Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sigma objektiv

Featured Replies

Publicerat

Jag har tänkt skaffa ett bättre objektiv till min canon. Vad ska jag satsa på, Ett ljusstarkt 70-200mm eller ett 100-300. Jag har en canon 2 ggr extender som med ett 200 mm objektiv blir ett 680 mm i min canon eller ett 300 mm där jag förlorar automatiken men får ett objektiv som motsvarar 960mm tillsammans med extendern.

Jag har nu ett 100-300mm canon ef objektiv som inte går att använda tillsammans med extender och som är 20 år gammalt. Jag tycker att canons objektiv är lite väl blodigt dyra så jag har tittat på sigmas objektiv. Någon som har erfarenhet eller åsikter?

Det mindre objektivet går att fota med i ganska svagt ljus utan extendern och kompletterar glappet mellan standardobjektivet 18-55mm.

Hur ska jag göra? ???

Publicerat

Jag har ett sigma 100-300 objektiv till min EOS 10:a. Kan tyvärr inte rekomendera det eftersom funktionen är klart tveksam. Klarar inte av några snabba skott (Autofokusen klarar dåligt av det) och dels är objektiviet inte tillräkligt ljusstarkt. Externdern tar väl en hel del ljus i anspråk även den, så jag skulle nog (utan att vara expert) rekomendera att spara till ett orginal Canon objektiv med mycket bra ljusvärden och skita i extendern... men det är jag det :)

BAW

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret! Tyvärr så kostar ett canon som en begagnad bil att införskaffa och det är mycket annat man vill ha. Hade inte tänkt att det skulle bli så förbaskat dyrt som det redan blivit men har man sagt a får man säga b och kul är det. Har tagit en hel serie bilder på njupeskärs vattenfall som jag tänkt klippa ihop till en stor bild vad det lider. Hade tänkt byta optik på 6,5 -06 an också och där går det mycket pengar. Vi får se hur jag gör men ett bättre tele måste jag ha för att få nyttja kameran fullt ut. Även distansringar för makrofotografering av diverse insekter och annat kul finns med på önskelistan.

Publicerat

Sigmas zoomar är inte mycket att rekommendera om man inte väljer proffsmodellerna, som tyvärr är dyrare än canons L gluggar, dom som ligger i vettig prisnivå har en rad problem, ex photokromatiska problem som skapar ljus/färgeffekter i bilderna som man inte vill ha, det största felet är att vid full utzoomning så glappar gluggen i höjdled, har sett modeller som glappar 15-20mm.

Däremot har dom en del bra och prisvärda fasta gluggar. Är själv sugen på att prova deras nya 50mm 1.4 för 3600:- när den kommer i sommar.

Publicerat
  • Författare

Då får man vänta, vill inte ha några toarullar med linser instoppade i varann. Hittade en hyfsat samarbetsvillig bäver igår men saknar riktiga närbilder.

Publicerat
Då får man vänta, vill inte ha några toarullar med linser instoppade i varann. Hittade en hyfsat samarbetsvillig bäver igår men saknar riktiga närbilder.

En gammal modell av Canons L gluggar 80-200 2.8L går idag att köpa för ca 4-5000:- ljusstark och en av dom L gluggar med den bästa skärpan, tung och utan IS men med stativ under skumma kvällar, precis lika bra som nya 70-200 2.8L IS, men 15.000:- billigare..

Med den gluggen och en Canon 10D, 20D, 1D, 300D, 350D så får du 128-320mm och det blir 2,5-6,4 gångers förstoring och du bör även kunna använda Canons extender tex. 2X för att få 256-640mm.

Publicerat
  • Författare

Nu blev jag gladare. Har just lämnat in en förfrågan på blocket på ett sådant. Hoppas bara att det är kvar. Om zoomen är lite långsammare gör det inte mig något än så länge, jag är inte så snabb med kameran själv heller  :P Hur räknar jag ut den optiska förstoringen i ggr i förhållande mot brännvidden i mm?

Publicerat
Nu blev jag gladare. Har just lämnat in en förfrågan på blocket på ett sådant. Hoppas bara att det är kvar. Om zoomen är lite långsammare gör det inte mig något än så länge, jag är inte så snabb med kameran själv heller :P Hur räknar jag ut den optiska förstoringen i ggr i förhållande mot brännvidden i mm?

Optisk förstoring = brännvidd / 52mm

52mm = 1x

Brännvidsökning / kameramodell

Canon 10D, 20D, 300D, 350D, 1D = x 1,6

Canon 1D MkII = x 1,4

Canon 1Ds = x ingenting då det är fullsensor

Om du skall köpa extender se då till att få version II annars kommer du att tappa AF funktionen på vissa L objektiv i brännvidder över 150mm, den skall heta Canon Extender 1,4x II, eller Canon Extender 2,0x II

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren och hjälpen. Kul att någon vet vad han håller på med. Jag är allmänt nyfiken på allting tekniskt och foto är en helt ny branch för mig. Synd att ingen kläckte ur sig det om canons 350 kontra 10 d innan jag handlade. Jag tyckte ändå att jag läste vad jag kunde uppbringa i data men man är lurad igen...