Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den efterlängtade skyddsjakten

Featured Replies

Publicerat

Idag fick jag reda på att jag antagligen kommer att få skyddsjakten på den stora marken som Berga naturbruksgymnasium har i västerhaninge.

Det finns året runt mängder av kråkor, kajor och skator på markerna. Och under sträcktiden nästan otroliga mängder.

Dessa fåglar ställer till med mycket otyg på marken. Dom hackar bland annat upp ensilage-balar som sedan står och ruttnar. Och runt torken finns mängder av duvor som lever av spannmålen som behandlas där.

Runt svinhus, ladugård och stall sprider dom runt skräp och dynga och är allmänt förödande.

Jakten på bergas mark innehas av millitären. Och bergas jaktlag disponerar mark utanför.  ??? Den stora marken som alla byggnader och själva gården ligger jagas inte av någon så fåglar och andra djur har haft en fristad med outtömliga matförråd. Så är dock inte fallet längre!! ;D

Nu återstår det bara att klargöra för båda jaktlagen att jag kommer att jaga där. Vilket jag hoppas kommer gå ganska fort.

Att tillägga är att jag har varit på denna gård hela mitt liv. Bodde där de första åren. Båda mina föräldrar jobbar där. Och min mamma har åter flyttat dit. Tack till kära mor som styrt upp det hela. :D

Som synes om ni klickar på länken så är gården extremt stor och ytorna klockrena för olika jaktformer på fågel.

Klicka på kartan så går det att förstora de olika platserna.

http://kartor.eniro.se/query?&what=map...stq=0&pis=0

Jag ser det här som ett ansvar. Men samtidigt något väldigt roligt.

;D

Publicerat

Jag är dej den första som önskar dej ski.....nja i detta speciella fall ,good hunting !!!!

Bra jobbat Ija,bra jobbat oxå Mrs Hjord !!!!

Detta kommer säkert avlöpa till det bästa :D :D

Publicerat

Skoj, grattis!  :D

Publicerat

GRATTIS Ijahman :D

Publicerat

Grattis och skitjakt på Dig Gubbe!

:D

Publicerat

;D ;D ;D.. fan va kul vännen!...  ;D ;D ;D... kul de gick så fort å få besked!. här om dagen när vi talade i telen var de juh osäkert än!.. GLAD :D :D.. för din skull!..  :D

P.s bra med mammor i bland!..  ;)

Publicerat
  • Författare

Ja, ibland är det bra med en driftig mamma. :D

Tack för responsen!

Publicerat

fyfan! du kommer få kul! - behöver du hjälp så vet du var de finns 8)

Publicerat

grattis, verkligen skitkul! då tar vi en jaktsideträff hos dig och har lite skyddsjakt då?

Publicerat
  • Författare
grattis, verkligen skitkul! då tar vi en jaktsideträff hos dig och har lite skyddsjakt då?
;D ;D
Publicerat

Vad kul! Grattis!!!

Publicerat

Gratulerar. ;D  ;D

Publicerat
Idag fick jag reda på att jag antagligen kommer att få skyddsjakten på den stora marken som Berga naturbruksgymnasium har i västerhaninge.

Det finns året runt mängder av kråkor, kajor och skator på markerna. Och under sträcktiden nästan otroliga mängder.

Dessa fåglar ställer till med mycket otyg på marken. Dom hackar bland annat upp ensilage-balar som sedan står och ruttnar. Och runt torken finns mängder av duvor som lever av spannmålen som behandlas där.

Runt svinhus, ladugård och stall sprider dom runt skräp och dynga och är allmänt förödande.

Jakten på bergas mark innehas av millitären. Och bergas jaktlag disponerar mark utanför.  ??? Den stora marken som alla byggnader och själva gården ligger jagas inte av någon så fåglar och andra djur har haft en fristad med outtömliga matförråd. Så är dock inte fallet längre!! ;D

Nu återstår det bara att klargöra för båda jaktlagen att jag kommer att jaga där. Vilket jag hoppas kommer gå ganska fort.

Att tillägga är att jag har varit på denna gård hela mitt liv. Bodde där de första åren. Båda mina föräldrar jobbar där. Och min mamma har åter flyttat dit. Tack till kära mor som styrt upp det hela. :D

Som synes om ni klickar på länken så är gården extremt stor och ytorna klockrena för olika jaktformer på fågel.

Klicka på kartan så går det att förstora de olika platserna.

http://kartor.eniro.se/query?&what=map...stq=0&pis=0

Jag ser det här som ett ansvar. Men samtidigt något väldigt roligt.

;D

Klockrent då har du händerna fulla framöver ;D

Mvh.

Publicerat

Grattis mannen  ;D  ;D  ;D Inga intressanta gryt  ;D  ;)

Publicerat
  • Författare
Grattis mannen  ;D  ;D  ;D Inga intressanta gryt  ;D  ;)

Vet inte ännu men marken ska gås igenom grundligt.

Säger till om jag hittar något. :D

Publicerat

Fasiken vad roligt ;D Ska erkännas att jag blir liiite avundsjuk ;)

Nu fattas bara en russell, så är livet komplett ;)

Publicerat
  • Författare

Tack Anna!

ja, det känns riktigt kul. :D

Publicerat

Kul som fan för dig !

Bara att gratta dig !

Grattis

//schenan

• 1 month later...
Publicerat

Jag som då är mamman, har ju nyss tagit jägarexamen å köpt en Beretta bock. Jag får följa med Ijahman på skyddsjakten ibland.  ;D

Jag har varit med en morgon men då blev det inget panga för min del. Men nu har jag köpt lövcammo så nu ska dom bort kajorna. Dom har blivit ett jätte stort problem just nu för dom flyger mellan gödselstacken å det nya ensilaget i plansilon. Inte bra med bacilusker i maten.

Publicerat

Gött med en morsa med panga tackter i damma till dom bara ;D

Mvh.

Publicerat
Jag som då är mamman, har ju nyss tagit jägarexamen å köpt en Beretta bock. Jag får följa med Ijahman på skyddsjakten ibland.  ;D

Jag har varit med en morgon men då blev det inget panga för min del. Men nu har jag köpt lövcammo så nu ska dom bort kajorna. Dom har blivit ett jätte stort problem just nu för dom flyger mellan gödselstacken å det nya ensilaget i plansilon. Inte bra med bacilusker i maten.

Se till att han tar ut morsan riktigt ofta på jakt nu. Snygg Beretta du köpt. Ijahman, se till så morsan får riktigt mkt pangande nu :D
Publicerat

;D.. jepps Ijaman.. ta nu ditt ansvar.. tänk på att mor din fött upp dej!....  ;D ;D ;D.... ;)

Publicerat
  • Författare

Inga problem. Hon får vara med varje gång om hon vill.

Och hon bor ju faktiskt närmare jakten än mig också. Närmare bestämt mitt på marken. ;D

Publicerat
Inga problem. Hon får vara med varje gång om hon vill.

Och hon bor ju faktiskt närmare jakten än mig också. Närmare bestämt mitt på marken. ;D

Fan du är ju en riktig svärmorsdröm ;D ;D