Publicerat Juni 13, 200520 yr Efter en massa velande hit och dit så har jag tillslut bestämt mig för att slå till det blir en Blaser Professional i cal 30-06. Så till helgen blir det en resa upp till Piteå för att hämta hem henne. Hoppas att man blir nöjd, det jag har provt hitils med Blaser har då varit till belåtenhet. Man har ju både läst och hört det mässta om denn bössa på gott och ont.
Publicerat Juni 13, 200520 yr Bytte min Carl gustaf 1900 30-06 mot en R93 offroad 30-06 som jag har haft i 1 månad ungefär skjutit Runt 300 smällar med den och kan bara säga en sak "Fantastisk" bössan passar mig som en handske och träffbilderna yttermåtten på en treskott serie är inte över 20mm, tittade på en Profesional men ansåg inte att gummibitarna var värda 2000:- då jag tyckte bössan känndes bra som den var utan, säger bara lycka till den är väl inveserade pengar Tacka Vet jag Tyskland, Blaser, Wachtel & Schwartsvilt
Publicerat Juni 13, 200520 yr Jag har faktiskt haft tankarna på en prof. eftersom de finns i vänster. Men man har läst ganska mycket negativt om Blaser R93 så jag kommer nog inte att skaffa en sådan.. än på ett tag iallafall. Det verkar vara mycket problem med att det lossnar flisor från magasinöppningen som kilar sig in i mekanismen och havererar slutstycksgången. Grimner har lagt ut en annons på sin Blaser här på forumet.. hör med han (vad han tycker).. Hans bössa är väl i stort sett ny.
Publicerat Juni 13, 200520 yr Visst kan det hända saker, men kan det inte det med allt man köper? man vet väl inte 100% förens man har provat själv och fått en uppfattning, min uppfattning hittils och många av dom som mer eller mindre sysslar proffesinellt med vildsvinsjakt med hund i skåne att R93:an fungerar bättre än många andra studsare...men alla har rätt att säga vad dom tycker, men glöm inte att det är lika stor risk att din nya bil, mobiltelefon, gps osv klabbar som din blaser...
Publicerat Juni 18, 200520 yr Jag har faktiskt haft tankarna på en prof. eftersom de finns i vänster.Men man har läst ganska mycket negativt om Blaser R93 så jag kommer nog inte att skaffa en sådan.. än på ett tag iallafall. Det verkar vara mycket problem med att det lossnar flisor från magasinöppningen som kilar sig in i mekanismen och havererar slutstycksgången. Grimner har lagt ut en annons på sin Blaser här på forumet.. hör med han (vad han tycker).. Hans bössa är väl i stort sett ny. Mycket tror jag är att man gjort en höna av en fjäder, det har snackats om att R93:an i kaliber .45 Blaser har repeteringsproblem, att den skulle tappa hylsan, hela det ryktet kom från en enda händelse då en känd jägare i repeterade ordentligt så att hylsan hängde sig, problemet var att det fanns ett nyhetsteam på platsen vid händelsen och sedan växte detta till ett stort problem gällande alla R93:or ? Det finns oftast något negativt att säga om dom flesta pangarna, polaren har en Sauer 300 Min Mag, där patronerna hänger sig i magasinet om man petar i 4 st, men med 3 fungerar det klockrent, min mannlicher 308 har problem att mata upp sista patronen ur magasinet. Personligen tror jag att skulle det vara ett stort problem med flisor från magasinet på R93 så skulle blaser ordnat detta för länge sedan, dom har sitt rykte om högkvalitativa vapen att tänke på och ett så pass stort problem som strulande repeteringar pga materialfel skulle åtgärdas blixtsnabbt.
Publicerat Juni 19, 200520 yr Jag håller det för ganska troligt då jag läst om flera R93 ägare som råkat ut för det.. Inklusive Grimner som har sin R93 till salu här på forumet.
Publicerat Juni 19, 200520 yr Nu har jag också gjort det bytt in min Varberger 30-06 och köpt en Blaser Offroad med 30-06 och 9,3 pipa. skjuter mycket väl både med kikare och utan. Inga repeteringsproblem på denna. Jag har en kompis som har en .45 Blaser och den strulade väldigt ofta patronen ställde sig när han repeterade men han skickade in den och fick det åtgärdat. Nu tycker han det är den bästa bössan han har haft.
Publicerat Juni 19, 200520 yr Jag håller det för ganska troligt då jag läst om flera R93 ägare som råkat ut för det..Inklusive Grimner som har sin R93 till salu här på forumet. Jag säger inte att det inte har hänt, men jag tror att det borde vara åtgärdat på nyare pangar, ligger problemet i magasinet (dåligt material) så är det ju lätt åtgärdat. Patrik har beställt en Professional även han så det blir ett gäng med R93:or här på forumet snart, så kan väl alla ha ett utlåtande i höst/vinter, om vilka problem då hittat, det är ju därför vi har ett forum så vi kan tipsa varandra om saker å grejer, å snacka en massa annat ochså förstås
Publicerat Juni 19, 200520 yr jag vill nog säga att min 1900 var en mer strulande bössa än r93:an är och som ovan nämda alltid någon patron som hängde sig, även dom bästa har brister :-
Publicerat Juni 20, 200520 yr Har skjutit lite med Blasern i helgen inga problems. Polarn som var och hämtade sin .45 Blaser sammtidigt. har inte hellre haft några problem, han skjuta 8 smällar sen komm ösregnet. bara att plocka ihop grejerna och vänta tills helgen.
Publicerat Juni 20, 200520 yr ska du använda öppna riktmedel då du jagar så är mitt tips att byta kornet mot en recknagel kostar ca 200 kr och det blir en jävla skillnad
Publicerat Januari 24, 200620 yr Hej Linus, Berätta mer om recknagels korn, vad skilljer det från blasers original? Tacksam för all info, Recknagels hemsida säger ju inte mycket. mvh Björn
Publicerat Januari 24, 200620 yr På offroaden vet jag inte vart korn och sikte kommer ifrån men jag har fått för mig att det är recknagels korn och sikte som sitter på proffessional modellen, jag kan iofs ha fel... Recknagel har annars ett stort sortiment så man kan ju välja och vraka om inte orginalsiktet duger, om du kontaktar Englund så skickar han säkert en katalog till dig.
Publicerat Januari 27, 200620 yr Hej Linus,Berätta mer om recknagels korn, vad skilljer det från blasers original? Tacksam för all info, Recknagels hemsida säger ju inte mycket. mvh Björn Hej! det är ett likadan korn som orginal fast det är oranget, dvs samma som blaser har på sin tracking model...mvh Linus
Publicerat Januari 28, 200620 yr Min R93:a har funkat perfekt. Köpte den till älgjakten och sköt ca 50 skott innan för att vänja mig. Har säkert skjutit 300 skott med den sen jag köpte den, men vist jag har haft ett klick > Det satt ett djupt jack i tännhatten på patronen. Patronen disamerades och "skrotades".
Publicerat Januari 29, 200620 yr har skjutit lite över 60 jakt skott med min r93 sen i sommras inte en enda klick men den klicka en gång med s&b övnings ammo med det var troligtvis tändhatten det var fel på för krutet var där inget fel på när jag testa detta och där var normalt tillslag i tänd hatten....
Publicerat Februari 9, 200620 yr Vill bara kolla om jag uppfattat detta rätt här.. Den här studsaren laddar..hur många skott? Patron ur sker på vilket vis? Material i magasinet är..? Jag har lånat en sån här bössa och jag kan inte för mitt liv begripa det stora med dem... fast åandra sidan så kan det helt klart bero på att jag inte kan bössan? Det här sättet att avsäkra tycker jag suger tex, det skiljer sig från allt annat som man är van vid. Det slutade för min del med att jag avsäkrade bössan direkt på pass och drog sedan tillbaka slutstycket lite, det kändes mindre osmidigt.. Sen var trycket väldigt "själlöst" på något sätt.. kändes som ngn sån här leksaksbössa som man hade som liten. Någon liten hemlig moj i lådan som fixade att det klickade till när man drog tillräckligt långt på avtryckarn.. Ok, jag har inget som helst emot bössan på så sätt men jag kan bara inte begripa hur folk kan hissa pangen så in i helvete... Vet flera som bytt in sina bössor mot dessa pjäser och jag misstänker starkt att det är en fluga, en modegrej på något sätt. Några få ledande hundförare o yrkesjägare har blaser så därefter skaffar sig alla dessa bössor? Mvh!
Publicerat Februari 9, 200620 yr du får i 3 skott i magasinet, du trycker i skotten uppifrån som ett "vanligt" magasin, och tar ur skotten genom att ta tag i kulan och dra den uppåt, eller så repetarar du ut skotten en efter en som det går att göra med vapnet säkrat.. kan inte svara på vad matrialet i magasinet är men någon hårdare/segare plast historia är det i alla fall....
Publicerat Februari 9, 200620 yr Jag tänkte passa på tillfället att förklara att jag tycker att Blaser R93 suger. Jag föraktar deras konstruktörer och är djupt imponerad av deras marknadsföringsfolk. ;D /HerrBerg
Publicerat Februari 9, 200620 yr ...eller så repetarar du ut skotten en efter en som det går att göra med vapnet säkrat.. Så fick jag göra på min gamla Husqvarna 46 i 9,3x57 för dryga 10år sen.. va ju ett jäkla gissel, något man ska slippa på en mordern studsare... Nej en Plaster R93 kommer jag aldrig skaffa mig ens om jag får en, då finns den på Blocket strax efter ;D ..är för många som haft problem med dom för att de ska locka.