Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minkfälla - Vilken??

Featured Replies

Publicerat

Vi kommer om allt går vägen på årsmötet att köpa in minkfällor till Fiskevårdsföreningen här i byn.

Vi kommer därefter att låna ut dessa mot depositionsavgift antagligen...

Jag vill ha förslag på vilken minkfälla vi skall satsa på!

ps. Det skall vara godkända slagfällor.

Publicerat

Trapper 90 är mitt förslag, eftersom den är gjord i rostfritt så håller den länge, gillret är löst, vilket innebär att man lämnar lådorna ute under icke säsong, på så sätt blir dom ordentligt invittrade och en del av naturen. En annan fördel är att man kan ha både mink och mårdfällor med samma giller, vår, sommar och höst tar man mink, när isen ligger flyttar man gillren till mårdfällorna.

Publicerat
Trapper 90 är mitt förslag, eftersom den är gjord i rostfritt så håller den länge, gillret är löst, vilket innebär att man lämnar lådorna ute under icke säsong, på så sätt blir dom ordentligt invittrade och en del av naturen. En annan fördel är att man kan ha både mink och mårdfällor med samma giller, vår, sommar och höst tar man mink, när isen ligger flyttar man gillren till mårdfällorna.

Har du nån länk till tillverkare eller där man kan köpa färdiga sådana?

Jag hittar bara trampjärn..

Publicerat

lådorna får du spika ihop själv, det är bara gillren du köper, vill du ha färdiga så går det att köpa från jägareförbundet västerbotten, men då är det en annan typ, gävleborgsfällan tror jag det är

Publicerat

Har bara ihjäl-fällor och dom funkar mycket bra.

Publicerat

Ihjäl fällan var väl den som vi (jag) tänkt mest på från början...

En fördel är ju om fällorna finns att köpa hela, då vi förnärvarande inte har nån som har tid att jobba speciellt mycket för föreningen.

Det är klart att man kan skaffa en "anställd" under sommaren, men om priset inte skiljer nämvärt är det ju kanske bättre att gå på färdiga fällor.

En annan fördel är om fällorna är "säkra" att handskas med så föreningen inte behöver ha dåligt samvete för att nån stackars yngling mister fingrar eller liknande.

Vad tycker ni?

Publicerat

Jag har både ihjäl och trapper 90, båda fällorna fungerar utmärkt men ihjäl är lite roligare att hanter pga, att man inte är rädd för att bli av med fingararna då man hanterar dom

Publicerat

örnugglan jag har skickat ett meddelande om en som bygger fällor i boden.

Publicerat

Micke..

Tack. ska kolla upp det närmare.

Vilken modell är det då frågan om?

Publicerat

Vet ej vad modellen heter men du behöver inte stoppa några händer i fällan när du spänner den och den säljs komplett, om jag inte kommer ihåg fel så kan du använda fällan till mård också beroende på vilka tillbehör du köper till.

Publicerat

Jag har trapper 90 och jag anser att den är lite krånglig att hålla på med. Man måste som sagts hantera gillret med händerna och det gör att det automatiskt blir vittring på det. Utan att ha egen erfarenhet tror jag att ihjälfällorna är bättre som ren minkfälla då man spänner dessa utifrån. Ska man alternera mellan mink och mård så funkar trapper90 gillret men fingrarna är alltid i fara då man håller på med det.

Publicerat

Jag är nog trapper 90s största fan jag tycker inte det finns nån större risk för fingrar bara man lär sig hantera den....det är där jag tror man gör ett litet fel man ska hantera den i stugvärmen så man blir van att hantera den då blir det inga problem.

Jag finställer trycket med kniven (eller en pinne) då finns det ingen risk,sen följer det ju med en säkring.

Nästan alla andra fällor är inte rostfria det är stor nackdel, efter en par år funkar en rostig fälla inte som den ska.

Sen vet jag nån som modifierat T90 med att kapa trampplattan......den har nämligen bommat ibland påstår dom.

• 3 weeks later...
Publicerat
Jag har trapper 90 och jag anser att den är lite krånglig att hålla på med. Man måste som sagts hantera gillret med händerna och det gör att det automatiskt blir vittring på det.

Visst är Trapper90 en aning "krångliga att hålla på med", men jag gillar dom skarpt(...gillar även connibear, men dom är väl förbjudna hos Er?)  Har heller ingen egen erfarenhet av ihjälfällorna, men varför skulle det spela nån roll hur man spänner gillret? Man rör ju i fällan/skyddstunneln i båda fallen eller?.. Känner minken vittringen av människa  och besluter sig för att det "luktar fara" om "fångstanläggningen" så spelar det väl ingen roll om vittringen kommer från skyddstunneln/fällan eller från själva gillret?   

Publicerat
.

Sen vet jag nån som modifierat T90 med att kapa trampplattan......den har nämligen bommat ibland påstår dom.

"been there, done that"... Inget jag vill rekommendera, kan lätt bli så att fällan inte slår igen överhuvudtaget... Inte kul att upptäcka både in -och utspår vid din slagfälla... Hellre en "bom" då och då än en fälla som man inte ens tror på själv och vet om den fungerar... :P...