Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fältterier eller Field terrier

Featured Replies

Publicerat

Jag har sökt över nätet både högt och lågt efter info om denna terrierras men hittar INGENTING så nu ställer jag mina förhoppningar till er här på forumet om info gärna också länkar till info.

Finns det uppfödare här i sverige?

Hur stor är hunden som rasstandard? (Om det finns nån rasstandard)

Så mycket info som bara är möjligt.

Att det är en grythund vet jag men, hur jagar den ovan jord?

Hoppas på info!

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

[urlhttp://www.jaktsnack.se/index.php?topic=5664.90][/url]

Nja Patterdale är en egen ras och jag tror att Field/Fälttteriern inte är upptagen som ras......Utan det är väl en "ras" som är gömd undan brkus/sällskapshundfolket.

//Roger

Publicerat
  • Författare

Ingen som vet nåt?

Gunilla vet lite i alla fall, Hmmm vart e hon då?

//Roggman66

Publicerat

Har hört talas om en sådan hund Roggman. Minnet sviker vart jag läste om den. Ska tänka till ( ja ja det är skryt) och se om det kommer några minnen :D

Publicerat
  • Författare

Det ska finnas några yrkesjägare på nåt gods som har, men det skulle vara kul om det fanns nånting att läsa om de.

Publicerat

köp en beagel så har du en rådjurs ren hund och garanterat bra har hund  :-* terriers ska vara under jorden inget annat... ;)

Publicerat
Ingen som vet nåt?

Gunilla vet lite i alla fall, Hmmm vart e hon då?

//Roggman66

Öhhhh jo jag är allt här....men jag tillbringar  mesta tiden av dygnet med att gulla med valpar och träna vuxna hundar. ( ska gå prov på lördag igen och så försöker jag få "fason" på min lilla Tjalle hihi)

Jag kan väl åstadkomma lite nya fräscha foton, samt namn & telnr till ägaren av fellterrierna och maila över till dej. Det är en av mina valpköpare som jobbar som yrkesjägare på säteriet, där de finns.

De hundfoton som jagtidigare  hade  fanns i en exern hårddisk, som  blev stulen  >:( Jag har jagat mycket sparsamt med  dem, men det lilla jag har sett & hört så  fungerar de alldeles utmärkt, både på gris och hjort. Och socialt/ mentalt är de också mycket tilltalande.

Publicerat
  • Författare

Ahh äntligen Gunilla  ;D  ;D Ja det var dina bilder som väckte intresset  ;D

Skicka gärna info  ;D Vet du hur de funkar under jord? Storlek?

Terrier ska väl kanske i 1:a hand gå i gryt resten blir bonus och det är ingen skada i det  ;D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Som jag förstår det, efter det lilla jag funnit på nätet så är det samma ras som Patterdale terrier och lakeland terrier!?

Jag hittar ingen kennel med Patterdale!  >:(  Kanske nån annan som hittar bättre än jag?

//Roggman66

• 8 months later...
Publicerat

missupfatta namnet på rasen när jag hörde det första gången skall vara fell terrier,

Publicerat

Jag har för mig att Hurricane kennel har en kull Patterdales på väg från jagande föräldrar.

• 2 weeks later...
Publicerat
Som jag förstår det, efter det lilla jag funnit på nätet så är det samma ras som Patterdale terrier och lakeland terrier!?

Jag hittar ingen kennel med Patterdale!  >:)  Kanske nån annan som hittar bättre än jag?

//Roggman66

Nu förstår jag inte riktigt... jag är inte så insatt i dessa men Patterdale och lakeland är väl inte samma hund. En lakeland är ju en ullig ljus sak, som iofs. kan vara npg så tuff : )

/Micke

• 2 weeks later...
Publicerat
Nu förstår jag inte riktigt... jag är inte så insatt i dessa men Patterdale och lakeland är väl inte samma hund. En lakeland är ju en ullig ljus sak, som iofs. kan vara npg så tuff : )

/Micke

Hej på er!

