Publicerat Juni 5, 200718 yr Velar fram och tillbaka om vilken kula som borde funka bäst till 8-57an. Har gjort en del expansiontest med oryx 196 grains, tsx 180 grains och woodleigh 196 grains och alla verkar ju funka bra. Mest imponerad är jag över tsx:en men jag är rädd at den funkar som helmantel på lite längre håll. Dock har den exakt samma träffläge som min övningsladdning(hornady 195 grains SP) så det är ju ett plus. Vad tycker ni? Vilken av dom här kulorna skulle ni välja? Fördelar/nackdelar? Egna erfarenheter? Är själv totalt novis förutom exp-testerna. Joinar ett nytt jaktlag iår så man vill ju inte göra bort sig . Sen kanske inte "gubbarna" är redo för tsx ;D ;D
Publicerat Juni 5, 200718 yr Författare Iofs men jag är lite lat. Jag har redan testat ut laddningar som funkar till dom kulor som jag nämner
Publicerat Juni 5, 200718 yr Spelar inte någon som helst roll vilken du pangar älgarna med, dom kommer snällt att fälla in årorna bara du gör ditt bakom skaftet....
Publicerat Juni 5, 200718 yr Författare Men tror ni tsxen öppnar upp på säg 200m?? Någon som testat i 8x57-farter?
Publicerat Juni 5, 200718 yr 200m är långt håll på älgjakt, först skall man se djuret, sedan vara säker på att det är rätt djur och sedan hitta ett bra läge att skjuta från........hmmmm....TSX tror jag nog öppnar, det gör nog de flesta kulor trots 200m's håll, det viktigaste är att se till att kulan tar på rätt ställe, en TSX eller Oryx, eller Woodleigh, eller....tja, spelar inte någon roll faktiskt, sätter du en kula i hjärt/lung området så kommer älgen att dö pga syrebrist i hjärnan, detta oavsett om den expanderar eller ej. Ta den kula som du skjuter bäst med helt enkelt, älgarna kommer du nog att panga till 95% på mellan 30-70m avstånd hur som helst.