Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad tror ni om...

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

jag är lite sugen på att byta kikarsikte...har tittat på ett Classic Interlight 4-12X56...ligger rätt i pris för en fattig student!

Är det nån av er som har ett sådant...vad är era synpunkter? jag hade tänkt att använda den till de mesta men största anledningen till att jag vill ha en x56 är att jag kommer att använda den till rävvak...nu kanske det inte är den absolut bästa optiken men man kan ju alltid byta när man har fått jobb och får in lite klirr i kassan! ;)

men som sagt...dela gärna med er av era erfarenheter!

Ha dé bra!!

MVH Fredde

Publicerat
jag hade tänkt att använda den till de mesta...

Om du tänker dig ett allroundsikte, så tycker jag du bör gå ned en del i förstoring.. 4x brukar ofta vara för stor förstoring för ex. älgjakt.

Jag skulle hellre valt ett 3-9x50 eller liknande om det är tänkt till ett allround sikte.

Jag skulle också kikat på begagnat marknaden då det brukar finnas fina kvalitéts sikten till samma pris som nya "billiga" fabrikat.

Billiga belysta sikten skulle jag helt avstå från..

Publicerat

Örnugglan har rätt, sök efter ett beg sikte av känt märke i stället för att köpa billigt nytt, det är 98% ett dåligt köp...vad gäller förstoringen så är du inte hjälpt av 12x vid räv vak, då är kombinationen 8x56 optimal vad gäller ljusinsläpp, men även 7x50 och 6x45 fungerar fin fint, förutsatt att du har en kikare med bra optik, mitt råd är att söka efter en beg Pecar, ger mycket kikare för pengarna. Belysningen är bra (i en kikare av god kvalité) men i en av sämre kvalla är det mest till förfång, en Pecar med Tyska ettan med förstorningen 4-10x45 löser ditt problem, bara för att ta ett exempel. Skillnaden mellan 3x och 4x är liten, vill här avliva myten om " att bara blir ragg i kikaren" med 4x förstoring, för att få den effekten måste älgen stå på 3-4m håll, då behöver du inte kikare kan jag lova, på normalt håll, dvs 50-70m är det inga problem alls att sikta med 4x förstoring, speciellt om man använder sig av tekniken att sikta med båda ögonen öppna.

Publicerat
  • Författare

Tja!

Ja... man kanske skulle kolla på ett beggat...men hur är det med garantier då? Jag brukar ha den vanliga "turen" med grejjor...Kan det gå sönder så gör de det ;):)

vet ni vad ett sånt där pecar ligger i för pris? Har dom belyst riktmedel? med belyst menar jag en liten prick som lyser...inte hela korset...för att jag vill helst ha ett sådant, jag brukar ha de där fenomenet där korset "försvinner" när det blir skummt ute... (jag har duplex och de tunnare korset i mitten förvinner) och då kan de va bra med röd pricken. varför jag vill ha 12x förstoring är för att jag kommer at använda siktet till toppfågel...och då tycker jag att det är bra med mycket förstoring.

jag ska ta mig en funderare och titta över kontot en gång till ;)

ha dé!

Publicerat

Har du otur med att grejer går sönder, så skulle jag tro att du har mer tur med begagnade kvalitéts grejer än nya billiga sikten.

Garantierna är ofta inget värt på de billigare siktena heller. Kvalitéts sikten brukar ha 30 år garanti.

Leupold ligger ju i en lite billigare klass, men håller hög kvalité. Men kanske inte det bästa för jakt i mörker..

Billiga sikten med belyst riktmedel brukar inte vara någon bra grej.. Du har nog mer ljusstyrka i en kvalitétsoptik. Dessutom brukar ofta "punkten" inte ens vara centrerat med riktmedlet på billiga sikten.

Jag skulle satsat på ett begagnat kvalitétssikte med normalt riktmedel.. det brukar räcka ganska långt i mörker.. Speciellt om de har medförstornade riktmedel som de europeiska siktena har.

