Publicerat Januari 11, 200521 yr Något måste vi ju skriva i denna area så jag tänkte börja.. Vilken kaliber på kula föredrar ni i drillingen ? personligen ligger mitt val på 9,3x74R
Publicerat Januari 11, 200521 yr Eftersom jag i första hand har drillingen till rådjursjakt med hund så tycker jag att min 7x57R fungerar utmärkt... och skulle det komma en älg lr gris på rådjursjakten så klarar den det med. Men det är klart lite grövre skulle väl inte va fel... 30-06 kanske är rätt så allround. 9,3x74R är nog lite väl grovt, iaf enligt mig.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Om jag skulle falla för frestelsen att köpa en drilling skulle nog kulan bli 7*57. Känns som en lagom kaliber för mina jakter.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Jag skulle också välja 7x57 eller möjligen 7x65R som drilling-kaliber. 9,3x74R anser jag vara lite onödigt grovt, men visst finns det svin eller björn på markerna så skadar det väl inte med lite extra kraft i bössan. Det viktigaste anser jag dock vara att det är en randhylsa.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Har en känsla av ett 8x57JRS skulle sitta som handsken Lagom till det mesta, inte för grov till rådjur, och inte för klen till svin. 7x57 funkar på svin, men tycker det är lite på gränsen på drevjakt. 9,3x74R kan vara lite i häftigaste lager på rådjur, men det går ju. Har 7x57R i min drilling, med brukar ha en alt. två slugs i, om djuret inte skulle trilla. Skulle svinet inte trilla av första smällen, har man alltid möjlighen att kasta iväg en riktigt stor blykula som inte är så känslig för kvistar och träd Slugs får inte användas i drilling normalt, men på eftersök är det ju ok. Och har man skjutit en smäll och djuret inte ligger, anser jag det vara eftersök.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Författare Måste bara fråga... Har någon av er skjutit ett rådjur med 9,3x74R ?
Publicerat Januari 12, 200521 yr Har sett ett flertal skjutna med 9,3x62, som är likvärdig. Så länge det är fina sina sidskott bakom bogen är det inte farligt, men vid sneda skott tuffsar den till lite. (dock inte så illa), och absolut inte lika illa som en snabb magnum, med mjuka kulor, snett in i bogen :
Publicerat Januari 18, 200521 yr När det gäller hur mycket kulan sliter sönder djuret, anser jag att en lättare kula i ett rådjur river mer än en tyngre. Vad jag sett så har tyngre kalibrar med tunga kulor bra effekt på rådjur och slår inte alls sönder så mycket som många tror. Har själv 7x57R i drillingen, och med oryx 10,1 gram tycker jag den sköter sig riktigt bra. Vad man ska välja för kaliber är väl helt och hållet beroende av vad man ska använda bössan till för jakt. Det är klart att om det är mycket gris i farten så är väl en 9,3x74R inte så tokig, men som sagt, jaktformen och djurslaget avgör valet.
Publicerat Januari 18, 200521 yr Författare När det gäller hur mycket kulan sliter sönder djuret, anser jag att en lättare kula i ett rådjur river mer än en tyngre. Vad jag sett så har tyngre kalibrar med tunga kulor bra effekt på rådjur och slår inte alls sönder så mycket som många tror. Har själv 7x57R i drillingen, och med oryx 10,1 gram tycker jag den sköter sig riktigt bra. Vad man ska välja för kaliber är väl helt och hållet beroende av vad man ska använda bössan till för jakt. Det är klart att om det är mycket gris i farten så är väl en 9,3x74R inte så tokig, men som sagt, jaktformen och djurslaget avgör valet. Som vanligt så kan man inte ha hur många bössor som helst, både ekonomi och lagen sätter stopp för detta, det användningsområde jag kommer att ha drillingen till blir 90% av mina jaktdagar, vilt som oftast förekommer eller som iaf får skjutas om dom finns inne är, Älg, Gris, Kron, Dov, Rådjur, Räv, Hare och mestadels sker detta i form av hundförare.
