Publicerat Juni 18, 200521 yr Nå har ni några ideér... Skall jag köpa en belyst kikare eller inte till drillingen ? Jag har vägt fördelar och nackdelar mot varandra i flera dagar nu, det blir iaf 1-4x24, sedan är frågan om den skall ha belysning eller inte, 3000:- mer för belyst (dag & natt) frågan är bara om jag kommer att utnyttja funktionen, mer än en gång/år..
Publicerat Juni 19, 200521 yr Jag skulle inte valt belyst sikte om man inte har ett stort behov av det. Det är mer grejer som kan gå sönder i ett sånt sikte... Även om den funkar om ljuset slutar fungera har du ändå känsligare innehåll i ett sånt sikte. Jag skulle bara valt belysning om det är en bössa för utpräglad nattjakt.
Publicerat Juni 19, 200521 yr Är det 24 för att du inte får plats med mer eller blir det stort "hålrum" mellan pipa o kikare?, varför då inte gå upp en storlek eller nått i diameter istället? visst vikten blir ngt större, men det kan int va nå mycket.., lite bättre ljusinsläpp och (vet inte, men känns som det borde bli bättre synfält med?). Bara en undran
Publicerat Juni 19, 200521 yr Författare Är det 24 för att du inte får plats med mer eller blir det stort "hålrum" mellan pipa o kikare?, varför då inte gå upp en storlek eller nått i diameter istället? visst vikten blir ngt större, men det kan int va nå mycket.., lite bättre ljusinsläpp och (vet inte, men känns som det borde bli bättre synfält med?). Bara en undran Synfältet beror på förstoringen, skall man kliva upp ett steg så hamnar man runt 1,5-6x42 iaf med minsta förstoring på 1,5 - 1,75 och då börjar det likna kikare för studsare, hela tanken med kikare på drillingen är iaf enligt mig att man skall kunna haka av den och ha den i fickan då man är inne i tät skog, och då vill man inte ha 30cm halvkilosklump i fickan, drilling är ju trots allt ett närstridsvapen och skall vara lätt och smidigt..
Publicerat Juni 20, 200521 yr Okidok Tycker bara att det ser lustigt ut med små kikare (har förvisso själv liten kikare (24) på kombin :/