Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

insjöfiske, tips?

Featured Replies

Publicerat

mja, som de flesta nog redan vet kommer ja från kusten. van vid saltvattenfiske.

men flyttat till vänersborg och vänern för 3 år sedan.

allt jag fått är MÖRT! jag vill ha matfisk, nu behöver jag tips på beten, osv. vill få abborre och gädda  ;D

så, vad ska man använda? jiggar? skeddrag? spinnare? agn vid mete? osv.

Publicerat

Gädda? Matfisk? Är du fransman...?  ;)

// gAsToN

Publicerat
  • Författare
Gädda? Matfisk? Är du fransman...?  ;)

// gAsToN

näfan, he he, bohuslänning och halvfinne  ;D
Publicerat

Puh!  ;D

Dom gäddor jag råkar få emellanåt blir på sin höjd torkade till hunden.  :)

När jag fiskar i Jämtländska insjöar så är det wobbler eller skeddrag som gäller. Det borde väl funka längre söderut också?

// gAsToN

Publicerat

Jiggar funkar alltid till abborre,gädda och gös. Gäller bara att variera storleken..

Sen att gäddans tänder äter gummi är en annan sak  ;D

Gula jiggar funkar alltid på gös i alla fall :D Det är nu man fiskar gösen Maj-Juni då den är lättast att komma åt. Man kan trolla gös oxå,dvs.ro drag !!! Prova med flytande Rapalawobbler i färgen figher/tiger eller den mer orangegröna peach !

Tight lines

Publicerat

Härnere har det alltid funkat med en ledad HI-LO röd/vit både på gös o gädda. Gösen är förövrigt en riktigt läcker matfisk :D

Publicerat

en jigg krokad i läppen på en mört och en tafs med trekrok längs med sidan de e giftigt för gäddan.

För övrigt äter jag bara gäddan som fångas på vintern, sommar halvåret är de hundmat

Publicerat

Gula jiggar fungerar åt all abborre gädda och gös. Favoriten är en gul shad eller twintail med röd skalle. Annars så har man blivit bortskämd som med den nedan. Vägde 7 kg urblodad och då tömde vi ur ett öskar med blod från båten och det var rent blod.

Minst 7,2kg direkt från sjön, tagen på flugspö och streamer.

post-59-1180730428_thumb.jpg

Publicerat

Vänern! För tusan laxen går ju på land på vintern och det finns ju bra med rejält stor fisk i den sjön bara man är utrustad med båt modell större.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen! hade nästan glömt denna tråden, varit för blåsigt för att ens tänka på fiske. men idag verkar vädret vara fint. men idag har frugan lovat att jag ska hjälpa en väninna till henne att flytta och skruva ihop möbler  :-[ aja, finns fler fiskedagar  :D

• 5 months later...
Publicerat
Gula jiggar fungerar åt all abborre gädda och gös. Favoriten är en gul shad eller twintail med röd skalle. Annars så har man blivit bortskämd som med den nedan. Vägde 7 kg urblodad och då tömde vi ur ett öskar med blod från båten och det var rent blod.

Minst 7,2kg direkt från sjön, tagen på flugspö och streamer.

Vilken öring Nils! :o Var? Hur?

• 4 weeks later...
Publicerat
mja, som de flesta nog redan vet kommer ja från kusten. van vid saltvattenfiske.

men flyttat till vänersborg och vänern för 3 år sedan.

allt jag fått är MÖRT! jag vill ha matfisk, nu behöver jag tips på beten, osv. vill få abborre och gädda  ;D

så, vad ska man använda? jiggar? skeddrag? spinnare? agn vid mete? osv.

F-n Värnen där finns ju ganska duktigt med lax!!! Har slängt i min trollingbåt i dina hemtrakter ett gäng gånger en ramp bakom fiskebutiken "Snejk". Har fått mycket gädda, några riktigt fina abborrar och några laxar. Beten som funkat bra är ganska ytgående vobblers sen höst på lax, samt mört efter locksked (förutsatt att du trollar). Gäddan tar på de flesta vobblers men flytande rapala magnum är min favorit.

