Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trädskällarjägare!!

Featured Replies

Publicerat

Lille finnen växer för fullt och då börjar man ju fundera lite inför höstens prövningar. Så jag har lite frågor som jag tänkte att ni rutinerade rävar skulle få hjälpa mig med:

Vilken är i erat tycke den bästa pejlen för trädskällare? Vill ha en så okomplicerad som möjligt. Tänker inte jaga in med pejl men kommer nog använda den längre fram...?

Hur gör ni i början på säsongen, Hagel eller kula eller både och? Tänkte först köra med bara hagel för att senare gå över till kombin..?

Hur gamla har era unghundar varit när ni börjat jaga med dom och hur gick det? Min kommer vara 6 1/2

månad till premiären så tanken är att köra pointer 2-3 timmar och lokalisera kullar. Sedan gå dit och låta få finnen jobba där i 45min-1 timme. Sedan stående resten av dagen, på kvällen när det svalnat får finnen en 45min-1 timme till..... Hur låter det?

Alla tips kring injagningen mottages tacksamt! Har nött injagningskompendiet från SSF till leda så det tipset kan ni hoppa över ;)

Hur noga med markeringen är ni med dom allra första fåglarna? Hur nära trädet tycker ni hunden måste vara?

MVH

Publicerat

Hej Patjanen!

Här är mina åsikter (vad nu dom kan vara värda...  :D).

Jag har en Edénpejl vilken jag tycker funkar mycket bra. Dock ingen skallindikator, men det är inget som jag saknat heller.

Vad gäller vapen så använder jag endast kula, 22 Hornet, hela säsongen. Men det finns säkert fördelar med att använda andra vapen också. Nackdelen med hagel är väl att man kan frestas att knipa en fågel i flykten, vilket inte gagnar unghundens injagning.

Min finne var endast 2 månader då första hösten inleddes så det vart inte så mycket "riktig" jakt det året. Vi inriktade oss på att få en bra skogsvana och förarkontakt istället. Det blev dock ett par orrar till slut år ett! Denna träning tycker jag vi hade igen nästa höst, då gick han riktigt bra. Bra sök och mycket lätt att ha i skogen. Jag tror vi fick lite ränta på det vi gjorde år ett...

Jag var inte särskilt noga med markeringen till en början utan valde att förlänga skalltiderna allteftersom han blev säkrare. Från början så lessnade han ofta ifall jag inte kom fram ganska kvickt. Jag tror det är ett bra tillvägagångssätt.

Lycka till med vaplen! Och välkommen till trädskällarvärlden!  ;D

// gAsToN

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för svaren Gaston!

Nä några fåglar i flykt blir det inte :)

SER ATT JAG LAGT TRÅDEN UNDER FOTO&MEDIA. ´KAN NGN MODERATOR FLYTTA DEN TILL FÅGELJAKT?  TACKAR!!!

Publicerat

Låter som ett bra upplägg, men det är inte bara fördelar att låta hunden jaga kullar det kan lära den att släppa skallet och återvända till upptaget om den då hittar nya fåglar där kan den lägga sig till med fula ovanan att villa återvända och kolla om det finns fler fåglar. Sen vad gäller markering tycker jag det är lika bra att vara noga från start. Viktigt är att vara snabb fram på första skallen det gör inget om man stöter några fåglar då får hunden se att fågeln fanns där samt lära sig att förfölja. För eller senare brukar det bli någon fågel som slår inom synhåll som du kan fälla med ett snabbt skott/ Lycka till och välkommen till en underbar jakt form.

Finns ett forum för trädskällare där du säkert hittar en del intresant

http://www.skucku.se/forum/

Publicerat

Glömde svara på frågorna :-[

Använder själv en tracker smart men är inte nöjd med den och ska köpa en swepoint vibra till hösten.

Vapnet kör jag med en 22wmr men visst kan en kombi var bättre vid injagning men ska du bara ha antingen eller är kula mitt råd.

Trädskällarna brukar vara tidiga i jakten så är den 6,5månad är det högtid att börja jakt träna

Publicerat

Jag personligen rekomenderar kombin redan från start.....när min nobs var 6 månader fick jag skjuta åt första fågeln....vid den åldern har de oftast inte så brett sök utan stöter upp fåglarna ganska nära husse.....ibland för nära.. ;D, har haft tjädrar som träat 5 m ifrån mig och inte hunnit skjuta pga kulgevär.....hageln hade suttit fint en sån gång.....men sen har det ju hänt att han fått upp nå´n på längre håll där det varit öppet och då har ju kulan kommit väl till pass!! Så mitt råd är....Kombin!

Vad gäller längd på jakten så ska man ta lagom korta pass och alltid avbryta när hunden tycker det är som roligast.....(en så´n gång vill man ju själv inte avbryta ;)), men det är inte "så bara", vissa gånger har man blivit kvar i skogen många timmar för länge...! - Som pejl använder jag Contact Pro m. lightsändare, och den har funkat klockrent!

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för svaren!

Lars: Han är dryga 3 mån nu så han är sexochenhalv vid premiären. Swepoint har jag hört mkt gott om lutar nog åt en sådan.

Vad har ni kört för jaktträning? Tränar ni sök med era unghundar eller kommer det senare? I injagningskompendiet står det beskrivet om träning med fågelvinge, är det ngt beprövad som alla kör?

HALLÅ! MODERATORER! Var är ni? Kan ni flytta tråden till fågeljakt?

MVH

Publicerat

Jag tror inte att det är så bra att föra hunden till ett "fågel-säkert" ställe direkt. Kan hända att det får en negativ effekt på söket. Unghunden kommer till ett ställe där den direkt blir van att det finns mycket fågel, och man kan hitta dem genom att springa runt i skogen hur som helst, och utvecklar därigenom inte ett systematiskt sök. Så jag skulle tro att det är bättre att låta hunden jaga på egen hand på nått ställe där det finns fågel, fast kanske inte i så stora kvantiteter. Men det här dock endast egna teorier..

Publicerat
  • Författare

Rj-S:

Var nog lite otydlig i min beskrivning. Jag hade inte tänkt att gå raka vägen med honom i koppel och släppa 100m från kullen. Utan mer gå med stående och pejla var fågeln finns, sedan jaga i det området med lill-finnen.

En fråga till: När blev era finnar rumsrena? Det här kräket pissar inne för jämnan. Han verkar ha världens minsta blåsa. Börjar nästan tro att han har urinvägsinfektion.

Han kan ha varit ute hur länge som helst, och utan att ha druckit vatten, så pissar han inne. OBS! Habn vet att han gör ngt dumt när han pissar inne!

MVH

Publicerat

Ja det är faktist ofta som finnarna är lite sena på det där med rumsrenhet,men det är nog det ända minuset jag kan hitta på rasen ;) Det är dax att ta honom på bargärning och visa rejält missnöje nu då

Publicerat

Låter bra det  :)

Vi hade min brors finnspets första veckorna för att han jobbade då, farmor som har haft många finnspetsar sa direkt att det är omöjligt att få en finnspets rumsren på under ett halvår. Han pissade väl inne i kanske 1 vecka, men se kom det alltmer sällan, och efter 1-2 månader var han nog helt rumsren. Minsta lilla tecken så ska man ta ut hunden, vi hade den förmånen att vara i stugan då så det gick ganska fint till.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Då är det bara att nöta på och acceptera att man får kliva i en och annan pisspöl ett tag till :o

MVH