Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Etablering av vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Skulle behöva lite inputs från er som kan detta och kanske varit med om vildsvinens intåg på markerna. Vi har vildsvin runt omkring och det är några obs då och då. JAg tror det är viktigt att ta fram någon form av strategi för etablera grisarna. Dels för att det många hos oss som har inställniningen "..det är bara att skjuta" och dels finns det oroliga markägare.

Sitter och filar på ett papper nu (när man är pappaledig och har tid.. ;D)

HAr stoplat upp några punkter. Skulle gärna ta emot fler synpunkter på detta:

- Ingen ordinarie jakt tills vi har en jaktbar stam (hur vet man det?)

- Endast "skyddsjakt" vid odligar el. motsv (beslut av styrelsen i jaktlaget, ingen high chapparall)

- Etablera åtelplatser för invänjning och spaning

- Hundar

- ?

- ?

Vad tror ni?

mvh /Må

Publicerat

Hej,

Jag håller på med detta fast i annat syfte, vi har haft en bra stam under ett antal år som nu håller på att skjutas ner. Orsaken är ett antal mjölkbönder som upplever stora störningar pga grisens närvaro och har nu börjat profitera på att ta dit folk för att hålla svinen borta. Detta är helt Ok om det inte vore för att samma människor gör allt för att locka svinen till marken. Svinförvaltning måste ske över jaktlagsgränser för att få effekt om man inte sitter på tusentals hektar själv förstås.

DET ÄR LÄTT ATT SKJUTA NER EN VILDSVINSSTAM, alla som påstår annat har ingen aning vad dom pratar om faktiskt.

Innan du kommer med pekpinnar om hur folk skall förhålla sig måste du skapa en samsyn i området. Vildsvin är ett oerhört kontroversiellt viltslag i samband med etableringen då skador uppkommer hur man än beter sig.

Kan berätta om min strategi som så här långt funkar men kräver sin man att hålla ihop det. Detta är min strategi, säger inte att den funkar överallt.

- Samla all inom ett visst geografiskt område. I mitt fall är det ca 6000 hektar som berörs med min egen mark i mitten. Det är viktigt i första läget att samla markägarna och primärt inte jägarna då de inte har samma syn på förekomst av svin av förklarliga skäl. Men många ggr är det samma folk.

- Bjud sedan in en oberoende förståsigpåare av vildsvinförvaltning. Kan vara en representant från förbunden eller länstyrelsen/LRF. I mitt valde jag en yrkesjägare från ett gods i Sörmland som jag känner. Viktig att personen har förståelse för att jordbruk och jakt måste gå i hand i hand.

- Diskutera sedan för och nackdelar med en grisstam och fokusera på hur man genom riktad utfodring kan få grisarna att dinera någon annanstans. Ge konkreta exempel på att det går.

- I nästa steg kan börja reglera jakttider, sätta kvoter för områden etc. Denna resa står jag inför nu och den blir inte lätt då jag skall försöka samanfläta markägarnas önskemål med jägarnas. Vissa markägare kommer att få ändra beteende vilket är en stor utamning i sig.

MVH

Publicerat

Här har du en länk med en hel del intressant läsning.

http://www.vildsvinsklubben.se/

Precis som tidigare skribenter säger, så är nyckelorden samverkan, förståelse och långsiktighet.

Publicerat
DET ÄR LÄTT ATT SKJUTA NER EN VILDSVINSSTAM

Kan bara hålla med MKJ. Men här nere i Småland är inte mjölkbönderna det stora problemet (finns snart inga kvar). Utan det är åtlandet på alla småmarker och att det skjuts hej vilt. Här skulle man hellre behöva ena jägarna, vilket nog är svårt för det finns alltid vissa småmarker som inte vill vara med. Så en mer reglerad jakttid skulle nog vara till stor nytta här i Småland.

MvH

Publicerat

tycker vi svenskar är jävligt dåliga på förvalta våra vilt,säga vad man vill,men vi kanske har en av världens bästa älgstam,men den kommer inom en framtid skujtas åt helvete som det håller på nu,lika med rådjuren,totalt mörker där,man skjuter stora bockar på våren sen igen till hösten,skjuts i min krets iaf alldels för mycket,å ändå har alla lite rådjur säger dom,snart e lon stationär,god bye.vildsvin är samma sak,skjuts massor utan nån riktig koll,stora som små marker,ofta mindre än 400h som skjuter bort hela kapitalet,jag jagar själv inte större djur än rådjur och det är sällan jag skjuter rådjur äns,tycker det inte är nå kul,men försöker påverka så det inte skjuts allt för mycket,ingen i laget har spår inventerat nån gång,svinen är på inmarsch med fasa hos oss,specielt bönderna,dom började med att skjuta första bästa ,en sugga så klart,vill man inte ha gris så tycker jag man väl kan stöta bort dom med hundar,eller skjuta bort dom små,störa ut dom helt enkel å hoppas dom kommer till marker där dom får finnas, sammverkan,kunskap,inventeringar i kretsen och en avskjutnings plan är a-o  för att förvalta dom...hjortar kommer aldrig drabbas,dom är för fina :(

• 3 weeks later...
Publicerat

Min jaktmark ligger 2 mil norr om hudiksvall. När kommer vildsvinen att etablera sig där uppe? Jag tror att inom 10 år har de tagit sig up dit, men inte så mkt tidigare än så....är det någon som har koll på hur långt norr ut grisarna har tagit sig idag? Gävle? ???

