Publicerat Juni 1, 200719 yr Jag har precis köpt en Akkar pumphagel... Jag funderar även på att köpa en slugpipa till geväret! Min fråga är: är en slugpipa licensbelagd, eller kan vem som helst gå in å köpa en slugpipa? Jag tänker köpa en, men inte just nu... Men jag är lite nyfiken på om jag måste vänta över en månad på en slugpipa oxå... ???
Publicerat Juni 1, 200719 yr Ja, en slugpipa kräver licens, och dessutom så ska man ha Högviltdelen i jägarexamen för slugvapen räknas som klass 1-vapen, men det betyder inte att man får skjuta allt klass 1 vilt med den.
Publicerat Juni 1, 200719 yr Okej, tack för svaret! Att vapnet klassas om till klass ett vapen visste jag, och det är inga problem. Ville bara veta om jag måste vänta jätte länge igen om jag skulle få för mig att köpa en slug pipa... Och det måste jag alltså! :'(
Publicerat Juni 1, 200719 yr Fast man behöver ju ingen slugpipa för att skjuta slugs, testade några S&B och Winchesterslugs häromveckan i min Remington med 1/2-choke och det går utmärkt. Fast precisionen blev inte så lysande i och med att jag saknade bra riktmedel. Det är ju fördelen med en slugpipa.