Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3X57, nästintill obsolet enligt Jägarförbundet i Västerbotten

Featured Replies

Publicerat

Jag har lämnat in en dispensansökan för ett sjunde jaktvapen, nämligen på min morfars Hva 146 9,3X57. Jag påvisade ett kvalificerat behov då jag saknar en drevjaktsstudsare (har en Tikka M65 6,5X55 med Carl Zeiss Conquest 3-9X50 och Versa-Pod benstöd för bock, räv och dovhjort samt en Ruger No.1 338 Win.Mag. med Leupold VX-III 3,5-10X50 med belyst riktmedel för vakjakt efter vildsvin och som passbössa vid hyggen etc. på älgjakten) Jag känner sålunda ett trängande behov av en grov studsare med långsam kula och god skottverkan på korta håll. Som sikte skall ett Aimpoint 5000 XD med 3 MOA punkt tjänstgöra. Häromdagen fick jag kommunikation om att polisen övervägde avslag eftersom Jägarförbundet i Västerbotten i egenskap av remissinstans fann att 9,3X57 hade sämre långdistansegenskaper än 6,5X55 och 338 Win.Mag och att kalibern var modern på 40-talet men idag konstruktionsmässigt akterseglad. Man kan ju fundera på om de ens läst motiveringen?

Magasinmatad drevjaktstudsare med kontrollerad matning och med rödpunktsikte för snabba skott på maximalt hundratalet meter eftersom 6,5X55 knappast är att anse som ett bra alternativ vid drevjakt på vildsvin, ej heller en enpetare även om kalibern som sådan är potent. Dessutom hakade polisen upp sig på att jag har klass 1 i kulpipan på drillingen (7X65R). Jag har besvarat skrivelsen med att jag tänker överklaga ett eventuellt avslag till Länsrätten enär Jägarförbudets remissvar inte tagit i beaktande den faktiska motiveringen med dess mycket grundliga tekniska hänvisningar samt att fall finns i andra län där dispenser medgivits till icke yrkesjägare och att detta sålunda torde tjäna som prejudikat vid en rättslig prövning. Sedan serverade jag även en liten syrlig historielektion kring hur "antika" kalibrar som 45-70 med anor från 1871 idag fått en renässans i och med vildsvinens utbredning som jaktbart vilt. Ålder på konstruktion och effektivitet vid korrekt tillämpning har med andra ord föga med varandra att göra enligt mitt förmenande..Undrar om Jägarförbundet i Västerbotten tycker att vapen äldre än Blaser Professional i 300 Win. Mag. går att jaga med?

Publicerat
B)
Publicerat

Jägareförbundet suger >:(

Eller ska alla ha en halvautomatisk plastbössa med senaste kalibern, konstigt att de inte regerar över 6,5x55 som godkänd på björn och vildsvin, eller som du själv kom på att 45-70 som går ännu långsammare.

Om man nu inte vet kan man inte bara hålla käften då,eller måste man uttala sig för att verka kunnig >:(

Publicerat

Vänta bara! Nu har man skjutit mot polisen med pistol och snart kommer röster att höjas mot att jägare får ha vapen hemma och utredningar tillsättas för att begränsa tillgången på ammunition. Politikerna måste ju visa en resolut handlingskraft för att begränsa vapen i samhället.  >:(  :P

Publicerat
Vänta bara! Nu har man skjutit mot polisen med pistol och snart kommer röster att höjas mot att jägare får ha vapen hemma och utredningar tillsättas för att begränsa tillgången på ammunition. Politikerna måste ju visa en resolut handlingskraft för att begränsa vapen i samhället.  >:(  :P

Ja det är verkligen skandal! Att kopla ihop jägare med kriminella är ju helt sjukt!!!

Det borde ju till och med dom förstå att om en jägare fick för sig att döda någon, inte fan skulle man använda sitt lagliga vapen då...

Men då så, varför stanna där? Knivar används mycket mer än pistoler och gevär, så snickare bör ju inte få ha kniv eller hur?  ??? ;D Eller åtmisntånde inte mer än 6 knivar och då begränsad längd på eggen m.m.  ;D

Politiker är bra konstiga!  ??? 8) ;D

Publicerat

kniv garderob var på tapeten tidigare >:( men rann ut i sanden,

9,3- 57 är en lämplig kalibre till allt som går i sverige upp till 150m

men jag tycker att dom ska kolla upp piplängden på alla 6,5 or för där finns det många som är klass 2

samme

• 1 month later...
Publicerat

Hur går det med din dispensansökan ?

Mvh Anders Hj

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ett ljud än..

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Fick igår Länsrättens utslag, föga överrraskande så höll man fast vid vad den tillfrågade sk. "experten" Hasse Johansson på SJF yrat ihop så det blev avslag, något som jag förvisso räknat med. Återstår att se om det går att överklaga till Kammarrätten, kostar ju inget att "jävlas" i vartfall...En tanke som slagit mig är att se huruvida det går att bli kommunjägare eller dylikt och på så vis skaffa sig något som kan liknas vid yrkesmässigt behov..Att emigrera till Finland eller Norge skulle jag iofs också kunna tänka mig..  ;D

Publicerat

vapenägarnas nått kanske kan hjälpa dig om du blir medlem där,,

har ingen bössa som det går att byta pipa och slutstycke i då??

brukar vara som att stångas med en vägg att klara de där själv...

Publicerat
  • Författare

Jo, tanken har slagit mig att gå med, kan ju inte skada och kostnaden är försumbar..

Publicerat

Tjena

Lycka till med överklagan. jag bråkar en del med myndigheter genom mitt yrke, och naturligtvis skall man överklaga så långt man bara kan. Anledningen till avslag känns inte helgjuten.

Micke