Publicerat Maj 21, 200719 yr Var på Elmia och satt i Smålandsstövareförenings monter, då kommer en äldre gubbe fram och tittar och undrar om den ena jycken är en Dalslandsstövare(!?) Har aldrig hört talas om en sådan ens, så frågan är har nån här info om den förmodat utdöda rasen. Mvh
Publicerat Maj 21, 200719 yr Författare Aldrig hört, frågade du inget om rasen? Ja,han sa att den nog var utdöd. Så därför frågar jag er,ingen av mina vänner visste nåt heller.Tydligen lik Smålandsstövaren.
Publicerat Januari 10, 201115 yr Oj, detta lät intressant, nån som har mer info i området? är Dalslandsstövaren en utdöd ras eller nåt hemmabygge?
Publicerat Januari 10, 201115 yr När beaglen kom till sverige på 50talet så korsade dom beagle med hamilton. Har dock för mig att den "rasen" hette ormbo stövare? är jag ute och cyklar?
Publicerat Januari 10, 201115 yr När beaglen kom till sverige på 50talet så korsade dom beagle med hamilton. Har dock för mig att den "rasen" hette ormbo stövare? är jag ute och cyklar? stämmer
Publicerat Januari 11, 201115 yr hmm jag känner igen dalslandstövare men vartfan då ifrån hmm finns en annan ras här i från men det var en boskapshund hmm får forska lite mer i ämnet
Publicerat Januari 11, 201115 yr Det fanns en hund som hette Dalbohund som är utdöd, det är inte den? Den vaktade boskap mot rovdjur. Tog gärna en varg då och då.. Dalbohunden Mera Dalbohund
Publicerat Januari 11, 201115 yr Det fanns en hund som hette Dalbohund som är utdöd, det är inte den? Den vaktade boskap mot rovdjur. Tog gärna en varg då och då.. Dalbohunden Mera Dalbohund Detta känner jag igen! Vet i tusan om det inte var ett reportage i ngn jakttidning om detta? Kan ha varit Svensk Jakt elelr JoF. Det fanns även ett stort skinn som hade hittats som var från någon av dessa stora hundar.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Det fanns en hund som hette Dalbohund som är utdöd, det är inte den? Den vaktade boskap mot rovdjur. Tog gärna en varg då och då.. Dalbohunden Mera Dalbohund jupp dalbohunden en "liten nätt" vovve som är tyvärr utdöd lite såna hundar i skogen så skulle vargen akta sej för gårdar
Publicerat Januari 11, 201115 yr jupp dalbohunden en "liten nätt" vovve som är tyvärr utdöd lite såna hundar i skogen så skulle vargen akta sej för gårdar Jaa den är ju de.. Var de den ni surrade efter eller finns de en Dalslandsstövare?
Publicerat Januari 11, 201115 yr Detta känner jag igen! Vet i tusan om det inte var ett reportage i ngn jakttidning om detta? Kan ha varit Svensk Jakt elelr JoF. Det fanns även ett stort skinn som hade hittats som var från någon av dessa stora hundar. Jaa jag tror de var med ett reportage i Jaktjournalen för något år sen om Dalbohunden.
Publicerat Januari 11, 201115 yr ¨nje jag har läst om dalslandstövare också men vartfan vet jag inte men den är antagligen utdöd också tyvärr
Publicerat Januari 11, 201115 yr Okey, där ser man.. Hittar någon något om dom kan de ju vara trevligt med en liten länk
Publicerat Juni 7, 201213 yr Liten intressant offtopic... Jätsbergaren som det verkar finnas mer skrivet om hunnit jaga med en själv för ca 20 år sen grejen var att han som testade korsningen fann att det var mestadels förstagångskorsningarna som blev bra men idag finns det kanske större underlag ??? Och vad fann jag då vid googling.. http://www.jagareforbundet.se/de/Swedische-Jagd/annonstorget/Annonser/Hundar-saljes-Stovare/Ravstovare-Jatsbergare--2012-04-29-1051/