Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 med Barnes X 140gr?

Featured Replies

Publicerat

Söker laddningar för 6,5x55 och Barnes X och då i synnerhet deras 140gr kula. (Den kopparfärgade, inte den blå)

Laddningen kommer att testskjutas i en Sako 75 med 58cm pipa i kolstål.

Hoppas på svar!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

he!

Seriöst :- ???

Publicerat

Jag har laddata hemma som jag använt i min Sako Fiberclass och 56cm pipa. Du kan gå in på Normas hemsida www.noma.cc och ta deras data för 140gr kulor med MRP. Dock gäller som vanligt att man får starta lägre än max och jobba sig upp för att se om det blir höga tryck (expansionsmätning mm). En sako klarar dock mer än en CG96.

Publicerat

Barnes kulan ger högre gastryck än en vanlig kula i synnerhet den obehandlade. Normas Mrp krut ger mycket bra värden fram till en gräns och där går det raskt åt fanders. Det vill säga trycket stiger nästan lodrät när man överstiger maxladdning. Då hjälper inga böner och skillnaden mellan en gammal 96;a och en bra sako suddas ut, båda blir skrot. Akta dig för att blanda laddata mellan homogena och icke homogena (bly) kulor. Skaffa relevanta laddata för den kulan istället.

Publicerat
  • Författare

Jag försöker komma över riktiga data men det har hittils varit totalt fruktlöst....

Publicerat

Jag hoppades att jag skulle kunna hjälpa dig men ladeboken ger bara data till 100 och 120 grains kulor och dom verkar i mina ögon rätt "heta". Det blir att knalla in på någon vapen affär och tigga att få titta i barnes laddatabok.

Publicerat
  • Författare

Den har jag, jag har däremot inte de i boken -för kalibern- nämnda kruten...

Någon som kan översätta dem? Kanske skall få tummen ur och leta upp de rekommenderade ist.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Jag har laddata hemma som jag använt i min Sako Fiberclass och 56cm pipa.

Har du hittat dina data?

Publicerat

Barnes manual #3 har bara jänkarkrut. Bäst av dem är Hodgdons 4350, som ger 2584-2842 fps med 40-44 grs. Jag tror att Vapen och Skytte i Bureå har Hodgdons krut. Annars är det bara att mejla Norma och Barnes och tigga lite data.

Pete

Publicerat
  • Författare

Har kontaktat Norma vilka svarade med att de inte innehar någon data för den aktuella kulan....

Mr.Friberclass verkar dock ha data för den aktuella kula vilket får mig att hoppas att han vill dela med sig av den...

Publicerat

Uppgradera din studsare till verklig klass 1 genom att öppna patronläget till AI, så ska du få laddata av mig ;)

Publicerat

Kindbo - mina data gäller bara för mitt vapen, friflykt mm. Jag kan inte ge dig min laddning eftersom den kanske inte är säker i ditt vapen. Du måste utgå från Normas data för aktuell kulvikt med det krut du vill använda (förslagsvis MRP som jag använt). Börja på startladdning och gå uppåt, med expansionsmätningar mm kontroller för varje laddning så du vet att du inte får för högt tryck.

Publicerat
  • Författare
Uppgradera din studsare till verklig klass 1 genom att öppna patronläget till AI, så ska du få laddata av mig ;)

Den används som klass två, det vore dock skönt med en schysst klass-1 laddning om bössan skulle behöva tjänstgöra som reserv.

Publicerat
  • Författare
Kindbo - mina data gäller bara för mitt vapen, friflykt mm. Jag kan inte ge dig min laddning eftersom den kanske inte är säker i ditt vapen. Du måste utgå från Normas data för aktuell kulvikt med det krut du vill använda (förslagsvis MRP som jag använt). Börja på startladdning och gå uppåt, med expansionsmätningar mm kontroller för varje laddning så du vet att du inte får för högt tryck.

Ok, det verkar inte vara det lättaste. Jag tackar för ditt svar.