Publicerat Maj 9, 200718 yr Jag var och jagade rådjur igår och insåg ganska snabbt att min leupold VX-1 inte alls fungerade vid ens den minsta lilla skymningen. nu tänkte jag köpa ett vaksikte och undrar vad man skulle gå på? kikaren skall vara med fast förstoring och gärna då 6x42! Vad rekomenderar ni? budgeten slutar kring 5500:-!
Publicerat Maj 9, 200718 yr ******* har en Swarovski Habicht 6X42 för 4100kr. Vet inte hur priset står sig men det går ju att kolla upp
Publicerat Maj 9, 200718 yr En europé, tex. helia, swarre, s&b eller zeiss. Ska du ha den till enbart vak så skulle jag nog hellre föreslå en 8x56. Men för 5500:- kan du nog få tag i en begagnad 3-12 x56 eller liknande, om du inte har bråttom. Annars så kanske tex. en helia 8x56 för 3000 pix är ingen omöjlighet och den är alldeles ypperlig till vakjakt. Fredrik
Publicerat Maj 9, 200718 yr Författare Fritid och vildmarksliv har en Swarovski Habicht 6X42 för 4100kr. Vet inte hur priset står sig men det går ju att kolla upp jag har försökt få tag på dom angående den! tar upp jakten imorgon igen!
Publicerat Maj 9, 200718 yr då kanske vi ska ta bort namnet på företaget så du inte får konkurrens Håller tummarna iaf
Publicerat Maj 9, 200718 yr http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=7189.0;all Den här tråden handlar om samma ämne och jag hade valt en 8x56 för vak.
Publicerat Maj 22, 200718 yr Författare Pitepalt, jag köpte en zeiss conquest 3-9x50 och är riktigt nöjd var bra med lite lägre förstoring så kan den få följa med på älgjakten i höst! Imponerande bra optik till rätt pengar tycker jag iaf, men jag är inte någon expert i ämnet
Publicerat Maj 22, 200718 yr Författare jag lägger in ett par bilder på skönheten när jag lika är igång
Publicerat Maj 23, 200718 yr Ett tips är att sätta på optiklock så du inte får så mycket damm på linserna, för mycket putsande med smutsiga skjortsnibbar nöter snart bort coatingen och kikarens optiska egenskaper försämras drastiskt. Försök rengöra så lite som möjligt!
Publicerat Maj 23, 200718 yr Författare Ja det ska jag göra, jag har sån med gummisnodd på men inte när jag fotade på leupolden hade jag aluminium flips men dom finns inte fina var dom
Publicerat Maj 23, 200718 yr Jag har Butler Creek´s flip up på min Conquest..Klart trevligare än att ha den lösa snodden slängandes i fickorna..
Publicerat Maj 24, 200718 yr Sätt ett bunt band på var sida sen ärde bara o lyffta av locken när man ska skjuta. Mvh.
Publicerat Maj 24, 200718 yr Författare Det var ju faktiskt smart Flex inte för att jag trodde du var dum :-*