Publicerat April 30, 200719 yr Vapenskåpet idag: tikka m65 6,5x55 Anchutz 22lr Winchester 101 xtr NEF 22 hornet Nu ska jag handla en älgklubba i 9,3x62. Tikkan har agerat som allroundbössa med en leupold 4-12 nu när älgklubban kommer in i bilden med en aimpoint så vill jag inte ha kvar tikkan, det är en trapper och det ser för taskigt ut med en större kikare på den. så nu ska den bort och ersättas med en lämplig kaliber för toppfågel, rävvak och rådjursjakt. frågan är då vilken kaliber ska jag gå på? antar att många kommer föreslå 243! men jag är öppen för alla förslag! vad tycker ni jag ska ha för kaliber? kikaren kommer att bli en typ swarowski 6-24x50 eller liknande och den passar inte på trappern! tacksam för svar! Trevlig valborgs
Publicerat April 30, 200719 yr Författare Skulle bara tillägga att jag tycker verkligen om 6,5:an! vad anser ni om den som allround klass 2?
Publicerat April 30, 200719 yr 'Nu har inte jag någon större erfarenhet av jakt på toppfågel, men skulle bli förvånad om inte en 6,5:a skulle vara bra för det ändamålet, jag har varit i nästan samma sits som du tills jag köpte en 375:a för älg och björn och min tikka 308win börjar leva farligt i vapenskåpet, men den skjuter hyfsat och funkar jämt men kommer få lämna in efter nästan 20år till fördel för just en 6.5x55 och den ska jag mata räv med på långhåll och använda till rådjur, tikkan har gjort jobbet men nu ska vi prova något vassare för ändamålet en Sako Varmint.
Publicerat April 30, 200719 yr Själv vill jag slå ett slag för 222rem. har en Sako vixen i den kalibern och den är verkligen trevlig. Precisionen är i toppklass och en allmänt trevlig bössa. Lätt att bära med sig och även ammunitionen är lättburen. Med en 3,2 gr kula så är den suverän vid rävvaket och med en 4 gr kula är den en perfekt rådjurskaliber. Vad gäller flack kulbana osv. så är väl 222rem och 243 "ganska" lika. Nu har jag ju iofs fastnat för den kalibern mycket för att jag gillar egenskaperna hos vapnet men jag tror att det är en bra klass2-kaliber.
Publicerat April 30, 200719 yr Författare ska tilläggas att det kommer bli en varmint! som sagt så har tikkan gjort jobbet men nått vassare skall inhandlas sako varmint! het kandidat
Publicerat April 30, 200719 yr ska tilläggas att det kommer bli en varmint! som sagt så har tikkan gjort jobbet men nått vassare skall inhandlas sako varmint! het kandidat 6,5 som allround klass2 ???????????? Är du sjuk pojk. Den är en fullfjädrad klass 1 ;D ;D
Publicerat April 30, 200719 yr Mina förslag: #1: 243win...ypperlig till fågel, rådjur, räv, bäver och funkar även fint att stansa lite tavla med om man skulle vilja det. #2: 22-250...har aldrig ägt någon...men skulle inte förvåna om det står någon sådan i skåpet i framtiden....men det funkar enligt utsago bra till samma vilt som .243:an
Publicerat April 30, 200719 yr 6,5 som allround klass2 ???????????? Är du sjuk pojk. Den är en fullfjädrad klass 1 ;D ;D Undrar vem som är sjuk den är en modern klass 2:a och jag skulle aldrig få för mig att skjuta varken älg eller gris med något så pluttrigt, men räv och rådjur duger den till ;D ;D
Publicerat April 30, 200719 yr Författare jag har skjutit älg med 6,5:an och dom har dött precis lika bra som för gubbarnas trettionollsex, "kan ha med skjutskicklighet att göra" Men jag håller med, 6,5 är en fullfjädrad klass 1! helt klart, men jag vill ha 2 bössor, en älgbössa med aimpoint, så varför inte gå upp i kaliber? sen en klass 2, med bra kikare och rätt precision! som du sa fredde, 22-250, vad vet ni om den? det tycker jag verkar vara en riktigt trevlig kaliber, hastigt och lustigt!
Publicerat April 30, 200719 yr Undrar vem som är sjuk den är en modern klass 2:a och jag skulle aldrig få för mig att skjuta varken älg eller gris med något så pluttrigt, men räv och rådjur duger den till ;D ;DJag hade nog valt 9,3´an till älgen och absolut till grisen.
