Publicerat Maj 7, 200718 yr Japp korset sjunker när man vrider upp variabeln/förstoringen,somliga säjer att detta är år h-e !! Andra att det är normalt på äldre kikare,har inte provskjutit..utan vill bara höra vad ni vet om detta. Alltså korset sjunker i kikaren i horisontal led samtidigt som korset blir tjockare. Är detta normalt på kikare som är 30 år gammalt 8) Många säjer kaputt andra så skall det vara,då träffläget inte ändras även om korset sjunkit!! Nån som vet 8) :-*
Publicerat Maj 7, 200718 yr Lösningen e väll ganska enkel? Kanske dags för en provskjutning så du får reda på om det sjunker... ??? mvh
Publicerat Maj 7, 200718 yr Är det möjligtvis en kikare som har medförstorande riktmedel som är icke centrerat, typ Pecar? I såfall är det helt normalt. /Micke
Publicerat Maj 7, 200718 yr Finns bara ett sätt att ta reda på... Ut och bränn lite krut ;D ;D Se till att få med några kulor också. Annars blir resultatet svårläst.......... ;D :-*
Publicerat Maj 7, 200718 yr Är det möjligtvis en kikare som har medförstorande riktmedel som är icke centrerat, typ Pecar?I såfall är det helt normalt. /Micke Nää,det är en Zeiss !! Visst kan jag bränna krut vilket jag oxå kommer göra,men det här var bara en fråga om nån visste,och i så fall om det var som det skulle normalt vara på äldre kikare 8) Vet ni..på denna kikare finns inte ens,..ja ni vet spår som man kan sätta en krona eller femkrona för att vrida om höjd eller vänster/höger läge !!! Här sitter det ett antal skruvar som man måste lossa på först !!! Antar jag,då vreden inte går att rubba som det är nu i alla fall !! Spännande det här ;D
Publicerat Maj 8, 200718 yr Kommer nu försöka lägga in lite bilder ;D Den understa bilden blev lite kladdig,ville bara visa den mystiska skruven som sitter där ;D
Publicerat Maj 8, 200718 yr Jag skulle då inte skruva bort den skruven om jag inte visste exatk vad den har för funktion. Det kan ju vara skruven där man fyller på (i ditt fall, släpper ut) gas.
Publicerat Maj 8, 200718 yr Jag skulle då inte skruva bort den skruven om jag inte visste exatk vad den har för funktion. Det kan ju vara skruven där man fyller på (i ditt fall, släpper ut) gas. Nää,håller helt med dej,här gäller det att vara lite försiktig. Kommer ringa Zeiss generalkontor i Stockholm i morgon och be att få mej tillskickad en bruksanvisning till denna kikare. Undrar vilket år den är tillverkad ?? Faktist så tror jag att även om den är gammal som gatan är det säkert god kvalitet...Vill tro det i alla fall ;D
Publicerat Maj 9, 200718 yr En bruksanvisning är nog inte fel :- galet många skruvar i justerskruvarna... /Micke
Publicerat Maj 9, 200718 yr En bruksanvisning är nog inte fel :- galet många skruvar i justerskruvarna.../Micke Jupp,ringde idag och dom skulle skicka...glömde fråga om bruksanvisningen var på svenska :-[ Tänk om det kommer nått papper på Tyska,ha haha!! Då fattar jag nada... ;D Äh va fan då pressar jag bara er på era tyskspråk kunskaper.. ;D Roggman snackar spanska,vem snackar tyska?...jo nu vet jag MKJ.. MKJ .sluta jaga bäver nu! nu skall vi ratta kikare istället ;D :-* ;D
Publicerat Maj 11, 200718 yr Jupp,ringde idag och dom skulle skicka...glömde fråga om bruksanvisningen var på svenska :-[Tänk om det kommer nått papper på Tyska,ha haha!! Då fattar jag nada... ;D Äh va fan då pressar jag bara er på era tyskspråk kunskaper.. ;D Roggman snackar spanska,vem snackar tyska?...jo nu vet jag MKJ.. MKJ .sluta jaga bäver nu! nu skall vi ratta kikare istället ;D :-* ;D Kom hit med skrället så skall vi nog ratta
Publicerat Maj 16, 200718 yr Jag har ett par likadana Hensoldt (samma som Zeiss) 1,5-6X42 och 4X32 till drillingen, dock ännu äldre med endast höjdjustering på siktet och sidojustering på hakmontaget..Mina skall in på allmän översyn hos Teds Optikservice i Söderhamn innan jag på allvar tar dem i jaktligt bruk..Återstår dessutom att se om 4X32-siktet går att passa in i det befintliga hakmontaget, annars är det till salu..(min tanke är att ha ett sikte för halvmantel och ett för helmantel)