• 2 weeks later...
Publicerat
För övrigt äter jag bara gäddan som fångas på vintern, sommar halvåret är de hundmat

Varför?

Publicerat

Håller med freddan & nils.

Du bor ju på BÄSTA tänkbara fiskeplats för matfisk (VÄNERN)

Du behöver inga jättemängder spön riggar mm..

2-4 spön  samt ett par "ytparavaner" 30 gram bly

och några wobblers typ tomic,conrad,bomber  sedan går

du in på baggerud.se och tittar till när det blir dax att åka ut,

där får du både tips/råd ( åker själv dit slutet på mars eller början av april. ) /lycka till!

Publicerat

jakobj Flugspö AFTM 5-6 sjunklina efter båt med jättestreamer.  8)

Publicerat
jakobj Flugspö AFTM 5-6 sjunklina efter båt med jättestreamer.  8)

Fruktansvärt fin öring helt enkelt! Grattis!

Publicerat

Blev så inspirerad så jag lägger in en bild på en fin öring från i somras, inte lika stor som Nils, knappt kilot lättare. Insjööring i strömmande vatten på fluga. :)

Publicerat

Min brors öring som blev så omtalad bland bodenfiskarna.

9135 gram

Publicerat
Min brors öring som blev så omtalad bland bodenfiskarna.

9135 gram

Det där? Det är ingen öring! Det är en lax eller möjligtvis en hybrid, men absolut ingen öring.. :-

Publicerat

Jakobj Det var ingen dålig fisk det där heller och i strömmande. Måste ha varit en spännande stund. Det var inget riktigt krut i min även om det tog en bra stund att få den i båten. Roligaste flugfisket jag haft är efter havsröding i risfjordelva för över 20 år sen. Det var fisk i praktiskt taget varje kast och man undrade alltid var den stora bytt plats med den lilla för det var otroliga fighters, 60-70m backing på en enda rusning.

Publicerat
Det där? Det är ingen öring! Det är en lax eller möjligtvis en hybrid, men absolut ingen öring.. :-

Det var det som var så omtalat, t.o.m i tidningarna.

Hushållningssällskapets fiskebiolog Mikael Kivijärvi bekräftade att det var en öring, efter mätningar på huvudet.

Publicerat
Det var det som var så omtalat, t.o.m i tidningarna.

Hushållningssällskapets fiskebiolog Mikael Kivijärvi bekräftade att det var en öring, efter mätningar på huvudet.

Ja det förstår jag om det var diskussioner kring den fisken! Stjärtpartiet säger lax, tycker nog även huvudet gör det men jag är ingen expert. Kan ju vara en hybrid, något som blivit ganska vanligt iallafall i södra Sverige?

Publicerat
Ja det förstår jag om det var diskussioner kring den fisken! Stjärtpartiet säger lax, tycker nog även huvudet gör det men jag är ingen expert. Kan ju vara en hybrid, något som blivit ganska vanligt iallafall i södra Sverige?

Jag tippade också på hybrid, men enligt Mikael som också är en god vän till min bror sa att det var en öring.

Publicerat

sådär ser öringarna på åland ut :S :D  Fina fiskar ni fått grabbar!  Gädda, är det enda jag själv fiskar. Numer sällan då jakten tar all min fria hobbytid. Men när jag fiskat dom senaste åren har jag endast kört Buster Jerk. Finns inget som slår mer slint i skallen på gäddorna än den metoden! Min rekordhöst fångade jag 256 gäddor på 1.5 månad på Ett svartsilverfärgat professor med röd baksida. I en sötvattensjö. Rekordstörsta gäddan den hösten= 4kg  ;D Men Buster Jerk som sagt. Ett tips som flera säkert håller med mig om.