Publicerat April 30, 200719 yr som du sa fredde, 22-250, vad vet ni om den? det tycker jag verkar vara en riktigt trevlig kaliber, hastigt och lustigt! Tjaa...vet egentligen inte så mycket om den...men det jag vet är att den skickar samma kula som .222rem i hastigheter som rör sig i trakterna kring 1100m/s+...och att den lixom definerar ordet flackskjutande 8) ;D... mer finns att läsa här:http://www.rifleshootermag.com/ammunition/great_0930/ är nästan övertygad om att det är en suverän kaliber...bygger i grova drag på samma hylsa som .243win och .308win...observera i grova drag
Publicerat April 30, 200719 yr Författare 1100m/s+... flackskjutande 8) ;D... I like, i like jag gillar att den är flack! bra när tjädern sitter lååååångt borta, "läs nästa VVO"
Publicerat April 30, 200719 yr om du inte ska jaga rådjur så funkar 222:an yperligt på alla håll till predatorer samt fågel, funkar bra till rådjur med men du är på marginalen, 243 funkar till allt klass 2 vilt den gör samma jobb som en 222:a men med dubbla kulvikten..... har ägt en 222:a och äger en 243 och det är fina kalibrar båda 22-250 är väl pipätaren nr1 och brukar vara känslig om du är lite dålig med rengöring...
Publicerat April 30, 200719 yr Vet inte om du handladdar men gör du det inte så står väl valet mellan 222 och 6,5. Jag hade samma dilemma som dig och valde 6,5x55 pga ammopris,vindavdrift+det är ju inte fel att ha en klass 1 bössa i reserv. Köper du dessutom en varmintmodell så är rekylen inte mycket att bråka om. /M.
Publicerat April 30, 200719 yr Författare jag handladdar! och rekylen är inte ett problem! Som du säger så är det bra att ha en reserv! och jag gillar verkligen 6,5... men det känns som om jag vill prova nått annat :D:D
Publicerat April 30, 200719 yr Mina förslag:#1: 243win...ypperlig till fågel, rådjur, räv, bäver och funkar även fint att stansa lite tavla med om man skulle vilja det. Tommy, jag hade inte valt en 243 win. Visst kalibern i sig är ju riktigt fin för dina ändamål. Men jag vet att du vill ha en långhållsbössa och då kan du få problem med 243 win. Kalibern kan vara kinkig med ammunitionen och har du otur så får du inte den precisionen som jag vet att du vill ha. Vissa har 243:or som skjuter hål i hål, medans vissa kämpar på att få ihop träffbilderna under 30-40 mm på 100 m. Detta kan ju hända med alla bössor och kalibrar, men just 243 är nog överrepresenterad. Nu väntar jag på att få på käften från alla 243 älskare haha! Mitt tips: Måste kalibern vara klass 2? Isåfall 6 mm BR eller PPC. Annars 308 win, kulbanan behöver inte heller bli så krokig med rätt laddning, samt att du har väl kulbanekompensator på Swarren?
Publicerat April 30, 200719 yr Tommy, jag hade inte valt en 243 win. Visst kalibern i sig är ju riktigt fin för dina ändamål. Men jag vet att du vill ha en långhållsbössa och då kan du få problem med 243 win.Kalibern kan vara kinkig med ammunitionen och har du otur så får du inte den precisionen som jag vet att du vill ha. Vissa har 243:or som skjuter hål i hål, medans vissa kämpar på att få ihop träffbilderna under 30-40 mm på 100 m. Detta kan ju hända med alla bössor och kalibrar, men just 243 är nog överrepresenterad. Nu väntar jag på att få på käften från alla 243 älskare haha! ååååå att du ska!! 8) ;D Den ÄR kinkig....men handladdar du är det INGA problem alls att få den att skjuta ypperligt bra. med 80grs hornady fmj har jag fått till en laddning som skjuter hål i hål till 99%...varav minsta 3 skottaren på 100m var 3,2mm c-c och största hittils 10,3mm c-c.....å då har jag inte bara skjutit 2 serier med den laddningen ......3skottare mellan 10-20mm på 100m med andra kulor och laddningar är långt ifrån ovanliga....knepet är knökfull hylsa...dvs maxladdning+moms...men det är ju inga problem, så länge inte bössan visar tecken på övertryck... faktum är att det är en förjävla bra kaliber till allt klass2 vilt.... problemet med 6mmBR och ppc är bristen på vapen i de kalibrarna...Sako har vapen i 6ppc...tror jag, dom har iaf haft det....annars är det custom som gäller, å då kan priset dra iväg rejält.... /Fredde
Publicerat Maj 1, 200719 yr Hur står sig 223 i jämförelse med 222 och 243? Jag själv fuktar på en 223!
