Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3x72R kontra 6x70R?

Featured Replies

Publicerat
B)
Publicerat

Hej Jim,

Jag svarade redan i går men det försvann nog i cyberrymden ???

Förstår inte riktigt hur du menar när du jämför tunga 9,3x72R och blyertspennan 6x70R, båda är klass 2 men där slutar väl likheterna. Farsan har den förstnämnda i sin Ferlach han drilling, Mycket död i den på 50-60 meter men den påminner ju mer om en slugg än en kulpatron. (Otroligt att du får skjuta gris med slugg men inte med 9,3x72R) 6x70 har väl lite bättre ballistiska egenskaper med sina 6 grams kulor kan man tänka.

Utveckla gärna.

MVH

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
Jens Perto har ju lovprisat 6x70R och jag köper hans resonemang. Att 6x70R sedan är vacker gör ju inte saken sämre!! 8)

Att 6x70R är en bra småviltspatron och förmodligen betydligt mer allround än 9,3 klubban känns rimligt. Men att säga att den är estetiskt tilltalande som patron, om det nu finns sådana graderingar, motstider jag. Men som så mycket annat, Up to the eyes of the beholder ;D

MVH

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Käre Jim!

Eftersom jag hade äran att bevista Elmia med dig och på plats kunde konstatera hur du fick något drömmande i blicken vid åsynen av den lilla läckra Tell studsaren. Jag kan bara hålla med om att det var en riktigt trevlig skapelse!

Som vanligt måste du fundera på vad vad bössan skall användas till (eller i vart fall hur du skall motivera bössan för dig själv ;)).

Precis som MKJ konstaterat så skiljer 6x70R och 9.3x72R sig en hel del i uppträdande. Jag har ingen erfarenhet av 9.3x72R i Tellstudsare  men däremot som kulpipa i drillingar, precis som MKJ har jag ett par jägare i bekantskapskretsen som jagar med handrillingar i 9.3x72R (dessa bössor är som regel fantastiskt lätta och smidiga  små skapelser) även om de ursprungligen valdes på grund av de humana priserna på dylika bössor. Till rådjur har dessa bössor fungerat klockrent men då har skotthållen varit ganska blygsamma d v s under 100m. Jag känner en viss tveksamhet till att använda 9.3x72 som smygjaktsbössa för rådjur om du räknar med att kunna skjuta på avstånd upp emot 150m.

6x70R har jag ingen erfarenhet av vare sig själv eller via kompisar så där kan jag dessvärre inte hjälpa dig  :-[

Men däremot kan jag ju ställa till det lite genom att föra upp ytterligare en kandidat på scenen, nämligen 6x50R!! Eftersom du själv tar upp herr Perto så har du förmodligen redan läst hans lovprisande av denna skapelse! I princip kan det sägas vara en 6x45 i randtappning men i princip med samma prestanda ;D

Lev väl broder!

Henrik

Publicerat
  • Författare
B)