Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket predatorer skjuter/fällfångar ni?

Featured Replies

Publicerat

Här omkring är det i princip bara maken och jag som jagar predatorer och det brukar väl totalt bli runt 35-40 rävar, 10-talet mårdar och 10-talet grävlingar/ jaktår. + en drös med skator/kråkor för att ha till mårdfällorna  8)

Jaktmarken där vi håller till med predatorjakt är på runt 4000 hektar.

Mård jagas dels med Finsk spetshanen och dels fångas en del med fällor. Grävlingar jagas med BC-hanen och en del tas i fälla.

Rävjakten är till största del endast vakjakt här hemma och i princip alla rävar och fåglar skjuts här.

Vi bor ju mitt i skogen och bedriver lantbruk, med en del av djuren på lösdrift, så det finns nog gott om gnagare runt ligghallen misstänker jag, som drar dit både räv och fågel.

Publicerat

Generellt kan jag säga för få. Har inte bedrivit utpräglad jakt på rovdjur förrens förra säsongen egentligen. Och då mest beroende på att rådjursstammen var hotad. I fjol sköt jag själv 7 rävar, de flesta i trösksträngarna med studsare. Fångade ytterligare 2 i fälla, till det kom ett 5-6 grävlingar för gråhunden i Augusti. Målet i år är minst 15 rävar. Har bl.a. införskaffat 2 nya tunnelfällor. Jagar på 2500 hektar skog och mellanbyggd i Uppland.

MVH

Publicerat

Tog 28 grävlingar, 2 rävar och 3 illrar senaste säsongen. Alla för laikan.

Jagar grävling överallt runt Växjö, hos alla som vill.

Publicerat

Nu har det mest blivit kråka, kaja och trut.

Men på marken hemmavid är det en del räv och grävling som ska bort kommande säsong.

Sen lär det bli ett antal kråkfåglar som faller ute på Berga i sommar.

Antal?? Återkommer! :D

Publicerat

;D har inga siffror på de än!. ny som jägare å på mina marker!.. men är ensamen på 1000hektar!.. å de finns gott om räv grävling, kråkor kajor måsar!. mm mm mm mm.. *S*... Roggman å jag ska sätta stopp för lite av de i aug!..

fem fällor är iaf planerade att sättas ut!...  ;D.. å gryt finns de gott om osså!.. å där får väll Roggman släppa in sin lilla tjej!.. :D

återkommer med rapporter när de är dax!..

Publicerat

Låter fint de på dom bara ;D

Mvh.

Publicerat

Fällfångar årligen 5-10 minkar... iår fick jag 3 grävlingar i en fälla också... jäkla skoj med tanke på att det inte har setts en grävling här på årtionden  :D någon mårdhund brukar också stryka med.. Förmodligen fler till nästa säsong, eftersom jag nu börjar veta av en hel del gryt  :) har också hittat rävgryt med valpar i... så kanske det blir någon ungräv i höst  :) och sen brukar det bli 3-siffrigt med trutar och kråkor  :)

Publicerat

alldeles för lite,,, ska skärpa mig i år.........börja locka räv riktigt i augusti hade jag tänkt och sedan lite tunnelfällor.....

vart iaf en räv och ett 50 tal kaja/kråka nu i våras

Publicerat

har byggt mej en fälla modell småländsk rävfälla med lite fler nätdetaljer och modifierad gillring......etstade den och den slog ihop utav bara helvete!!! luckan är ruskigt tung att röja på.....tror det kan bli bra

rävar kanske inte går inte så gärna i en sådan fälla? grävling är väll lättare att lura

Publicerat

Det ska bli mera ;) fick nys på lite mer mark där jag tänkte försöka roffa åt mig predatorjakten åtminstone.

Publicerat

Har skjutit drygt 50 rävar de senaste 3 åren på ca 1300 hektar (min mark + grannlagets). Ca 10 grävlingar men endast 3 mårdar. Ska försöka få upp mårdfällorna till hösten.

Marken är belägen i norra Uppland. Skogsmark med inägor.

Publicerat

Inser att jag skjuter på tok för litet...

Men familjen tar tid,så även hus o trädgård.

Just det, :D man måste jobba ibland också

Publicerat

Har jag tur så får jag räv jakten på 650hk utöver dom 600 med laget får besked i veckan då komer jag köra sten hårt med lock jakten o köpa en billig liten husvagn som jag kan vaka i så de här året ligger mickel ris till.

Mvh.

Publicerat

Än så länge har det blivit mest lerduvor.  :o

Men lite kråkor och kajor blir det nog snart, förhoppningsvis även någon räv när jag följer med Ijahman på skyddsjakten på Berga.  8)

Publicerat

i jagtsæson 06/07 har jeg skudt...

13 reve

43 trut

77 kråker

og fra den 18 marts til 30 april har jeg fanget...

84 kråker

3 råger

1 trut

1 kat

det er altsammen fanget i kråke feller ;D

Publicerat
i jagtsæson 06/07 har jeg skudt...

13 reve

43 trut

77 kråker

og fra den 18 marts til 30 april har jeg fanget...

84 kråker

3 råger

1 trut

1 kat

det er altsammen fanget i kråke feller ;D

Bra gjort!

Välkommen till forumet! Jag såg att detta var ditt första inlägg  :)

M.v.h / J

Publicerat

ja det er gået fint med jakten på predatorer  ;D

mange tak  :D

dette forum virker til at være et sted for mig så der kommer forhåbentligt flere indlæg fra mig  :D

jeg glæder mig til man kan komme igang med noget predatorer jakten igen :D

Publicerat

Hade man bara tillgång till marker med gryt i närheten så skulle det nog bli en hel del räv!  ;)

Det är ju så att man bör passa på i busväder då det är störst chan att de är hemma!

//Roggman66

• 1 month later...
Publicerat

alldeles för lite blir inte så mkt för det springer massor av folk runt ena fälan men det kommer ut 3 till till i augusti

Publicerat

har en fälla nu så jag matar regelbundet........den är tom på mat varenda gång då jag bara lägger en liten förrätt varje gång......har lite svårt att avgöra om det är grävling,räv eller fågel......men igår så strödde jag sand i öppningen så med lite tur så kanske grävlings stämplar sitter i leran nästa gång jag far ut, räv med men jag tror det finns mer grävling i närheten....

jag har en småländsk rävfälla fast med nät i den stängda gaveln, någon som har erfarenhet utav en sådan?

tar fåglarna sig enda in för att roffa åt sig?