Publicerat Maj 20, 200719 yr Tänkte ta och putsa till stocken på helstocken nu i mellanperioden. I första hand vill jag slipa bort den förhatliga lacken på stocken och ha den oljad. Jag vet i princip hur jag ska gå till väga men goda tips är varmt välkommna. Vad bör jag tänka på etc. Andreas
Publicerat Maj 20, 200719 yr Hej här får du en länk till en gammal tråd., PS:vi gillar bildrapporter av projekt MVH /CHRISTER http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?to...g71421#msg71421
Publicerat Maj 20, 200719 yr Här har du en till av underteknad. http://www.jaktsnack.se/index.php?topic=6168.0
Publicerat Juni 4, 200718 yr Nu har jag börjat med stocken och kommit så långt att jag har tagit ur pipa o.dyl. Jag har ett bra medel för att lösa upp lacken som sen går lätt att sickla bort. Nu undrar jag om det är något speciellt med stockolja? Rent gennerellt antar jag att det går att använda möbelolja viket jag i så fall har hemma. Vad säger ni? Andreas
Publicerat Juni 4, 200718 yr Efter slipning blöt kolven med vatten och res fibrerna. Slipa ner dessa. Gör om detta en gång till. Fyll porerna med Tru-Oil blandat 50-50 med balsamterpentin. Kan våtslipas in om man har bråttom annars torkar det så fort att man kan olja och slipa morgon och kväll. När stocken är helt slät (ses enklast om man tittar på den mot en ljuskälla) blanda kokt (OBS kokt, EJ rå) linolja 50-50 med balsamterpentin. Stryk detta tunnt på en glasskiva och låt torka/härda. På så sätt får du fram kortast tid mellan strykningarna. Detta kan variera beroende på kvaliten på linoljan. Stryk kolven tunnt. Låt torka/härda. stryk igen osv tills du är nöjd. 10-30 ggr.
Publicerat Juni 4, 200718 yr Ett bra tipps är att blöta en handduk och rulla in kolven i den. Låt ligga runt 20 minuter.
Publicerat Juni 5, 200718 yr Hej här får du en länk till en gammal tråd., PS:vi gillar bildrapporter av projekt MVH /CHRISTERhttp://www.jaktsidan.se/forum/index.php?to...g71421#msg71421 Här har du en till av underteknad.http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=6168.0 Era länkar funkar inte längre efter flytten... Kan ni länka igen???
Publicerat Juni 14, 200718 yr Ni får gärna ta det här lite step by step grabbar.....jag är rookie ;D Sandpapper - vilken grovlek? Det där med oljan på glas för att torka hängde jag inte riktigt med på. Går den att applicera efter den har torkat? Är det avsikten ??? Ursäkta alla frågor men jag vill inte chansa och göra fel, då är det bättre att fråga en gång för mycket
Publicerat Juni 15, 200718 yr Nu har jag börjat mitt lilla projekt. Har 800 våtsandpapper och 400 vanligt lack till att börja med. Har nån smörja som jag blev pålurad på vapenaffären för att täppa igen alla porer och sen blir det linolja (kokt ) och balsamterpentin. Vi får se hur det blir! Återkommer....
Publicerat Juni 19, 200718 yr Smörjan du blev pålurad är bra. En por-sealer gör det slutliga resultatet bättre.
Publicerat Juni 19, 200718 yr Får hoppas det...har lackat 5,6 gånger nu och det börjar se riktigt fint ut ;D ;D Dock var det ett större projekt än jag trodde att sätta på en gummikappa - pust!!! Men nu är det klart.... ;D
Publicerat Juni 19, 200718 yr Ja, att köpa en kappa som passar perfekt från början är inte lätt. Så lite slipning och polering blir det ju. Men ack så fint.
Publicerat Juli 5, 200718 yr U J:son varför vill du ha kokt linolja? Den härdar ju och torkar med skinnbildning vilket kan "förstöra" (=sätta igen) tex en nätskärning. JAg har själv använt rå linolja med bra resultat men den tar betydligt längre tid att dra in, sen får man smörja "mycket lite" åtgången "många gånger", ytan blir även rätt matt men jag tyckeer trät "lever". DT
Publicerat Juli 5, 200718 yr Får hoppas det...har lackat 5,6 gånger nu och det börjar se riktigt fint ut ;D ;DDock var det ett större projekt än jag trodde att sätta på en gummikappa - pust!!! Men nu är det klart.... ;D Var är bilderna då ???
Publicerat Juli 8, 200718 yr U J:son varför vill du ha kokt linolja? Den härdar ju och torkar med skinnbildning vilket kan "förstöra" (=sätta igen) tex en nätskärning. JAg har själv använt rå linolja med bra resultat men den tar betydligt längre tid att dra in, sen får man smörja "mycket lite" åtgången "många gånger", ytan blir även rätt matt men jag tyckeer trät "lever". DT Det är just det som är vitsen. Linoljan ska härda för att ge en tålig yta. Använder du rå linolja kan det ta månader mellan strykningarna då den inte härdar i samma takt. Har du fått skinnbildning är kolven mättad eller har du varit för frikostig med oljan. Om man har en ny kolv kan man gnugga in lite i nätskärningen med en tandborste annars får man vara försiktig så att man inte får för mycket olja i den gamla nätskärningen. Många strykningar med lite olja ger ett bra resultat. Om du vet din oljas härdningstid kan man polera kolven med händerna i slutet på härdningstiden. Detta ger en "sidenmatt" yta och man har bra koll på resultatet utan skinn och rinnmärken. En ny kolv kan efter porfyllning behöva 20 - 40 strykningar beroende på träkvalite.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Var är bilderna då ??? De kommer, men jag har mina kablar på annan ort just nu så det är svbårt att få in dem i burken.....