Jag är inget proffs vad gäller dessa terriers men jag tänkte flika in lite med vad jag har fått berättat för mig från jägare som använder dessa terriers (utomlands). Till att börja med så är väl det lika bra att säga att meningarna går isär bland grytjägare vad gäller dessa terriers, härstamning, typ, linjer mm. och vad som skrivs nedan är inte menat som något facit utan endast en kort kommentar och personlig reflektion.

Patterdale är en ”ras/typ” (beroende på vem man frågar) sprungen ur områdena i Nordvästra England; Lake District. Terriers ifrån detta område kallas även för Fell terrier och ibland kan Patterdale benämnas som en ”typ” av Fell terrier precis som Lakeland terrier (ibland också kallad Borderlakeland); och ibland så benämns hundarna rätt o slätt som black terrier eller black and tan terrier. Själva grundbulten för jakthundsavel i England bland terriermen är att försöka hålla deras arbetande hundar ifrån alla människor som inte har för avsikt att bruka hundar på jakt samt värna om bevarandet av dess ursprung. Av den anledningen är Patterdale och alla andra ”Fell-typer” inte upptagna i någon kennelklubb. Micke, en arbetande Lakeland terrier är inte ens i närheten av de Lakeland terriers som vi känner till i Sverige. Den ursprungliga Lakeland terriern togs upp av kennelklubben i England och där spårade det ut, bla blandade man in Welsh blod. En arbetande Lakeland terrier anses av många som urtypen av färgade terriers (färgade terriers=Lakeland-typ och vita terriers=Foxterriers). Lakeland kan visserligen ha en black-en-tan-teckning men det är nog också allt som i så fall skulle vara lika med den registrerade varianten, en arbetande Lakeland kan även vara tanfärgad eller röd men framförallt är den en arbetande hund med jaktanlag till skillnad ifrån den registrerade rasen som är en ren sällskapshund.

Jag har märkt att jägare (utomlands) rent generellt brukar dela upp sina terriers enligt följande princip:

Släthårig svart terrier = benämns Patterdale-typ

Broken/strävhårig svart terrier = Fell terrier-typ

Strävhårig röd- eller vetefärgad = Lakeland-typ

Jag har aldrig haft förmånen att få jaga med någon utav dessa typer av terriers men kommer att göra det någon gång framöver då jag planerar att besöka grytjägare i England och Slovakien som jag lärt känna på nätet. En viktig aspekt att ha med i resonemanget kring grythundar och grytjakt när man talar om dessa typer av hundar är vilket arbete den förväntas utföra här i Sverige om ni väljer att importera en. Många grytjägare i Sverige vill gärna ha en ren sprängare, dvs. en väldigt rörlig och ettrig hund och andra vill ha en hund som stannar med viltet tills den plockas upp genom nedslag. I England jagar man inte alltid som vi gör här hemma. Jag känner grytjägare i Sverige som inte ens har spadar med sig ut i fält medan i England så är det mer eller mindre jaktkultur att ta till spade så fort hunden ställt räv under jord. Rävar som sprängs hamnar i näten som grytjägarna har blockerat in-/utgångarna med men väldigt många tar man på nedslag. Självklart är det ju så att avelsarbetet inte på något sätt är likriktat, dvs. att man bara avlar på en viss typ eller ett viss arbetssätt. De jägare som jag har pratat med har förklarat att dem allra flesta fell-typerna är lätta att jaga in (dvs. dem mognar snabbt och går under jord tidigt) är orädda och självständiga, hårda men framförallt besitter dem en enorm arbetslust. För att återkoppla till det som vi brukar benämna förliggare och sprängare här hemma så finns det enligt min mening en anledning till reflektion innan man köper t ex en patterdale. Efter kontakt med folk som jagar med dessa hundar (dock utomlands, vet inte vad dem Svenska går för) så är min personliga och spontana åsikt/reflektion att man nog ska tänka till lite innan man välja en patterdale; en Patterdale eller någon annan Fell-typ får man nog vara beredd att gräva för. Personligen så tror jag att alla grytjägare som har erfarenhet vet vad en hård, självständig hund med rovdjursskärpa är för något. Jag vill inte gå in på detaljer kring detta här och nu utan hoppas att det kan leda till en reflekterande tanke, om inte annat så får man väl fråga en rutinerad jägare som har sett spannet av olika hundars arbetssätt under jord. En annan aspekt är att vissa Patterdales har Bullterrierblod i sig (Staffe) vilket så klart innebär en än mer stark och hård typ men framförallt så tror jag att man ska vara beredd på att dessa typer i många fall inte lär bjuda på några sköna skallserier under jord, nog sagt om det.

