Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bock eller get ?

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon på denna eminenta jaktsida

som vet om man kan höra skillnaden på ''skallet'' från en råget alt. bock ?

21.30 på onsdag kväll stod jag hemma på stallbacken och hörde från ett nyare hygge 400m bort ett rejält skällande. I dessa bockjakttider funderar man ju direkt om det kan vara en bock. Jag ska ju naturligtvis dit, men det kunde vara kul att veta om skillnaden kan höras.

Publicerat

Jag har inte märkt nån skillnad,för mej låter dom likadant,men jag hör lite halvtaskigt också 8)

Publicerat

;D jag har inte heller märkt någon skillnad!.. men e då inte värdens mest erfarna på den fronten heller!..  :D

Publicerat

Bocken skall är grövre och mer hetsigt. Tror jag bara hört get-skall nån gång bara, så jag kan inte vetenskapligt belägga detta  ;D

/Må

Publicerat

Svår fråga utan något självklart svar,tycker de allra flesta rådjur låter ungefär likadant.

Dock har jag vid några tillfällen haft äldre bockar med mycket mörka,grova skall,men jag har även smygit mot som det visade getter med mörka skall.

/Micke

Publicerat

vet inte riktigt, de gånger jag hört riktigt grova skall har det senare visat sig vara bock.....

tror mig känna i brallan när de handlar om en bock.... ;D

Publicerat
vet inte riktigt, de gånger jag hört riktigt grova skall har det senare visat sig vara bock.....

tror mig känna i brallan när de handlar om en bock.... ;D

Fan...har ju lovat att inte skoja i dessa trådar....kan inte låta bli...

HUR KÄNNS DET DÅ ???? ;D

Publicerat
Svår fråga utan något självklart svar,tycker de allra flesta rådjur låter ungefär likadant.

Dock har jag vid några tillfällen haft äldre bockar med mycket mörka,grova skall,men jag har även smygit mot som det visade getter med mörka skall.

/Micke

Har upplevt exakt samma sak som dig Mr Mauser. Man smyger mot något som man är övertygad är gammelbocken med basstämma och som visar sig vara en get. :o

Publicerat
Har upplevt exakt samma sak som dig Mr Mauser. Man smyger mot något som man är övertygad är gammelbocken med basstämma och som visar sig vara en get. :o

Tror alla med litet jaktår i nacken skulle säja samma sak

Publicerat

Jag har också smugit mot det som jag trodde var bock PGA det grova skallet vilket visade sig vara get  >:( Jag tog då upp frågan i jaktlaget och de svarade att de inte skulle kunna höra skillnad. Grovt hetsigt eller inte spelar ingen roll båda könen låter lika.

//Roggman66

Publicerat

Kan inte säga att jag kan höra skillnad på bockens o getens skall. ???

Publicerat

i morse när ja la ett spår!.. så hörde jag ett GROVT skall!.. inte långt i från mej!.. kanske 100m.. övetygad om de var en bock!...  ;D.. men men!. så jag bedrog mej!.. en snygging till Get kom ur snåret!.... :D..

Publicerat

Jag tror inte det är någon skillnad alls mellan könen.

Mvh!

Publicerat

Kan det vara så att bocken släpper lättare skall än geten?

/Må

Publicerat
Kan det vara så att bocken släpper lättare skall än geten?

/Må

Har inte märkt det heller... Däremot behöver inte skall betyda att man sabbat jakten,många verkar skälla på andra saker än just jägaren !!!

Fan så dumma dessa djur är,dom skäller o bråkar !!! sen knallar man fram och skjuter lämpligt offer.. alla fall i jordbruksmarker,skogsrådjur är en helt annan sak 8)

Publicerat
Har inte märkt det heller... Däremot behöver inte skall betyda att man sabbat jakten,många verkar skälla på andra saker än just jägaren !!!

Fan så dumma dessa djur är,dom skäller o bråkar !!! sen knallar man fram och skjuter lämpligt offer.. alla fall i jordbruksmarker,skogsrådjur är en helt annan sak 8)

Ska försöka ordna så du kan få försöka att skjuta ett av våra slättdjur. Sedan kan vi diskutera huruvida dom är dumma eller inte ;D
Publicerat
Ska försöka ordna så du kan få försöka att skjuta ett av våra slättdjur. Sedan kan vi diskutera huruvida dom är dumma eller inte ;D

Du är väl medveten om att Telge har tillgång till en 300 Weath.Mag  ;D

/Micke

Publicerat

/Micke

Nej visste jag inte.Tror inte han har ngn nytta av den när jag sätter honom i ett område på 35000 ha eller så där högsta höjden är ca 1/2 m. Dvs inget kulfång. Då krävs argan list till bockarna :D
Publicerat

/Micke

Japp jag knallar fram till närkontakt på ca.300-400 meter sen låter jag pangen tala....dumma djur är det ;D

Publicerat

Haha ni är så underhållande mina vänner,kan ta tebax allt bara jag blir bjuden på skånsk jakt...ingår då gåsjakten oxå ??? ??? ???

;D

Publicerat
Nej visste jag inte.Tror inte han har ngn nytta av den när jag sätter honom i ett område på 35000 ha eller så där högsta höjden är ca 1/2 m. Dvs inget kulfång. Då krävs argan list till bockarna :D

Kulfång????? behövs nog inget om han laddar med en blöt 8grams kula med ett V0 om 1200Ms  ;D

/Micke