Publicerat Juni 11, 200520 yr Kom över en ny handkikare av märket Optimic 8*42 för en billig peng verkade vara bra grejer så det var inte lång betänke tid...var ute och vakade på gris i torsdags då där är en hyfast stor galt som lurat oss många gånger så nu e det all tid som är över som går till den, tog med den nya kikare kompisen tog med sin Leica 8*42 kan ju bara säga det att jag aldrig skulle köpa en handkikare för 16000:- om optimicen fortsätter i samma klass, skillnaden där var är inte värd 14000:- som det är nu får väl se vad tiden utvisar men jag tror optimicen är bra kikare för lite pengar... fortsättningföljer efter torsdag natt
Publicerat Juni 18, 200520 yr Författare Får vi väll fylla på med lite info om nya handkikare var ute och kollade rådjur i torsdags och lånade kompisen Zeiss 8*56 för att jämnföra lite, det ända som var skillnaden var att Zeissen behövde man inte justera skärpan på lika mycket på olika avstånd som med optimicen, med bilden var likvärdigt, något skärpare fägrer i Zeissen men den är större, dyrare och klumpigare så vad ska man säga som man inte hade kunnat säga i förväg? Vakade gris i natt, och optimicen höll sig fortfarande i samma klass....ska bli roligt om några år och se hur stor skillanden är då...
Publicerat Juni 27, 200520 yr Författare många som läser men inga kommentarer fortsättning följer i efter den första augusti...
Publicerat Juni 27, 200520 yr Alla går i väntas tider på att du sätter ett inlägg om att kikaren havererat och det var bara skit ;D Därför skriver ingen.. Nä.. jag vet inte. Själv har jag ingen erfarenhet om just det fabrikatet men håller med dig om att man kanske inte alltid behöver de dyraste kikarna för att de skall fungera. Jag har en Steiner kikare som jag köpte för 2000:- på nån mässa för tiotalet år sedan. Den har "autofocus" så man inte behöver ställa in skärpan. Fungerar perfekt.
Publicerat Juni 27, 200520 yr Själv har jag uppfattningen av att billiga prylar alltid blir dyra i längden då man tvingas till nyinköp hela tiden, däremot kvalitetsprylar som i 9 fall av 10 är en god investering. Min kikarspaning sker med en Swarovski 10x42.
Publicerat Juni 27, 200520 yr Författare så alla hade inte tunghäfta hade en dyrare handkikare innan men, råkade ha sönder, behöver inte gå in på hur men sönder är den i alla fall :S få väl se hur länge den håller jag är ju inte direkt rädd om mina saker så håller den för mig lär den hålla för dom flesta andra med...ingen annan som har något att dela med sig av med handkikare ??? tips på bra grejer/skit mm...
Publicerat Augusti 8, 200520 yr Swarovski och Zeiss är toppklass även för handkikare. Men det finns en hel del prisvärt som kostar ungefär hälften, men där du ändå får mycket för pengarna. Här finns t.ex vissa modeller av Pentax, Nikon, Swift som kostar runt 4-6 papp för en kikare med 7-8 x förstoring. Efter det dalar nog kvaliten ganska rejält. Kolla in http://www.betterviewdesired.com Klicka tex på the bvd reference set Kolla även in vad fågelskådarna använder på http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1278&typ=1
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Det är med handkikare som med kikarsikten, man får det man betalar för och sedan är frågan hur mycket kvalitet man tycker att man verkligen behöver på marginalen, och vad den får kosta. Personligen har jag en tanke om att jag inte vill ha sämre optik i min handkikare än i mitt kikarsikte, eftersom det ju är meningen att det är handkikaren som skall avslöja om det är skjutbart vilt eller bärplockare som rör sig i skogsbrynet... Sedan har jag ytterligare krav på min kikare eftersom jag också är fågelskådare, så jag vill kunna använda den långa stunder utan att bli trött i ögonen. Det är i skymningen och i motljus som man märker skillnaden mellan bra och mindre bra kikare. Om man inte sysslar med bockjakt, svin eller liknande utan mest vill ha en kikare för dagsljusbruk så funkar det mesta. Även om man ställer lite högre krav behöver man inte köpa de dyraste. Vill man inte lägga de stora pengarna på en handkikare är Zenith lux en kikare i klassen under Swarre och Zeiss som är mycket prisvärd och populär bland fågelskådare vilket är ett gott betyg. Kahles kikare är också mycket trevliga. Men den högsta klassen är den högsta klassen, oavsett om det gäller handkikare eller kikarsikten. Hälsningar, Martin
Publicerat Augusti 19, 200520 yr Författare optimicen funkar fin fint fortfarande..har varit med på bock jakt hela veckan ikväll så ska jag jämnföra den med en leica 8*42 och se om jag märker skillnad än...
Publicerat Augusti 23, 200520 yr Kul att höra Linus, fortsätt rapportera om Optimic. Jag är intresserad att höra.
Publicerat Augusti 23, 200520 yr Det är med handkikare som kameror. I början på 80 talet hade alla instamatic, då var alla mycket nöjda med det. Fina färger........ Men när man vant sig vid riktigt bra optik så känns skillnaden till dålig som jättestor. Sen skall man jämföra optik i taskigt ljus för då syns många stora skillnader. MVH Håkan
Publicerat Augusti 28, 200520 yr Författare funkar fortfarande bra ska jaga hjort/gris tor-fre i veckan som kommer, efter det kommer nästa rapport...