Jag vill inte på något sätt skriva ner dessa typer av terriers, jag skulle själv gärna vilja ta hem en eller två för att se vad dem går för och vill någon komma i kontakt med folk som jagar med dessa utomlands får ni gärna skicka ett mail eller PM så ska jag försöka hjälpa er.

Här är en länk till Fell & Moorland Working Terrier Club: http://www.fellandmoorlandwtceastmids.com/...ingterriers.htm

Länk till en Svensk kennel som föder upp Patterdales: http://www.hurricanekennels.com

Mvh

Fredrik

Publicerat
  • Författare

Tack för ett väldigt bra svar! Välkommen hit till forumet också!

Tanken på just skillnad i jaktsätt har slagit mig och tanken är väl att vanligast är väl just förliggarjakt utomlands, inte då bara i england.

Själv vill jag ju ha en ren sprängare då jag tycker den jakten är roligast.

//Roggman66

Publicerat

Hurricanes kennel föder upp patterdale i sverige. en hård hund som är värre än tysken på att inte förstå att grävlig som sitter fast i en aldrig släpper..

Publicerat

Halloj!

Detta med att Engelsmännen ofta gör nedslag på räv säger lite vad för slags hundar dem har!

Det vi kallar skarpa hundar här i Sverige är ofta med en underton av något vi inte vill ha och befatta oss med.

Visst händer det att vi får gräva upp våra rävar men långt ifrån på det sätt som dem gör i England.

En hund vars arbetssätt får räven att ligga kvar i grytet och som används på det viset besitter helt andra egenskaper än

det vi i Sverige är vana vid.

De vanligaste här är ju att vi vill ha en "Sprängare" med lagom skärpa och stor rörlighet som genom sina attacker får räven att

vilja fly grytet.

Det är inte helt obefogat att ta sig en funderare över dem terriers Engelsmännen använder sig av som likt våra förliggare

får en räv att ligga kvar på ett regelrätt nedslag? Och vad jag vet så är dessa hundar långt ifrån vad vi kallar överskarpa utan används

i jakt efter jakt, dag efter dag och ofta med gott resultat.

Mvh Klintan från grävUppland........... :(

Publicerat
Hurricanes kennel föder upp patterdale i sverige. en hård hund som är värre än tysken på att inte förstå att grävlig som sitter fast i en aldrig släpper..

hmm jag hade en avsikt med varför jag skrev som jag gjorde gällande arbetssättet hos vissa individer men... "I have often regretted my speech, never my silence."

- Xenocrates (396-314 B.C.)

Publicerat

Den kennel'n måste ju vara oerhört tacksam för ditt inlägg??? :(

Tycker att du borde ta en funderare innan du skriver ner uppfödare & raser, annars är du ute på hal is!!!!

Ditt inlägg har inte med grythundar att göra!!! :rolleyes:

Men om din erfarenhet är som du beskriver "Patterdale Terrier'n" kanske du bör ompröva dina personliga jaktvärderingar!!!!

Mvh Klintan grävUppland

Publicerat

har sett en patterdale in action och den verkade då jävligt fin,liten och ettrig,kom från skåne tyvärr.. men dom flesta raserna vi har i terrier väg kommer från england och visst gräver dom men nog allt finns det sprängare att få tag i hos engelsmännen... sen finns det alltid bättre å sämre individer som avlas på :rolleyes: