Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag har nog trillat ner från sängen och slagit i skallen.....

Featured Replies

Publicerat

Ja frågan är ifall det kan vara så här förargligt 

Har nämligen nu börjat att fundera starkt på att köpa mig en Blaser och skippa min trippel. Men någonstans långt där inne i hjärtat så tar det ändå imot att skippa trippeln så frågan är ifall man inte möjligen ska mellanlanda med en Blaser som "slit - och - släng - bössa" undertiden man bygger sin trippel?

Min lärare i skolan har köpt sig en Blaser, hon är väldigt nöjd. En professional blev det. När hon hade med den till skolan igår, så gick det ju inte att hålla tassarna borta, och vipps så var man fast. Dock var kolvlängden på tok för liten, fick mig en kyss av bakkant på slutstycket när jag repeterade.

Ovanpå bössan hade hon ett Zeiss 3-12x56 belyst Victory. Och där blev jag inte imponerad, jag fick bara mer kött på benen över att det är helt onödigt med 56mm objektiv!

Man hittade inte in i kikarsiktet vid ett snabbt anlägg, och vid ett mer precist anlägg så var kinden knappt i kontakt med kolven 

Men inte nog med att jag fått upp ögonen för Blaser heller. Jag har blivit sugen på att sälja kombin och hagelbössan och köpa en hagelautomat i syntet i kaliber 20/70 

Detta är vanligtvis raka motsatsen av hur jag är funtad, vet inte vad som kan ha hänt. Frågan är om jag inte har trillat ner från sängen i sömne och slagit mig hårt i skallen 

Men en "bra" grej är att i förrgår så sköt jag med en Bennelli Argo i 30-06 och det var det hämskaste jag någonsin vidrört! Aldrig att jag ska ha en automat i kula i alla fall.....

MVH/Jocke som verkar ha fått en smäck i huvudet.....

Publicerat

Börjar ana oråd alltså.....

Du som vanligtvis brukar ha vettiga och sunda ideer........Blaser? syntetisk hagelhalvautomat?

Ska man ha en Auto i hagel så finns det två modeller! Browning Auto 5 eller Browning A-500!!!!!! Frågar du varför blir svaret helt enkelt DÄRFÖR ;D

Ditt feberdilerium om Blaser är nog bara vad jag skriver FEBERDILERIUM och kommer säkert helt ha lämnat din kropp på måndag morgon,annars ämmnar jag begära enskilt samtal med din opedagogiske lärare som släpar med sig dylik skit till skolan ;D

Ta två alvedon och gå och lägg dig så ska du se att det snart känns bättre! ;D

/Micke

Publicerat

Jag har också slagit skallen i.....eller inte ??? (dvs jag har f.t. en Blaser vänster offroad i 9,3x62) Är emellertid helt (1000%) på det klara att den skall avyttras så fort min Heym i dito kaliber dyker upp.

Vapnet är på flera sett lätt att gilla, framförallt är det oömmheten, enkelheten och repeteringen som uppskattas.

Precisionen är väl OK, runt 40mm på 100 meter med Vulkan 15g och Zeiss 1,5-6.

Men, balansen hos vapnet är oduglig vilket resulterade att jag nu har ca 400g bly mellan pipa och stock vilket har gjort det lite bättre. Dessutom sparkar den i mitt tycke på tok för mycket för behagligt bulkskytte. Sist men inte minst är den ful som stryk men det hänger ju ihop med vilken kolv du väljer. (En luxus kolv i vänster kostar 36' ahhhh!)

Dessutom är det ett vapen helt utan själ och för att citera henrik "ett bra exempel på vad tyskar med cnc svarvar kan få ihop".

Nä, det går inte hand i hand med ditt vapen intresse helt enkelt. Alvedon var receptet. ;)

MVH

Publicerat

Jag har tittat känt och klämt på en Blaser vid ett flertal tillfällen och till och med provat en sån.Vilken otrolig Hobbex känsla jag fick.

För det priset vill jag ha mer.  Sen kelade jag med en Sauer202 det var bättre men för dyrt.

Publicerat

Tack killar för receptet!

Har nu börjat att tänka över saker och ting. Och att "mellanlanda" med en Blaser i mitt projekt beträffande min trippel. Det känns helt enkelt för dyrt att göra på det viset. Tror att jag köper min "projektbössa" till trippeln och andvänder som den är så länge i stället. Inte mycket bättre än en Blaser (i alla fall inte kalibern) som är 30-06, men det är värt att andvända ett par dagar på jakten iår för sedan direkt ekonomin tillåter så blir det ompipning av den till 280Remington :)

Tack ska ni ha för att ni fick mig på andra tankar ;)

MVH/Jocke

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag måste säga att jag var för några dagar sedan och klämde på en Blaser profesional, jag skulle aldrig köpa en sådan någonsin. däremot så höll jag samtidigt i en Luxus, fin som bara den, lätt habegär. men som den inbitna Sauer ägare man är så har jag igår lagt undan en Sauer 202 Elegance 9,3x62 i väntan på licens.  :)

Publicerat
men som den inbitna Sauer ägare man är så har jag igår lagt undan en Sauer 202 Elegance 9,3x62 i väntan på licens.  :)

Kul för dig!!!  ;D

Är det inte en sån du har Ijahman?

Publicerat

Jo. Men inte en elegance.

Men dom är snarlika.

Publicerat
Jo. Men inte en elegance.

Men dom är snarlika.

vilken modell är det du har ijhaman?

Publicerat

[quote author=rifle link=topic=7640.msg100077#msg100077 Detta är vanligtvis raka motsatsen av hur jag är funtad, vet inte vad som kan ha hänt. Frågan är om jag inte har trillat ner från sängen i sömne och slagit mig hårt i skallen  MVH/Jocke som verkar ha fått en smäck i huvudet.....

Nja, jag tycker att du egentligen verkar frisknat till. Att testa saker o ting innan man avfärdar dem är faktiskt det bästa. Många hamnar i en ond cirkel av märkesfanatism där de egna valen ska försvaras med näbbar och klor och övrigas val kritiseras, ofta utan grund. Så mitt råd är att du köper en plastbössa och testar hur det faller ut. Kanske kommer du underfull med varför du inte gillat plastbössor och konstaterar att du hade rätt eller så inser du att du hade fel.... ;)