Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka Recknagelsikten?

Featured Replies

Publicerat

Igår var jag hos bössmakeren med mitt "projekt jordspett" och bestämmde mig där för att låta montera Recknagel öppna riktmedel på bössan. Bössan används främst som hundförarbössa, men kan avän få följa med ut på pyrsch någon gång då min 300WSM inte finns med och även som passbössa om jag skulle bli tvungen att sitta som passkytt nån gång >:( ;D Vid de sistnämda tillfällena skruvar jag på ett Trijicon 3-9x40, så det är egentligen inte det min fråga gäller.

Istället vill jag gärna ta del av forummedlemmarnas erfarenheter av olika öppna riktmedel från Recknagel. Hos bössmakaren bestämde jag mig för ett bakre sikte med en vit vertikal linje under skåran och ett mässingfärgat pärlkorn. Anledningen till valet var att få ett så stryktåligt sikte som möjligt. Därför gick fiberoptiska plastkorn bort och efter lite funderande även  de genomskurna bakre siktena. Egentligen gillar jag iden med genomskuret sikte, men vet ej hur hållbart det är. Finns det någon som har erfarenheter av dessa? Det skulle ta ett tag innan han kunde komma igång med jobbet, så än finsn det tid att ändra siktestyp. Smeden tipsade om att måla kornet med nagellack om jag ville ändra färgen, vilket måste upprepas ibland (iofs inget problem). Finns det någon typ av självlysande färg man kan använda istället?

Andra erfarenheter av Recknagelsikten välkomnas också!

Publicerat
B)
Publicerat

Hej,

precis som Jimbo misstänkte har jag låtit montera ett genomskuret Recknagel sikte på min dbs. Nu har jag bara använt det i en säsong men trots det har jag hunnit släpa det igenom en hel del granplanteringar och andra tätningar. Eftersom jag använt min dbs på en del eftersök blir det gärna så att man skall forcera de mest igenväxta partierna med hund och bössa.

Än så länge har jag inte upplevt några som helst problem bortsett från att jag vid ett par tillfället fått kvistar i siktbladet som brutits loss och hängt kvar. Trots det har siktet hållit pall för även denna omilda behandling.

Det som jag haft problem med tidigare är att kornen åker av när man forcerar snår och dylikt men efter att smeden förankrat kornet ordentligt på dbs har inte heller detta varit något problem. Precisionsmässigt känns det ok att skjuta på upp emot 70-80 med de öppna riktmedlena men därefter tycker jag att kornet täcker för mycket av viltet (i varje fall om det handlar om rådjur).

Hoppas att detta gav dig lite kött på benen.

//Henrik

Publicerat

jag har ett oranget korn från recknagel på min blaser det har klarat 2 säsonger ca 3 dagar i veckan som hundförare/eftersöksekipage... hade först ett med en liten fiboroptisk stav på men det gav upp illa kvickt köpte sen ett annat korn från recknagel med en större orange plexi historia på, en bit upp på var sida om kornet är det metall finns på någon av dom första sidorna i recknagels katalog dock är mitt modifierat för att passa blasers kornfot

Publicerat
  • Författare

Tack för era erfarenheten!! :)

Ok, genomskurna sikten håller nog, men risken att få se en halv gran i siktet efter att passerat en granplantering medför att jag nog väljer bort det alternativet.

Som du skriver Henrik, så är 70-80m nog vad jag tänkt mig som maxavstånd på mindre vilt, även om jag lätt sköt inom en handflata på 200m med de öppna riktmedel som sitter på Ak5. Detta får mig att även fundera i riktning mot dioptersikte som ett alternativ. Nackdelarna med ett sådant är iofs att det lätt fylls med snö och annan skit...

Linus, det korn du beskriver låter intressant. Tyvärr har jag inte tillgång till Recknagels katalog. Du har inte en bild??

Mycket att fundera kring! Kanske klarnar det lite efter morgondagens besök på Elmia.

Publicerat

katalog finns på www.magnumhansen.com sen väler du rifledelar klicka på recknagel katalogen, högst upp till höger på sida 5 finns kornet jag menar

mvh!

Publicerat
  • Författare

Tackar! Recknagelkatalogen som PDF-fil har jag letat länge efter!

Jag tror nog att jag håller mig till pärlkorn istf stolpkorn. Det jag valt finns överst på sid.4. Bakre siktet är 2:a från vänster sid. 12. Funderar nu på att byta till något av alternativen på raden över för att få lite mer kontraster. Speciellt när det är mörkt vill jag slippa att ha ett svart sikte.

Tankar om det?