Publicerat

jag har lärt mig en sak iaf. hellre vänta tills du får råd o köpa ett kvalitesikte än köpa ett biligt nytt. jag har haft billigt sikte som gav mig måånga bommar, som tur var bara bommar, nu kan jag tycka att det var tur att jag inte lyckades smyga mig an den där fina bocken i höstas. det hade kunnat gå riktigt illa.

Publicerat
  • Författare

ni har nog rätt....ska kolla vad dom har att erbjuda på affären i beggat avdelningen. Föresten Örnugglan...jag såg på ett Leupold European 3-9X50...den låg ju helt rätt i pris....och jag tror att grannen har ett sånt, ska nog gå över och titta lite närmre på det! kikaren jag har nu har sett sina bättre dagar...har ett gammalt Fontain 3-9X42...jag har väldiga problem med att få till skärpan från 7-9 ggrs förstoring...och "mörkerseendet" är inte särskillt imponerade.

ni får ursäkta alla dessa frågor och "velningar" fram och tillbaka...jag vet inte så mycket om kikarsikten.

Publicerat

Ett tyska ettan ser du bra i mörker och skymmning förutsatt att optiken är bra, belysning är nog bra, men kostar eftersom du måste ha en bra kikare för att det skall fungera, du kommer inte runt kvalitén på optik och mekanik med belysning, då är skymningvärden och ordentliga riktmedel mycket viktigare

Publicerat
  • Författare

Hörni grabbar! jag har bestämt mig....Det blir ett Leupold european 3-9X50!...var å tittade på (i) Grannens...kanon skärpa oavsett vilken förstorings grad...och han sa att han var helnöjd!

så fort lönen kommer springer jag å handlar ett sånt!

Tack för alla tips och råd!

ha dé bra!

MVH Fredde

Publicerat

Tänk på riktmedlet om det skall användas vid vakjakt, Leupold gör bra grejor, belysningen fungerar säkert fint, men det kostar, Tyska ettan är ett alternativ utan belysning som tidigare nämnts.

Meopta gör också bra kikare, tyngre än många andra kanske, men fin optik och mekanik, belysningen fungerar bra dessutom, och till mindre pengar än många andra märken med samma prestanda.

Publicerat
  • Författare
Tänk på riktmedlet om det skall användas vid vakjakt, Leupold gör bra grejor, belysningen fungerar säkert fint, men det kostar, Tyska ettan är ett alternativ utan belysning som tidigare nämnts.

Meopta gör också bra kikare, tyngre än många andra kanske, men fin optik och mekanik, belysningen fungerar bra dessutom, och till mindre pengar än många andra märken med samma prestanda.

Joo...jag satt just å tänkte på det...visst ska det finnas ett lite "kraftigare" Duplex...eller? jag trivs ganska bra med Duplex...men ska kolla vad dom kan erbjuda för olika riktmedel!

Publicerat

Leupold har ett Heavy Duplex, men vet inte om det finns till din kikare

Publicerat

Kika gärna på en Helia också innan du bestämmer dig.

Helias sikten är nog inte så mycket dyrare Leupolds European serie.

Jag tror Helian är bättre när det blir mörkare.

Har förresten Leupolden medförstorande riktmedel på den serien? Det är ju 30 mm tub iallafall.

Publicerat

har Helia stigit i pris? köpte min CT compact 3-9x42 i april för 5,5k..kostar nu 7k. kanske var extraerbjudande?

Publicerat

Har en Helia 3-12*56 som jag är helt nöjd med heavy duplex som där fallit många grisar för helt klass med en zeiss köpte den beg för 5000:-

Publicerat
  • Författare

Tjenare...ursäkta min frånvaro...har varit på sommarstugan...och kommer att vara där i ett par veckor....

jag har tänkt på alla tips ni gett mig och har som sagt kommit fram till ett leupold...men vafan..man e ju flexibel...är ett helia bra..och dom har ett på affären så varför inte, allt beror ju på priset kontra kvalitén! ;):)

som sagt...jag kommer nog att vara borta ett tag från forumet! Pga datorbrist på sommarstället :'(

Hoppas att ni får en TREVLIG SOMMAR

MVH Fredde!

Publicerat

jag hade samma val för några månader sen, valde helia, ångrar mig inte det minsta. är kanonnöjd faktiskt.