Publicerat Maj 22, 200719 yr Hej alla ! Jag funderar på att köpa en Blaser R93 Luxus i kaliber 9,3*62 och undrar om ngn har ngt att säga om denna modell. Jag har tills nu haft en Sauer 202L i samma kaliber men byter pga straight pull mekanismen samt träkvaliten. Alla pratar ju så gott om Blaser nu i alla forum och tidningar men jag skulle vilja vet lite "insider tycke" från ngn som har eller har haft en sådan. Jag kan tycka att dem känns lite korta med default bakkappan så det skall fixas och sedan skall även en ställbar kolvkam ordnas. I övrigt så har jag fastnat rejält för modellen.
Publicerat Maj 22, 200719 yr köp den ! jag var själv skepstisk till blaser tidigare men efter att ha skjutit ett gäng skott så är mkt nöjd med bössan ,och det gjorde att jag skaffade mig en blaser till jaktmatch 300 wm ,grymt att kunna byta pipor mellan eller sikten utan att kontroll skjuta (och det funkar) som sagt jag byte en sako trg 22 mot en blaser lrs 2 . jag är inte så intresserad av trä stockar men jag måste vika mig och säga att dem är dem snyggaste jag sett! lycka till
Publicerat Maj 23, 200719 yr Författare Tack grabbar, alltid skönt att höra ngn annans åsikt. Jag rapporterar efter mitt köp.
Publicerat Maj 23, 200719 yr Hej, jag köpte min Blaser r-93 för tio år sedan nu och har sedan dess köpt på mig en massa pipor och ett par stockar. Uppskattningsvis har jag skjutit 15 000 skott med blaser på skjutbana och i skogen under de gågna åren utan några problem. Precis som alla andra konstruktioner på marknaden har den både för och nackdelar men det är en ganska "ärlig" konstruktion eftersom både för och nackdelarna är ganska uppenbara direkt. På Minussidan (enligt mig) [li]Magasinet är lite bökigt att hantera, både att fylla på och att plundra. Det är helt enkelt lite trångt att komma åt även om jag numera upplever det som ett ganska litet problem. Jag känner till några fall där magasinen gått sönder, bland annat för Jimbo men åt minstone ett annat fall där magasinsfjädern gav upp efter 5-6 år. Problemet finns men skall inte överdrivas. [/li][li]Sadelmontaget är lagom högt för 56 mm odjektiv men för kikare med mindre objektiv blir montagen onödigt höga. detta kan ganska enkelt åtgärdas av en vapensmed men givetvis borde det finns olika höjder att välja på redan från början.[/li][li]Om vapensprängningen är ett faktum så innebär urfräsningen i pipan som slutstycket låser i att det finns en brottanvisning där. På andra konstruktioner innebär vapensprängningen ofta att pipan sprängs runt patronläget men hos R-93 finns en överhängande risk att slutstycket åker rakt bakåt. det innebär inte att vapensprängningen är vanligare med en r-93 men att konsekvensen blir lite annorlunda. Samtidigt kan man konstatera att DEVA provtryckt konstruktionen till över 8000 bar utan anmärkning. Det finns en hel del konstruktioner på marknaden, t ex bygelrepetrar,halvautomater och brytvapen som klarar väsentligt lägre tryck än så men det finns också konstruktioner som är starkare än r-93. [/li][li]Sedan uppfattar alla människor balans och formfaktor olika, för mig passar r-93:an som hand i handsken men andra uppfattar den som alltför piplätt eller kort etc...[/li] På plussidan skulle jag vilja ta upp bland annat [li]För mig var det balansen och storleken som gjorde att jag föll för vapnet, gillar man smidiga vapen så är r-93 en av marknadens vassaste alternativ.