Publicerat Maj 9, 200718 yr Hallå alla erfarna eller mindre erfarna Rävjägare. Har funderat på att testa denna jakt i höst/vinter. Är mycket sugen på att testa jakt på Räv, frömde om det inatt att jag jagade räv. Vad ska man tänka på? Har ingen hund för denna form av jakt så det blir vak eller att försöka locka på dom. Det bästa vore att följa med någon som är van vid Rävjakt för att se hur denna jakt går till. Så vad ska man tänka på vilken form är bäst om man inte har tillgång till hund?
Publicerat Maj 9, 200718 yr Inte direkt erfaren rävjakt, provade på vakjakt på räv i mars och fick 2 st på samma kväll, det gav mersmak till kommande säsong, åtlade med hundmat på burk och surströmming båda sköt sönder på säkert avstånd ;D för att sprida odören.
Publicerat Maj 9, 200718 yr om du inte vill ta vara på skinnet så är det bara ut den första augusti och pipa som en mus på ungrävarna. ungrävarna är nyfikna och inte så erfarna än så dom går lät på de . sen om du har åkrar på jaktmarken så är det bra. då är det bara sitta ute och vaka när dom har slagit eller tröskat åkrarna då kommer det alltid fram rävar som springer och letar sork ( alla fall hoss mig). eller leta på ett gryt där som du vet att det har födits en rävkull. sätt dig en bit bort och pip som en mus på kvällningen det borde funka. jag tar vara på skinnen och då väntar jag till november-december att jaga räv. och då väntar jag bara på att snön ska komma sen är det bara ut och sitta och vaka på natten. och jag tycket det springer mycket rävar ändes bäckar och diken så sitt där. eller om du har någon dynghög att sitta vid är också bra. ( jag sitter uppe i en höskulle och några kor+2 hästar nedanför, och en dynghög nedanför gluggen, och en bäck 70m meter bort. och jag tycker det är perfekt). men annars är det bara att göra en åtel på nått bra ställe. börja åtla redan nu då lär rävtiken sina rävvalpar att gå dit. sen så finns det mera med rävjägare här på jaktsidan som säkert kan ge mera med tips. mvh: jimboh
Publicerat Maj 9, 200718 yr Hallå alla erfarna eller mindre erfarna Rävjägare. Har funderat på att testa denna jakt i höst/vinter. Är mycket sugen på att testa jakt på Räv, frömde om det inatt att jag jagade räv. Vad ska man tänka på? Har ingen hund för denna form av jakt så det blir vak eller att försöka locka på dom. Det bästa vore att följa med någon som är van vid Rävjakt för att se hur denna jakt går till. Så vad ska man tänka på vilken form är bäst om man inte har tillgång till hund? Du bor väl rätt nära Kettukiller...åk och låna hans hundar...han har ju ändå ingen tid att jaga nu mera ... ;DFör ingen rävjakt går upp mot jakt med hund.
Publicerat Maj 9, 200718 yr Börja med en åtel....kan du vaka så testa det.....eller snara. Annars bjud in eller försök haka på nån med hundar det är F1 inom rävjakten....
Publicerat Maj 9, 200718 yr jaga med hund är det roligaste som finns,specielt med sin egen,men vill man skjuta räv så tycker jag det är en bra början att jaga tidigt på hösten,sitta å passa vid nån åker,,skulle med lätthet skjuta 10 rävar första månaden så,sen sämmre juh äldre dom blir ,men jakt ska vara kämpa blod svett å tårar och för hunden,,ta kettus hundar han är förlorad till lårvikens pimpel fiske ;D
Publicerat Juli 16, 200718 yr Författare Börja med en åtel....kan du vaka så testa det.....eller snara.Annars bjud in eller försök haka på nån med hundar det är F1 inom rävjakten.... Vill pröva båda formerna av rävjakt både vakjakt och med hund. Just nu så vet jag inte var jag ska jaga räv då jag inte har egen mark där man kan lägga ut åtel o så. Söker med ljus o lykta efter någon man kan följa med ut på Rävjakt.