Publicerat Maj 4, 200718 yr Håller intresset för småviltsjakt på att sina i Tornedalen? Vi har bara en person som jagar skogsfågel på våra byamarker, och han bor i Luleå. Är det älgjakten som dominerar? Hur ser det ut på andra ställen, jag frågar er.
Publicerat Maj 4, 200718 yr Sysslar nästan uteslutande med småviltsjakt.... Dock ej skogsfågel så mycket
Publicerat Maj 4, 200718 yr mina kusiner jagar bara småvilt runt gällivare,men där upp är älg jakten A och O,här nere jagar jag bara småvilt,vill inte beblanda mig med massa köttjägare och sen är intreset väldigt svalt för älg,svin och rådjur
Publicerat Maj 4, 200718 yr Sysslar själv så gott som enbart med småviltsjakt, förutom några få utspårningar. Men i mina trakter är det inte småviltsjakten som dominerar utan klövviltsjakten. Verkar som om det måste finnas kött o lite trofé för att folk orkar engagera sig >
Publicerat Maj 4, 200718 yr Jag jagar mycket i Kukkolaskogarna ( 22 000 hektar ) och jag vet endast av en kille till som jagar skogsfågel där. Det finns några trötta harjägar gubbar också, men deras pasställen är typ 15 meter från bilen. Att älgjaktslaget innehåller nästan 100 man förstärker statestiken ytteligare när det gäller älg kontra småvilt. I Masugnsbyn är jag helt själv som jagar fågel, än så länge. Men vi har en yngre jägare i älgjaktslaget som kanske är på g att börja jaga småvilt och det skulle vara kul Tror allt detta hänger ihop med den allt förgubbade jägarkår vi har i landet, de äldre har tappat intresset för småvilt då det inte ger tillräckligt mycke kött i boxen. Eller så orkar dom helt enkelt inte ta de promenader som krävs för bla skogsfågeljakt. ???
Publicerat Maj 4, 200718 yr Så är det ju! Småviltet ger ju lite kött i frysen/skogssteg. Själv föredrar jag nog också småviltjakten då främst räv, men i motsats till First_Clas så VILL jag att min hund ska springa på klövvilt också. Skjuta är då absolut inte viktigt. Tyvär är det inte helt lätt här att bara få småviltjakt utan det är ALLT eller INGET.... //Roggman66
Publicerat Maj 4, 200718 yr I Masugnsbyn är jag helt själv som jagar fågel, än så länge.Men vi har en yngre jägare i älgjaktslaget som kanske är på g att börja jaga småvilt och det skulle vara kul Du jagar såpass "högt upp" då kanske vi får boka in nån dag till hösten då jag får komma och jaga med dina hundar (och dig ) Jag som går i Vorstehr tankar Masugnsbyn är ju ett stenkast ifrån mig
Publicerat Maj 4, 200718 yr Författare Tackar för svaren! Då är det som vi befarat :-[ Varför jag frågar är att, vi har en ung kille som bygger en camp vid Muonioälv Han tänkte satsa på fiske men också jakt. Dock ej älgjakt än så länge. Finnarna verkar mer intresserade av toppjakten. Men där måste man se upp. Tyvärr finns det skräckexempel som jagar på SveaSkog. Nåja vi skall knyta upp alla markägare i byn och det tar nog något år. 50% är positiva redan nu. Tanken är att boendet skall ge näring, med jakt som kanske blir prismässigt med fiskekorten.
Publicerat Maj 4, 200718 yr Seger.. euhm, vad jag känner till är det hyffsat säkert fler än du som jagar i Masugnsbyn : En tidigare klasskompis brukar vara där nere och jaga, samma sak med folk i byarna i kring. Så ensam är du knappast inte.. Grejen är att här uppe behöver man inte skylta med vad man sysslar med, utan man tar bössan och går ut helt enkelt. Jadu, nu jagar jag förvisso mest en bit upp från tornedalen (1mil norr om gränsen) längst gränsälvsbyarna men har en del bekanta neråt älven.. I varje by finns det alltid några som brukar va ut efter skogsfågel när det inte är älgjakt, så nog finns det småviltsjägare alltid. Däremot är tjäder och ripa högst prioriterad förutom sjöfågel längst älven.. Rävar och annat skjuts väl oftast vid tillfälle och några få som sysslar speciellt med det. Så nog finns det småviltsjägare, grejen är väl bara att dem inte syns så mycket.
Publicerat Maj 4, 200718 yr Seger.. euhm, vad jag känner till är det hyffsat säkert fler än du som jagar i Masugnsbyn :En tidigare klasskompis brukar vara där nere och jaga, samma sak med folk i byarna i kring. Så ensam är du knappast inte.. Grejen är att här uppe behöver man inte skylta med vad man sysslar med, utan man tar bössan och går ut helt enkelt. Hmmmm ? Förra året sålde jaktvårdsområdet 2 småviltskort, ett till mig och ett till killen i jaktlaget, men iof han är från Kiruna och borde vara i din ålder så det är kanske han du menar, PE är hans initialer. Om det kommer folk från byarna kring, så bedriver dom nog tjuvjakt, eller så jagar de på privata marker som inte ingår i jvo. Jag har dock aldrig stött på någon och mycket mycket sällan hört skott från våra marker.
Publicerat Maj 4, 200718 yr men uppe hos er blir man juh mörkrädd om man träffar nån jävel i skogen...vi har marker på runda slängar 20 000h runt nattavaara och ullati båda utan för gällivare,där kostar ett jaktkort för ett år 200kr och i ena byn för livet 400kr,men svagt intresse ändå.sen att man kan köpa jaktkort genom mkjf på 120 000 h för 150kr gör att man behöver inte trängas... ;D här nere får man räkna med träffa på minst 4 idioter som går efter rågången > rogga..du har en terrier du borde skämmas att jaga klövvilt ;D
Publicerat Maj 4, 200718 yr Jag skulle inte säga nej till att jaga själv i låååtmigvaaara. Terrier =för mig som laikan är/var en allrounhund. Terrier, huvudsyssla UNDER jord medan då Laikan jobbar ÖVER jord. (Laika=skälla på ryska) Laikan ska vara intresserad av ALLT som rör sig från rovvilt tilltoppfågel sen är det vad du som jägare gör den till. Lika med terrier. Funktionerna finns....Ta fram en och du har en bit av din hund, ta fram mer och du visar vilken hundförare du är
Publicerat Maj 4, 200718 yr Seger, jadu antingen har folk missat dedär med jaktkortet eller så är det nog privata marker. När du säger det så har jag för mig att dem ägde lite skog där... Jag jagar på både privat mark och statlig beroende på humör och lust, därtill är det ganska fritt att vandra vart man vill om man råkar känna markägaren.. Om det finns någon lista på antal jägare vet jag inte, men det är då långt fler än jag som ränner i skogen, utan för att jag för den skull lär påträffa någon.. Blir snarare förvånad om man råkar möta någon annan när man är ute hehe... Mvh