Publicerat Maj 1, 200719 yr Hur står sig 223 i jämförelse med 222 och 243? Jag själv fuktar på en 223! Det är ju samma kuldiameter som 222 men lite snabbare. En del väljer 223 för att de tror att de skall få tag på ammo från försvaret men de använder en tyngre kula som passar väldigt dåligt till jaktvapen, om man inte låter pipa om den. Men skall man pipa om den så kan man lika gärna gå på t.ex. 6 mm Norma BR. Grövre och tyngre kula som sägs vara mindre känslig för vindavdrift. I det närmaste lika snabb som 243 men med mindre krut och erkänt bra precision där 6 mm PPC börjar ta slut, dvs 200-300 m och uppåt. Den har ju naturligtvis inte dålig precision därunder heller men bänkskyttarna håller den snäppet efter PPC (men riktigt den precisionen behöver man ju inte...) men strået vassare än 243. Nackdelarna är att man i praktiken måste ladda själv och att det kan vara lite kinkigt att få till matningen från magasin. Jag pipade om min Sako 22-250 till just 6 mm BR och än så har jag inte ångrat mig. Betydligt enklare att få till fungerande laddningar och med den stigning jag valde så kan jag använda allt utom de allra tyngsta kulorna.
Publicerat Maj 1, 200719 yr Hur står sig 223 i jämförelse med 222 och 243? Jag själv fuktar på en 223! Har jagat med .222 i många år och jagar nu med en .223. Kan inte säga att det märks någon skillnad i skottverkan dom emellan faktiskt. Vad som skilljer är att .223 hanterar tyngre kulor till högre hastigheter tex: .222 3,6g blyspets V0-880ms .223 3,6g blyspets V0-980ms Vilket klass2 vapen man väljer mellan 6,5x55-6mm eller .224kalibrarna har ingen större betydelse för själva dödandet,vilka egenskaper man söker efter är mer intressantare. Jag kommer aldrig att byta från .224-kalibrarna till 6mm då de smäller mer,rekylerar mer,skjuter för tunga kulor med för stora rikoschettrisker,ger värre skottskador och dessutom är dom fula ;D /Micke
Publicerat Maj 1, 200719 yr ååååå att du ska!! 8) ;DDen ÄR kinkig....men handladdar du är det INGA problem alls att få den att skjuta ypperligt bra. med 80grs hornady fmj har jag fått till en laddning som skjuter hål i hål till 99%...varav minsta 3 skottaren på 100m var 3,2mm c-c och största hittils 10,3mm c-c.....å då har jag inte bara skjutit 2 serier med den laddningen ......3skottare mellan 10-20mm på 100m med andra kulor och laddningar är långt ifrån ovanliga....knepet är knökfull hylsa...dvs maxladdning+moms...men det är ju inga problem, så länge inte bössan visar tecken på övertryck... faktum är att det är en förjävla bra kaliber till allt klass2 vilt.... problemet med 6mmBR och ppc är bristen på vapen i de kalibrarna...Sako har vapen i 6ppc...tror jag, dom har iaf haft det....annars är det custom som gäller, å då kan priset dra iväg rejält.... /Fredde Jo 243an är säkert en underbar kaliber till småvilt, jag har själv sneglat på den kalibern. Men jag jag vill iaf slå ett slag för 308 win, skjuter kulvikter från 100 till 220 grain och bråkar oftast inte med laddningarna. Kulutbudet är enormt och egenprecisionen är mycket bra.
Publicerat Maj 2, 200719 yr problemet med 6mmBR och ppc är bristen på vapen i de kalibrarna...Sako har vapen i 6ppc...tror jag, dom har iaf haft det....annars är det custom som gäller, å då kan priset dra iväg rejält.... Sex, sju papp för att få en ny pipa, inpassad, monterad och lådan riktad. Inte alltför farligt IMHO.