/Erik

Publicerat

På nya marken har vi vildsvin. Den stammen ska vi ta till vara på så vi får jaga lite gris också.

Det har tydligen inte varit så intressant där tidigare.

Publicerat
På nya marken har vi vildsvin. Den stammen ska vi ta till vara på så vi får jaga lite gris också.

Det har tydligen inte varit så intressant där tidigare.

Den låg norr om köping va?

Upp till tierp har de väl tagit sig eller är MKJ den mest norrlänska grisjägaren här på forumet?

Publicerat

Upp till tierp har de väl tagit sig eller är MKJ den mest norrlänska grisjägaren här på forumet?

dom finns i Tierp!... men begränsat!.. öster om E4:an!... där ja bor finns de inga alls!...  :'(

Publicerat
dom finns i Tierp!... men begränsat!.. öster om E4:an!... där ja bor finns de inga alls!...  :'(

Okej, tack!

Publicerat

Ja, strax norr om Köping.

Publicerat

Hej,

Ja delar av Tierp finns dom, kommer nog att försvåra spridning nu med nya E4an och alla viltstängsel. Mickel bor myyycket längre norrut än mig och han skrämmer allt ihjäl en gris då och då :-*

Publicerat
Hej,

Ja delar av Tierp finns dom, kommer nog att försvåra spridning nu med nya E4an och alla viltstängsel. Mickel bor myyycket längre norrut än mig och han skrämmer allt ihjäl en gris då och då :-*

he, okej - så det är mickel som är upplands "norrlänning" :D

ja, det lär dröja ett tag för mig. Undra hur pass känsliga de är för snö. De har ju inte så långa ben så det borde inte vara helt optimalt för dem med mycket snö. Och blir det hårt i backen så blir det tufft att böka för dem.....ja, det ska bli intressant att följa denna utveckling.

Publicerat
he, okej - så det är mickel som är upplands "norrlänning" :D

ja, det lär dröja ett tag för mig. Undra hur pass känsliga de är för snö. De har ju inte så långa ben så det borde inte vara helt optimalt för dem med mycket snö. Och blir det hårt i backen så blir det tufft att böka för dem.....ja, det ska bli intressant att följa denna utveckling.

När tror Du att Vi har dom 60 mil norr om Sundsvall då ??? ;) ;D Då är man gråhårig och pensionär tror jag. :D Dom finns i ett hägn på marken. Hos samma snubbe som har hjortarna, och där klarar dom sig bra. :D

Publicerat
När tror Du att Vi har dom 60 mil norr om Sundsvall då ??? ;) ;D Då är man gråhårig och pensionär tror jag. :D Dom finns i ett hägn på marken. Hos samma snubbe som har hjortarna, och där klarar dom sig bra. :D

Hehe, ja - det finns nog risk för att ett och annat gråhår har letat sig fram.....på mig också ;D

men det var kul att höra om att snön inte verkar störa dem så mycket, då finns ju chansen för dig än! Jag kan ta med ett svin från Uppsala om jag åker och spelar golf hos dig nån gång ;D :D

Publicerat
Hehe, ja - det finns nog risk för att ett och annat gråhår har letat sig fram.....på mig också ;D

men det var kul att höra om att snön inte verkar störa dem så mycket, då finns ju chansen för dig än! Jag kan ta med ett svin från Uppsala om jag åker och spelar golf hos dig nån gång ;D :D

I hägnet har dom vindskydd. Det är ju till en viss hjälp och man får kanske bygga lite vindskydd här och där i skogen och hoppas på att svinen hittar dit den dagen dom kommer hit. ;D

Publicerat
I hägnet har dom vindskydd. Det är ju till en viss hjälp och man får kanske bygga lite vindskydd här och där i skogen och hoppas på att svinen hittar dit den dagen dom kommer hit. ;D

Precis...litet projekt det vore :D :D

Publicerat
Precis...litet projekt det vore :D :D

Tror Du att jag får något gehör hos markägarna för detta projekt ??? ???

Publicerat
I ren skogsmark är svinen mkt nyttiga. Äter en massa skadeinsekter,larver och mest troligt en himla massa sorkar. Så , ja det borde gå att få gehör för detta. :D
Publicerat

Vore jag markägare skulle jag vara något tveksam men det finns kanske någon annan där uppe som tycker det är bra med vindskydd lite här och där i skogen.

Går man med hund på jakten och det är dåligt väder kan det ju iofs vara bra! ;D

Publicerat
I ren skogsmark är svinen mkt nyttiga. Äter en massa skadeinsekter,larver och mest troligt en himla massa sorkar. Så , ja det borde gå att få gehör för detta. :D

Ja, markberedningen sköter dom säkert utan några som helst problem. ;D

Vore jag markägare skulle jag vara något tveksam men det finns kanske någon annan där uppe som tycker det är bra med vindskydd lite här och där i skogen.

Går man med hund på jakten och det är dåligt väder kan det ju iofs vara bra! ;D

Ja visst, det är det ju bra till. ;D