Publicerat Januari 11, 200521 yr Dags att inhandla kulor till 222:an och tanken är att köra med bondade kulor, vilken är då den bästa ? Rhino ?
Publicerat Januari 12, 200521 yr Rhino är bra, men jag skulle även testa nya barnes TSX när/om den går att få tag på. Båda är nog ganska likvärdiga, även om Rhino´n kanske expanderar mer, och ger mer skotteffekt. Kommer testa TSX en till våren i min 222a. MVH Peter
Publicerat September 2, 200520 yr hej sako laddar 50 grain barnes x och priset för fabrikladda patroner är inte högt. jag har testat den i våt och torr tidnispapper. penetration är total överlägsen de andra den Xar sig som i reklamen. i min son's tikka den skjuter fem skott i en krona storlek,men i min brno blir det större än en fem krona avstånd runt 60 meter. det skulle vara perfekt för bogskott på rådjur. mvh m98
Publicerat September 3, 200520 yr Barnes X är mitt tips, och går det att få tag på TSX är det nog bästa valet. Jag skjuter X-kulan i min .222R, men jag har fått dribbla lite med laddningarna för att det ska gå bra. Den kopparfärgade gick bra med Norma 200, men den blå jag arbetar med nu verkar lite kinkigare. Jag har inte fått mindre en en femkrona än med den, medan den kopparfärgade klarade 25 mm. Kulan ger genomslag genom båda bogarna utan att förstöra nämnvärt. Pete
Publicerat September 12, 200520 yr Barnes X är mitt tips, och går det att få tag på TSX är det nog bästa valet. Jag skjuter X-kulan i min .222R, men jag har fått dribbla lite med laddningarna för att det ska gå bra. Den kopparfärgade gick bra med Norma 200, men den blå jag arbetar med nu verkar lite kinkigare. Jag har inte fått mindre en en femkrona än med den, medan den kopparfärgade klarade 25 mm. Kulan ger genomslag genom båda bogarna utan att förstöra nämnvärt.Pete Vilken hastighet får du ut ut de båda barnes x:n?
Publicerat September 13, 200520 yr Varför ha en bondad kula till den lilla .222:an? Det är väl sällan man har problem med kulhaveri i de djur som man skjuter med den lilla ärtbössan (har en själv som jag använder till rådjur)? Normas fyragrammare fungerar finfint enligt min mening. Behovet av bondade kulor uppstår, är min tro, i de lite tyngre tillämpningarna: klass1-vilt.
Publicerat September 13, 200520 yr Liksom Herr Berg har jag svårt att se behovet av en bondad kula i .222(möjligen i 22-250),har jagat med kalibern under många år och för det mesta använt mig av Lapua 3,6g bs. Gör jag mitt så gör kulan garanterat sitt. Däremot så blev jag grymt besviken då jag provade Sakos fabriksladdade 3,2g B-X,långa flyktsträckor och i ett fall släppte tre av flikarna med ett kaliberstort utgångshål som följd,dessutom dålig precision. /Micke
Publicerat September 14, 200520 yr hej Det som är bra med en bonded kula är mindre spliter och blyförgiftning av kötet och bättre djupverkan, särkilt om man träffar ben med mjuka kulor resultatet blir inte alltid bra. sakos Barnes x är väl lite patriotisk ;D skjuter bara bra i finska bössor ( som min sons Tikka), llapuas 55 grain och norma rådjur äe båda bra rådjurs patroner, det finns billiga 63 grains spetsiga kulor hos middway som är gjorda för hjortjakt ,men de måste laddas tiill max för att stabilisera i i vanliga bössor med stndard stigning. sako har oxå 55 grain gameking som skjuter väldigt bra . till och med hål i hål i 60 meter med min gamla brno fox. mvh m98
Publicerat September 14, 200520 yr hejDet som är bra med en bonded kula är mindre spliter och blyförgiftning av kötet och bättre djupverkan, särkilt om man träffar ben med mjuka kulor resultatet blir inte alltid bra. Jo därom råder inget tvivel men frågan är vilka egenskaper man vill uppnå,vill man ha en stor sårkanal med många trasiga blodkärl och rejäla utgångshål med som regel bra blodspår och korta flyktsträckor(3,6-4.0Gram) Eller vill man begränsa sår och muskelskadorna med mindre utgångshål och i regel längre flyktsträckor vilka i sin tur ofta leder till omfattande urblödningar mellan hinnor och muskelgrupper. Som du skrev så har förmodligen bondade kulor i cal .224 sin stora marknad i de länder som tillåter jakt på större klövilt,där kan jag se behovet av djupverkan som du skrev.I sverige har jag svårt att se deras nytta vid rådjursjakt. /Micke
Publicerat September 21, 200520 yr --- för det mesta använt mig av Lapua 3,6g bs.--- Lapua 3,6 blyskräp. ;D ;D ;D Skriver inte mer - Du och Bengt B vet vad jag menar! : Fritz
Publicerat September 21, 200520 yr Lapua 3,6 blyskräp. ;D ;D ;DSkriver inte mer - Du och Bengt B vet vad jag menar! : Fritz Ja jo vi gör ju det................. ??? :..... ;D vi lär nog aldrig bli ense på den punkten. /Micke