Publicerat Januari 19, 200521 yr Med dem viltslagen och typen av jakt så tror jag att 9,3 är en ypperlig kaliber. Om den sedan (vilket jag inte vet om den gör) skulle slå sönder lite så har väl inte det nån betydelse. Hellre att djuret ligger på platsen även om det innebär lite köttförstöring.
Publicerat Januari 20, 200521 yr Författare Med dem viltslagen och typen av jakt så tror jag att 9,3 är en ypperlig kaliber. Om den sedan (vilket jag inte vet om den gör) skulle slå sönder lite så har väl inte det nån betydelse. Hellre att djuret ligger på platsen även om det innebär lite köttförstöring. Helt enligt mina tankebanor
Publicerat Februari 17, 200521 yr 7x57R räcker till mina jakter än så länge, hade planerat med en kompis att skaffa instickspipor(i klass 1) till våra drillingar, men tyvärr var det rent tekniskt inte möjligt enligt en vapensmed...baskylen på 12 kal drillingen är inte tillräckligt stark för att tåla klass 1 i en instickspipa :'(....det skulle ha varit möjligt att få till en drilling byggd på 20 kal baskyl (tom 9,3x74R), den lär vara starkare på någo sätt...
Publicerat Mars 2, 200521 yr med den jakten skulle jag välja en dubbel studsar drilling om jag hade jätte stor plånbok :'( 9,3-9,3-20 mvh. samme
Publicerat Mars 3, 200521 yr Har förstått att det i Sverige är lite annan praxis på instickspipor än i Finland, men lägger till några www-länkar för intresserade... K+S Einsteckläufe Keppeler Zimmermann
Publicerat Juli 1, 200521 yr Något måste vi ju skriva i denna area så jag tänkte börja..Vilken kaliber på kula föredrar ni i drillingen ? personligen ligger mitt val på 9,3x74R 11,15x65 R Express ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Juli 1, 200521 yr Med dem viltslagen och typen av jakt så tror jag att 9,3 är en ypperlig kaliber. Om den sedan (vilket jag inte vet om den gör) skulle slå sönder lite så har väl inte det nån betydelse. Hellre att djuret ligger på platsen även om det innebär lite köttförstöring. 9,3 är väl hur bra som helst i effekten, men vill man ha en lätt drilling blir den nog väl elak när man övningsskjuter eller skjuter sittande. :'( 8x57IRS är nog en bättre kompromiss och den har tillräckligt med kräm. Om Du nu inte får tag i en likadan expressdrilling som Prep har - den borde vara idealet för allt. Pete
Publicerat Juli 6, 200521 yr Hade vart riktigt roligt att få äga en drilling i 8x57JRS... verkar vara ganska "lagom" Eller så e man som prep och gör som ingen annan (e bara avis på din leksak prep! )
Publicerat Juli 6, 200521 yr Är faktiskt rätt nöjd med mina fabriksladdade 6.5x55:or till min drilling. Har inte missat än - och köttförstöringen är väl som vanligt- beroende på var kulan sitter och hur skottet tagit. Måste ju erkänna att de flesta lagts sig för hagel och inte kula. BAW
Publicerat Juli 7, 200521 yr Hej, Mitt val av kulkaliber i en Drilling skulle bli 8x57 JRS... Byter jag combi så blir det en ny combi i den kalibern... Enl bekanta i Tyskland fungerar perfekt till gris,hjort,rå,mm
Publicerat November 20, 200520 yr 7-57r tror jag, har haft den i 2st pangar nu å e hel nöjd. en annan som skulle funka tror jag e 7-65r kanske lite för snabb för rå som det mest handlar om i kombi vapen. 9.3-74r tycker jag e lite för tung å långsam för en drilling då jag använder min på både drevjakter och till smyg/vaktjakt på räv bock mm då d kan bli lite längre håll. annars tycker jag att 9.3-74r är en mycket trevlig kaliber i sig då jag har den i min dubbelstudsare !