Publicerat Juni 9, 200521 yr Jag var ute med mina elever och sköt för jägarexamen i onsdags. Lerduvorna gick utmärkt men när det var dags för markmål blev det problem. Jag använder bara 1/4 borrning i min benelli. Under undervisningen så talar man om att det är bättre att köra med öppen borrning och hålla ner hagelgrovleken. Sedan blir det dags för prov och då helt plötsligt ska det vara 20 hagel i en liten pappbit på kanske 5x10 cm. DET är en teknisk omöjlighet med allt under halv borrning och det jag propagerat för faller direkt. Vi lyckades att få ihop en bössa med dubbla fullchoker så det löste sig. Var tog logiken vägen? Tjugo hagel i den lilla rävfigurens centrum och av en riktig räv hade det bara varit svansen till flugbindning för att inte tala om en hare. Vad är det för skrivbordsprodukter till människor som kommit fram till något så dumt? > Jag har nu beställt en trekvarts borrning endast för det ändamålet.
Publicerat Juni 10, 200521 yr Du kan ju prova med en sån här choke...borde hålla ihop svärmen hyfsat på 30 meter.... 8)
Publicerat Juni 14, 200521 yr Författare Har skaffat en brinellichoke 3/4 som motsvarar full med stål. Till och med pappräven vek ner sig efter en stund ;D
Publicerat Juni 15, 200521 yr Författare Briley heter dom inte en korsning mellan benelli och briley :-[