Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på mindre marker!

Featured Replies

Publicerat

Detta kan bli ett roligt ämne så länge man inte låter känslorna styra debatten.

Jag har köpt en mark i Sörmland på 27 ha. Den ingår i ett Vvo för älg på 350 ha. Förhoppningsvist jagar man också övrigt vilt tillsammans men det vet jag ej.

Om så inte är fallet, vad är lämpligt urtag ur min lilla mark?

Det verkar vara väldigt gott om dovvilt, det är mycket spår.

Det verkar också vara gott om rådjur, vi har sett spår efter minst 4 st fäsrka brunst/revisplatser.

Min tanke var att skjuta ett vuxet dovvilt, smalhind eller spetshjort, samt 2 -3 kalvar. Jag tror också att jag kan skjuta en råbock per år utan att det gör någon större skillnad.

Jag vet ej hur vildsvinsstammen ser ut men om det finns en etablerad vildsvinsstam i trakten så sätter jag upp en eller fler foderspridare och räknar med att skjuta högst 1 eller 2 vildsvin per år.

För mycket urtag, lagom eller skjuta mer?

Publicerat

Svår fråga,men spontant tycker jag att det låter som ett stort utag av vilt.

Finns en oskriven regel om att man inte bör skjuta mer än vad marken bär.

En granne till mej har 50 hektar,där är utaget ca.2 rådjur och kanske en älgkalv per år.

Sen skjuts det räv,hare,duvor och gäss.

Säjer inte att det är fel att skjuta mer än så,men som sagt man bör hålla sej till vad marken bär,framför allt för att inte stöta sej med grannar.

Finns ett exempel på det här hemmavid också. en mark som är ca 30 hektar,där matas rådjuren in och vad vi tror så smiskas det ner minst 5-6 rådjur om året !!!

Ang. gris så har jag ingen åsikt beroende på att det ibland kan vara för mycket gris,så det kanske bara är bra att panga på utav bara h-e !!!

Just det,kom och tänka på att det kan uppkomma andra problem också...skadskjutningar,på liten mark är det inte långt till gränsen !! Personligen skulle jag satsa på att ha så goda relationer det bara går med grannarna.

Håller tummarna för att din mark kommer ingå med dom andra markerna :D

Publicerat

Detta kan lätt bli en het fråga  :-

Ska man följa Jägareförbudets rekomendationer så ligger du helt klart för högt men....

Dovviltet kan lokalt förekomma i MYCKETstarka stammar där överbetning med skador på säd och skog kan motivera en högre avskjutning än vad du funderar på.

Jag jagar på en liten mark där både jag och mina grannar har en mycket högre avskjutning än vad som rekomenderas,varken jag eller mina grannar har sett någon minskning under nu sju säsonger,snarare ökning ;D

Vad som spelar roll är grannarnas jakttryck och avskjutning,vet små marker som gränsar mot stora områden som ligger i"jaktlig träda",ser inte något fel att höja sin egen avskjutning då.

Om du inriktar dig på 1 bock,ett dov och en gris så kan ingen anklaga dig för att skjuta för mycket initialt i allafall.

Vartefter månaderna går nu så lär du göra dina egna obs och vet nog hur du ska göra till hösten.

/Micke

Publicerat

Hej Orjant

Het potatis som säkert olika människor kan ha olika åsikter om.

Men rent generellt är jag en förespråkare av samverkan. Du har ju faktiskt 9% av VVOt totala mark och innan du skjuter nåt tycker jag personligen att du skall göra vad du kan för att få jaga tillsmmans med de andra, av många skäl men primärt av sociala och sämja.

Jag jagar på tre marker varav den minsta på ca 350 hektar som är den viltrikaste som fortfarande inte kan jämföras med god sörmlands mark. Men jakttrycket runt om är oerhört lågt (Bolagsmark som jagas 2 ggr per år) varför vi kan ta ut ett större uttag än vad som annars är brukligt kanske. Men vi lägger ner stora resurser på viltåkrar och utfodring varje år så vi ger ganska mycket tillbaka också.

Jag har jagat där i 6 år tillsammans med två kompisar och har vartenda djur dokumenterat under den tiden. I huvudsak är det pursch, vak eller stöthundsjakt som gäller då marken är långsmal (3,5km x 1 km) Idag påverkar Lodjuren rådjur och dovstammarna negativt vilket har gjutit avtryck i de senaste 2 årens avskjutning

I snitt över 6 år har vi skjutit: (hare, räv änder och skogsfågel uteslutet)

1 rådjur/40 hektar eller 8,2 per år.

1 dov/200 hektar eller 1,6 per år.

1 vildsvin/75 hektar eller 4,8 per år

1 älg/175 hektar eller 2 per år. (Tilldelning är 1 vuxen och fritt med kalv.)

Sätter vi en faktor 2 på din sörmlandsmark på rådjur och svin och faktor 3 på dovhjort skulle i detta exempel ett uttag kunna vara 1-2 dov, 1 rå och 1 gris, mer bär inte 27 hektar någonstans i Sverige utan att utnyttja omkringliggande markers potential och då inte att kalla etisk längre. Det finns dovstammar med sjuk densitet i sörmland men detta exempel är krasst och synnerligen försvarbart.

Det fanns marker  Skåne när jag bodde där, där man sköt 20 svin på 10 hektar potatisåker och år. Ofta på de stora godsens bekostnad.

Således finns allt att vinna för dig att joina de andra om dom är normala. Är säker på att du skulle vara vinnare på det. :)

MVH

Publicerat

Fan, ser att jag, Telge och mauser kom till nästan samma slutsats...kloka män ;D

Publicerat
Fan, ser att jag och mauser kom till samma slutsats...en klok karl ;D

Jaha..än jag då ,tyckte vi alla inte lika.....!!! ;D

Publicerat

Såja.. ;D

Publicerat

snack med grabbarna där ute om gå med i nå gäng,finns rätt många marker där med lite jägare,om du jagar mycket vill säga..

men det fylls juh på med djur hela tiden svårt å säga vad som är mycke eller lite,men nog känns det som du måste valla in skotten ;)