Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schmidt & bender Zenith eller Zeiss Victory Diavari ???

Featured Replies

Publicerat

Hej, jag behöver kloka råd från kloka forumkollegor ;D

Jag skall köpa en vakkikare till min Blaser och valet står mellan SoB Zenith 2,5-10*56 flashdot samt Zeiss Victory Diavari 3-12*56T(belyst). Jag försöker jämföra fördelar med nackdelar för resp. samt givetvis jämföra prisskillnaden men har ännu inte bestämt mig. SoB hade ju tidigt barnsjukdomar i form utan suddig kantbild men detta skall ju vara åtgärdat numera enl. utsago. Diavari modellen har inte dagbelysning vilket Zenithen har...Ni hör !! man funderar för mycket  ;D ;D

Kort och gott undrar jag om det finns ngn Zenith ägare som skulle kunna lägga ett par vitsord som kanske kan göra mitt val enklare.

Zeiss är ju alltid Zeiss men Zeiss-pris är ju också alltid Zeiss-pris. SoB Zenith säljs ju för ynka 12500:- medans Zeissen ligger på 15000:- (i bästa fall).

Tack på förhand !!!

//Fredric

Publicerat

Hej frei dagen optik som ligger i topen av segmentet är så pass bra att man får mäta sig fram för o se olikheter mellan optiken.Man uppfattar olika optik olika färgåtergivning ljusåtergivning mm det handlar mer om tycke o smak o vad som passar en skälv o hur mycke längere tid  man vill äta haregryn.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Jo det är väl så....Jag har hittils bara haft Zeiss men är lite nyfiken på SoB`n så det lutar i nuläget mot denna.

Publicerat

Ja s&b är mycke bra jag valde mellan s&b o zeiss upptäkte att zeissen hade större blickomfång o det avgorde de hela hade klarat mig ypperligt med s&b men man är ju lite löjlig.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Ja man är väl lite löjlig i sammanhangen. Du valde 6-24*56...vad jagar du med den ? Är det vanlig pyrsch på småvilt eller fågel ? eller jagar du utomlands på långa håll ?

Publicerat

Jag jagar bara skade djur sen blir det non rådjurs jakt.

Mvh.

Publicerat

Hmm, jadu Zeiss är Zeiss och du har nog tillbaka mellanskillnaden när du eventuellt byter bort den. Det som talar för Zeiss i din jämförelse är också möjligheten till 12x. Skillnaden 10 till 12x är större än man tror när det ska räknas pinnar i huvudet på en bock på 150 meter. Mellan 2,5 och 3 i andra ändan är av mindre vikt om man inte primärt ser den som en drevglugg.

Mitt tips är annars S&B 3-12x50 eller Swarovskis dylika. Upplevs mycket smidigare än 56 och har ingen signifikant skillnad för mörkeregenspaerna.

MVH

Publicerat
  • Författare

Tack för åsikten, det är ju faktiskt värt att tänka på. Dock så bedrivs mestadels av pyrch och valjakten på gris och då uppnås inte dessa avstånd. Jag skall klura vidare..

Men visst är det lustigt vad priserna skilljer sig från handlare till handlare  ;D ;D

Internethandel öppnar ofantligt många dörrar för oss prylgalningar  ;D ;D

Tack för era inlägg !!

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Tack för notisen Jim, detta är ju en ganska viktig punkt. Ett extendermontage kanske väger upp mellanskillnaden till en Zeiss ;D

Publicerat

Två sikten i toppskiktet och det blir främst en smaksak vilken man väljer.

Jag hade valt Schmidt&Bender, tack vare deras mekaniska styrka och pålitlighet.

Alla delar i S&B är ordentligt tilltagna och tuben är tjock och vridstyv.

När det t.ex gäller militära sikten så är S&B dom mest strytåliga man kan välja.

En del klagar på att S&B är tyngre än Zeiss, men det finns ju en anledning till det...

Jag är inte så säker på att Zeiss är ett "finare" namn. Möjligtvis tror folk det i Sverige där Zeiss vräker ut reklam i alla tidningar - då blir man kanske bäst  ;)

Hur som helt är båda toppenfina sikten. Välj den som ger bästa och lägsta montaget.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Tack Danne, jag det är väl hugget som stucket vad gällande kvaliten. Jag har haft enbart Zeiss tom nu så jag är lite interesserad av att testa SoB`n...om inte annat så ser dom ju lite roligare ut än Zeissen.