Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nalle attackerar jägare.

Featured Replies

Publicerat

Hittade ett filmklipp från Cabelas. Undrar lite om hur nallarna är funtade egentligen, trodde inte de var några flockdjur och absolut inte beskyddande på detta sätt. Jag hade greppat det bättre om det var en unge det var frågan om.

http://www.youtube.com/watch?v=LZnsL7-UdGc...ted&search=

Publicerat

Ser inte ut som den var ute efter jägarna till att börja med.

Jag tror att hon helt enkelt blev rädd och började springa och valde fel riktning, jägarna stod ju i motvind, sen när dom visade sig och hon var nära så valde hon väl helt enkelt att det skulle vara lättare att bara fortsätta frammåt... Tror att om dom hade visat sig tidigare och skjutit ett par varningsskott innan hon kom nära så hade hon vänt! Men man vet aldrig med björnar, och hade en björn kommit så där nära mig i anfallsläge så kan du ge dig fan på att jag oxå hade skjutit den!  :D

Synd på björnungen bara, men nu fick dom ju två troffeer istället för en i varje fall!  ;D

Publicerat

Precis som du skriver Herendil, Nalle är inte Funtad på så vis att han vill skada oss människor, om så vore fallet så skulle det stryka med tusentals svamp och bärplockare årligen :) dom blev rädd och visste inte vad dom skulle göra! skulle det däremot vara så att björnen är skadeskjuten så kan han i självförsvar skada en människa! annars så är jag helt övertygad om att nalle är ofarlig, och om jag skulle tänka på nått annat sätt skulle jag förmodligen aldrig våga mig ut i skogen :)

Publicerat
Precis som du skriver Herendil, Nalle är inte Funtad på så vis att han vill skada oss människor, om så vore fallet så skulle det stryka med tusentals svamp och bärplockare årligen :) dom blev rädd och visste inte vad dom skulle göra! skulle det däremot vara så att björnen är skadeskjuten så kan han i självförsvar skada en människa! annars så är jag helt övertygad om att nalle är ofarlig, och om jag skulle tänka på nått annat sätt skulle jag förmodligen aldrig våga mig ut i skogen :)

Jo precis, men vi kan ju starta ett rykte om att björnar är riktiga mördarmaskiner och att vi har haft en explotion av nya björnar i sverige, då kanske vi slipper alla polacker och tyskar som kommer hit och plockar bär och sliter upp bären med rötterna så det inte växer nya nästa år! (Missförstå mig rätt nu, jag har inget emot tyskar eller polacker i vanliga fall, men när vissa av dom kommer hit och förstör rötterna så det inte kommer nya året efter så hatar jag dom!)  ;D

Blev lite off topic, sorry!  8)

Publicerat

Hehe, klart du måste få värna om dina bär! :) jag tycker dom är helt otroligt driftiga iallafall bärplockarna, dom hittar dit inte ens jag hittar, helt fantastiskt när man kört 10 mil skogsbilväg "läs stig" för att få vara ensam med hunden och jaga i urskogm, men istället möter man ett gäng glada bärplockare ;D;D:D helt otroligt :)

Publicerat
  • Författare

Jo, jag kan hålla med om att björnen kanske först rusade i blindo...men jägarens uppfattning om detta är inte densamma.

Och som han sa, att när han visat sig och skränat "hey bear, hey bear" så låste sig blicken och fokus på honom och sedan fanns det inget annat för björnen och för honom fanns inget annat än att skjuta. Redan efter skottet så hör man honom säga att "it´s a real tragedy". För mig så framstår han som som en ganska hyvens kille (har sett en del klipp med äckligt självgoda jänkare).

Men vad jag också finner lite udda är att det verkar vara rätt så tätt med nallar, hur vanligt är det med en hanne (som skjuts) och fem sekunder senare så dyker det upp en hona med unge.

Trodde honor höll sig undan hannar så länge de är förande av unge, för pappa nalle har väl för vana att slå ihjäl ungarna för att få avla själv? Jag kanske har fel, men det är vad jag trott.

Publicerat
Men vad jag också finner lite udda är att det verkar vara rätt så tätt med nallar, hur vanligt är det med en hanne (som skjuts) och fem sekunder senare så dyker det upp en hona med unge.

Trodde honor höll sig undan hannar så länge de är förande av unge, för pappa nalle har väl för vana att slå ihjäl ungarna för att få avla själv? Jag kanske har fel, men det är vad jag trott.

Faktiskt så kan jag tro att storleken på björnstammen "eller människostammen?" är ett problem, man inkräktar lite väl ofta på varandra, men sen så tror jag fortfarande att björnen aldrig vill attackera oss, där så började den rusa och dom skrek, plötsligt så vart människorna ett hot för björnmamman som vart fullkomligt paff och då visste den inte vad den skulle göra.. ATTACK!