Publicerat Maj 30, 200718 yr Är det ngn som har koll på vad som krävs för införsel av kulor till Sverige?
Publicerat Maj 30, 200718 yr Tror inte det finns några regler alls faktiskt. Du kan ju köpa kulor på postorder. Har skeppat in mycket genom åren både via flyg och bil, men och andra sidan har jag aldrig frågat heller så jag kan säkert ha fel. ;D MVH
Publicerat Maj 30, 200718 yr Författare Ja att jag ställde frågan är för att jag skall ju ner till Sydafrika snart och John som äger Amakulu Safari känner ngn som jobbar hos dom som producerar Rhino kulor och köper direkt från tillverkaren. Finns ju en möjlighet att få hem kulor till ett bra pris.
Publicerat Maj 30, 200718 yr Droppa whiskyn i resväskan o lägg dit lite kulaskar i stället så fixardet sig ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat Maj 30, 200718 yr Författare Droppa whiskyn i resväskan o lägg dit lite kulaskar i stället så fixardet sig ;D ;D ;DMvh. Aldrig i livet ;D ;D
Publicerat Maj 31, 200718 yr Jag har frågat tullen en gång och det var att en f. d. arb.kompis dotter skulle till Australien och resa men det skulle bli dyrt det när det inte var ett EU-land. Ska Du ta med Dig rhinokulor hem? Vad är det för pris på dom i Sydafrika?
Publicerat Maj 31, 200718 yr Författare Jag har frågat tullen en gång och det var att en f. d. arb.kompis dotter skulle till Australien och resa men det skulle bli dyrt det när det inte var ett EU-land. Ska Du ta med Dig rhinokulor hem? Vad är det för pris på dom i Sydafrika? Tanken var ju så. Men vet inte hur små kvantiteter John kan köpa. Får kolla upp det. Priset vet jag inte men allting annat till jakt ligger på ungefär 60 % mot härhemma. Ett par skor av märket Courteny kostar härhemma ca 3000 kr och i Johannesburg innan man ens börjat pruta ligger samma skor på 16-1700
Publicerat Maj 31, 200718 yr Tanken var ju så. Men vet inte hur små kvantiteter John kan köpa. Får kolla upp det. Priset vet jag inte men allting annat till jakt ligger på ungefär 60 % mot härhemma. Ett par skor av märket Courteny kostar härhemma ca 3000 kr och i Johannesburg innan man ens börjat pruta ligger samma skor på 16-1700 Okej! Kan Du maila till honom och fråga vad 50 st. 200 gr i cal. 8 mm kostar? Det är visst beläggningen som är ett litet problem med rengöringen har jag hört på robsoft.
Publicerat Maj 31, 200718 yr Författare Okej! Kan Du maila till honom och fråga vad 50 st. 200 gr i cal. 8 mm kostar? Det är visst beläggningen som är ett litet problem med rengöringen har jag hört på robsoft.OK skall göra det. Han skjuter bara med Rhino och är mkt nöjd med dom
Publicerat Maj 31, 200718 yr OK skall göra det. Han skjuter bara med Rhino och är mkt nöjd med dom Tack! Du kan samtidigt fråga vad han rengör pipan med för något efter det att han har skjutit med Rhinokulan. Där sitter tydligen det stora problemet att få bort kulbeläggningen från pipan. Jag tror inte att jag har sett ett riktigt bra förslag på detta ännu på robsoft. >
Publicerat Juni 4, 200718 yr Hej, det finns inga speciella regler för införsel av kulor utan de är de sedvanliga tullreglerna som gäller m a p tull och moms etc... Det beror alltså dels på värdet av kulorna och på ditt eget samvete om du redovisar dem för tullen. //Henrik
Publicerat Juni 4, 200718 yr Isjonsson, du får väl gno av kulornas beläggning med svinto innan du laddar dem! Värt och prova iaf så slipper du beläggningen i pipan istället. Värt att prova iaf.
Publicerat Juni 4, 200718 yr Kulorna är väl belagda med moly? Ett sätt som brukar fungera är att lägga kulorna i en ZipLoc påse (eller liknande) ihop med lite aceton eller nagellackborttagningsmedel. All beläggning försvinner inte men en hel del försvinner resten får du ta bort med "fin" stålull. MVH Henrik
Publicerat Juni 4, 200718 yr Isjonsson, du får väl gno av kulornas beläggning med svinto innan du laddar dem! Värt och prova iaf så slipper du beläggningen i pipan istället. Värt att prova iaf. Ja, jag har läst om det på robsoft bl. a. Frågan är vad priset blir för 50 st. ???