[/li][li]Precisionen, samtliga 7 pipor som jag haft själv och även de pipor som mina kamrater haft (totalt 10-15 st) har alla uppvisat precision på minst 25mm träffbilder på 100m. Jag känner inte till särskilt många andra vapen som genomgående haft den precisionen. En annan faktor m a p precision är att man kan ta av och sätta på kikarfästen och till och med byta pipa utan att träffläget förändras (givetvis menar jag inte att alla pipor har samma träffläge)[/li][li]Eftersom det är ett modulsystem kan du skräddarsy det vapen du vill ha oavsett om det är ett kort eftersöksvapen eller om det är en långhållskanon. Du kan få en fin träkolv eller en praktisk plastkolv det är bara att öppna plånboken.[/li][li]Möjligheten att prova olika kalibrar i en och samma bössa utan att det belastar vapengarderoben är givetvis ett stort plus.[/li][li]Säkerheten i att kunna ha en patron i loppet utan att ha bössan spänd är också något som jag uppskattar[/li][li]Till sist kan jag bara konstatera att jag aldrig haft någon annan bössa som varit lika funktionssäker och med lika lite strul som min Blaser. Med andra bössor har jag upplevt problem med matningen, dåliga trycken, undermålig precision, magasin som krånglat eller problem med säkringen. Blasern har emellertid alltid fungerat utan störning.[/li] Lev väl! Henrik
Publicerat Maj 23, 200719 yr Författare Tack Henrik, det var ett utförligt svar. Det uppskattar jag. Det enda som man kanske kan fundera lite på är faktumet att om det mot förmodan skulle bli pipsprängning så sitter det ett slutstycke inborrat i ansiktet...kanske inte så trevligt. Men som du säger så finns det ingen anledning att detta skall hända. Har det hänt överhuvudtaget ngn gång i historien ? inte vad jag har hört iaf. Tack så hemskt mycket för dina tankar och tycken Henrik. Jag summerar ditt inlägg som att jag gör ett bra köp på en Blaser ;D
Publicerat Maj 23, 200719 yr Frei, det finns några dokumenterade fall där R-93 :or råkat ut för det som jag beskrivit men då haqr det handlat om tidigare varianter med "slutstyckshölje" i komposit material i kombination med handladdade patroner (åt minstone i de allra flesta fallen). Dessa gamla bössor har återkallats av fabriken men även om fabriken återkallar bössor finns det ingen garanti för att alla ägarna verkligen skickar in sina bössor. Man kan jämföra med Sako som råkade ut för 6-8 pipsprängningar för några år sedan. Klart att det kan hända men sannolikheten är givetvis väldigt låg. Alla vapenfabrikat kan råka ut för vapensprängningar om man beter sig klantigt och med traditionella bössor får då då kanske handen avsprängd med en sprängning av en Blaser istället ger omfattande käkskador, vilket är att föredra? Detta skall inte överdrivas, det har aldrig hänt att en Blaser i Sverige gått i luften. Snarare är det så att om du frågar de som verkligen anväbnder sina bössor hårt som yrkesjägare och flitigt anlitade hundförare så kommer du att upptäcka att bland dessa har r-93 en mycket stark ställning. Men bland alla oss som istället för att vara ute i skog och mark sitter framför datorn och teoretiserar är det en kritiserad bössa, vad lär vi oss av det ??? ??? Henrik
Publicerat Maj 23, 200719 yr Författare Ja det ligger ngt i det du säger Henrik ;D Men tack för ditt svar. Jag åker till torsbohandels och hämtar den om 2 veckor. Jag är vänsterskytt vilket gör att det inte erbjuds så mycket interessant på begagnatsidan...Ha det bra !
Publicerat Maj 23, 200719 yr Jag har en R93 luxus i kaliber 300win mag som har varit i min ägo i 5år. Har absolut inget negatift att säga om denna bössa. I mitt vapenskåp är det den som används flitigast. Har även köpt 2st r93 till då jag är överförtjust i R93:an. Så mitt råd köp .
Publicerat Maj 23, 200719 yr Författare Hej ...Sånt vill jag höra mer av ;D ;D Jo det står klart att det blir en Luxus. Ingen av er som har orginalmontage som ni vill sälja ??
