Publicerat Maj 21, 200718 yr Satt och slog igenvuxna gärden idag som vi köpt in och som ska sås när jag fick syn på en get som ömsom stod och låg nästan mitt ute på gärdet. Gick försiktigt mot henne och vad låg minsann där om inte två små killingar, inte många dagar gamla. Blev helt ställd hur fasiken jag skulle bete mig, ringde gode Hipshot och vi rådslog på telefon om att lämpligast var nog att ta ett knippe gräs och flytta de små liven till säkrare plats. Sagt och gjort, under getens arga skällande kniade jag gräs och bar sen över småttingarna till en inäga bredvid. Efter lunch när jag kom åter stod geten med båda killingarna under sig en bit bort i en backe och tro mig när jag säger att det värmde i hjärtat då.
Publicerat Maj 21, 200718 yr Visst är det en skön känsla när det går bra? Kul att du fick se geten och killingarna efteråt! Runt 60% blir väl rävmat och då ni hade en del kissar så är väl oddsen är väl ännu sämre.. och så hade du väl lite korp där med? Gissar att korparna antingen sett kiddarna då geten stod och diade eller så var de bara nyfikna på om du skulle fräsa fram någon sork åt dem. Mvh!
Publicerat Maj 21, 200718 yr Visst är det en skön känsla när det går bra? Kul att du fick se geten och killingarna efteråt!Runt 60% blir väl rävmat och då ni hade en del kissar så är väl oddsen är väl ännu sämre.. och så hade du väl lite korp där med? Gissar att korparna antingen sett kiddarna då geten stod och diade eller så var de bara nyfikna på om du skulle fräsa fram någon sork åt dem. Mvh! Korparna får väl du fixa Hippen
Publicerat Maj 21, 200718 yr Bra gjort! en numera bortgången släkting flyttade alltid killingar på det sättet och ingen hade någonsin blivit övergiven, dock har jag aldrig provat själv.
Publicerat Maj 22, 200718 yr Författare Stod det räv eller lomat i pannan på dem? :MVH En kombination antar jag... Hoppas rävuslingen äter sig mätt på sork för det var det gott om där.
Publicerat Maj 30, 200718 yr Mickel du får börja kämpa lite bättre med rävarna så kiddarna får en chans att komma upp i vuxen storlek!!! ;)
Publicerat Maj 30, 200718 yr Fint gjort. Det är sånt här som jaktantagonister bör se - jägare vill inte bara döda utan det handlar om den förvaltning också. Bra gjort!
Publicerat Maj 30, 200718 yr Författare Mickel du får börja kämpa lite bättre med rävarna så kiddarna får en chans att komma upp i vuxen storlek!!! ;) Kan skylla ifrån mig att jag ej har jakten på just denna mark
Publicerat Maj 31, 200718 yr Dom börjar komma i rörelse nu. Sprutade kvickrot på viltåkrarna häromdagen och då for du upp två. Tyvärr blev dom nog lite glyfosatsprejade. :- MVH
Publicerat Maj 31, 200718 yr Författare Dom börjar komma i rörelse nu. Sprutade kvickrot på viltåkrarna häromdagen och då for du upp två. Tyvärr blev dom nog lite glyfosatsprejade. :-MVH Men va f*&7%, odla ekologiskt din giftmånglare!!
Publicerat Juni 1, 200718 yr Men va f*&7%, odla ekologiskt din giftmånglare!! Nån måste ju tänka på den globala försörjningen också.