Publicerat Maj 26, 200718 yr I gårkväll så tog jag bilen en runda för att se om jag såg några vilda djur. Då jag kom förbi en blivande havreåker så såg jag två suggor med 10-12 kultingar som bökade runt. Jag satt och tittade på dem en stund och det tog inte många minuter innan de tyckte mitt sällskap var ngt störande. Nu är det så att det är ett hus i varje kant av åkern samt att vägen där jag kom, går utmed hela långsidan. Så varken "min" långsida eller kortsidorna var alternativa flyktvägar. Nästa problem för nassarna var att det gick ett 20tal ungdjur (nötkreatur) i hagen bredvid åker. De bedömde iaf ungdjuren som det minsta hotet och lufsade in i hagen. Där blev det en jäkla fart iaf! Ungdjuren var tydligen uppfostrade att inte gilla vildsvin utan de anföll dem i samlad flock! Suggorna kutade undan en bit för att sedan se till att ha kultingarna bakom sig och sedan göra front mot ungdjuren. Ett par utfall mot ungdjuren så drog de sig lite tillbaka för att sedan anfalla igen. Alltså det var inte frågan om ngn nyfikenhet.. de anföll med mulen högt med fullt stridsrop! Suggorna manade på de små och fick dem ur hagen och fick helt enketl lämna arenan, oskadade men säkert med lite stukad självkänsla.. Onekligen ett ganska häftig upplevelse!
Publicerat Maj 26, 200718 yr Kanske ska skaffa en kalv då. En stötande jakt-kalv. Dom verkar ju bevisligen skarpa mot vildsvin. ;D
Publicerat Maj 26, 200718 yr I gårkväll så tog jag bilen en runda för att se om jag såg några vilda djur. Då jag kom förbi en blivande havreåker så såg jag två suggor med 10-12 kultingar som bökade runt. Jag satt och tittade på dem en stund och det tog inte många minuter innan de tyckte mitt sällskap var ngt störande. Nu är det så att det är ett hus i varje kant av åkern samt att vägen där jag kom, går utmed hela långsidan. Så varken "min" långsida eller kortsidorna var alternativa flyktvägar. Nästa problem för nassarna var att det gick ett 20tal ungdjur (nötkreatur) i hagen bredvid åker. De bedömde iaf ungdjuren som det minsta hotet och lufsade in i hagen. Där blev det en jäkla fart iaf! Ungdjuren var tydligen uppfostrade att inte gilla vildsvin utan de anföll dem i samlad flock! Suggorna kutade undan en bit för att sedan se till att ha kultingarna bakom sig och sedan göra front mot ungdjuren. Ett par utfall mot ungdjuren så drog de sig lite tillbaka för att sedan anfalla igen. Alltså det var inte frågan om ngn nyfikenhet.. de anföll med mulen högt med fullt stridsrop! Suggorna manade på de små och fick dem ur hagen och fick helt enketl lämna arenan, oskadade men säkert med lite stukad självkänsla.. Onekligen ett ganska häftig upplevelse! Fan va kul o se...detta har jag aldrig sett själv.....
Publicerat Maj 30, 200718 yr Måste varit jättekul och få bevittna. Man ser, ut i skog o mark det händer alltid ngt skoj