Publicerat Juni 13, 200718 yr Författare Hej !! Nu har Bettan (R93 Luxus) kommit hem till Husse ;D Jag valde tillslut MAK montage och är hel nöjd...passar perfekt i höjd för min Zeiss 3-12*56... Såg att det finns ett par Blaser-"hatare" på forumet men jag är totalt frälst i bössan vad gällande utförande, mekanism samt utseende. Liten och smidig men känns ändock rejäl och stabil. ;D
Publicerat Juni 13, 200718 yr Hej !! Nu har Bettan (R93 Luxus) kommit hem till Husse ;DJag valde tillslut MAK montage och är hel nöjd...passar perfekt i höjd för min Zeiss 3-12*56... Såg att det finns ett par Blaser-"hatare" på forumet men jag är totalt frälst i bössan vad gällande utförande, mekanism samt utseende. Liten och smidig men känns ändock rejäl och stabil. ;D Hej, Gratulerar till bössan, kul att du är nöjd. För att få uttala sig positivt eller negativt om ett vapen måste man ha provat det väl eller helst ägt ett. Mycket är baserat på tyckande när det gäller Blaser, lite häftigt att klanka ner och "våga vägra Blaser" vilket är fjantigt tycker jag. Jag tillhör dom som har R93 och inte är nöjd, har lätt att motivara varför och kanske skulle det gå att åtgärda med ett kolvbyte men trivs man inte med ett vapen så byter man bara som jag. Att 15000 svenska jägare skulle spinga med en studsare som dom ogillar finner jag inte troligt. Andra hands värdet har upp till idag varit mycket gott och jag får tillbaka vad jag gav för den utan problem. Så jag tillhör ingen grupp av Blaser hatare utan är glad att vi är olika. MVH
Publicerat Juni 13, 200718 yr "våga vägra Blaser" Eller som en annan skulle säga "bra, bättre, Blaser" ;D vad ska du ha för din plastpaddel då, om du nu ska sälja den.... mvh
Publicerat Juni 14, 200718 yr Eller som en annan skulle säga "bra, bättre, Blaser" ;Dvad ska du ha för din plastpaddel då, om du nu ska sälja den.... mvh SÅLD redan till 99%, men jag har den kvar till nästa 9,3a dyker upp. Det är snart dags att frejda grödorna som axar nu för svinen och till det duger den, om inte annat för att slå dom i skallen MVH
Publicerat Juni 14, 200718 yr Jag äger ingen Blaser, har dock känt på Johkas som ligger bra och känns stabil. Frågan är varför man hör vapensmeder uttrycka sig i stil med att *en Blaser kommer aldrig på min verktygsbänk*?? Vad är det som gör Blasern så hatad hos vissa smeder, svårmeckade? Svårt att få tag på reservdelar?
Publicerat Juni 14, 200718 yr Författare Jag måste nog tro att det är som allt annat; när det kommer ngt "nytt" med anorlunda utförande som sticker ut lite från den "traditionella" studsaren finns det alltid positiva och negativa granskare. Håller med MJK att man borde ha erfarenhet om den innan man uttalar sig. Om man är van vid CG eller andra traditionella studsare känns ju dessa också som leksaksbössor vad gällande storleken. Till det senaste skall väl också tilläggas att man bär på bössan 99,99 % av jakttiden vilket borde tala för en lätt bössa. Om man jämför en Luxus med tex. Offroad Pro så skilljer det sig enormt vad gällande anläggningen och helheltintryck (ENL. MIG)...Den fina kolven med kindstöd gör att anläggningen känns mer ergonomisk tycker jag. Jag skall dock införskaffa en Offroad Pro i senare skede som komplement till Luxusen för de mer krävande jakterna. Det är ju detta som gör inläggen roliga att läsa.....dessa meningsskilljaktigheter ;D ;D
Publicerat Juni 14, 200718 yr Va, en vänsterskytt till Vi är snart i majoritet. Jodå, snyggare än min ;D MVH
Publicerat Juni 14, 200718 yr Författare Japp...vänsterskytt till min plånboks stora förtret !! Här kommer en bild på kindstödet också