Publicerat Juni 8, 200718 yr Eftersom jag fortfarande anser att drillingen är ett hagelvapen med kulmöjlighet lägger jag även denna tråd under Våra Hagelvapen fast frågan ändå handlar om kula ! Ni som har erfarenhet av dylika vapen,hur långt kan man anse som maxhåll att skjuta på med optik samt som första skott ! Förutsätter naturligtvis att vapnet är inskjutet ungefär som en vanlig studsare som skall användas i bruten miljö. Det vill säja ungefär 3-4 cm överslag på 80 meter !! Nu snackar vi klass 1... Vet att frågan är korkad ! Egentligen vill jag inte veta på metern vad som är rimligt,utan jag vill mer veta drilling pipans begränsning ! Det brukar ju heta att 100 meter är vad den presterar, tänker på dess svagheter som kort lödd pipa,eller nåt sånt 8) Eftersom jag ändå är igång,hur mycket överslag skulle ni ha på 80 meter med 7.57r ?? Har lånat ett skjutstöd till i morgon,så nu skall det prickas rätt ;D Föressten gör det nåt om pipan ligger an mot främre stödbenet på skjutstödet ?
Publicerat Juni 8, 200718 yr Hej, Tjata på du, en drilling tjatar man inte ut så lätt. (min inställning till vapnens messias är rätt tydlig) Jag ser inte min drilling som ett långhållsvapen utanskjuter in kulan på 50 meter mitt i prick utan överslag. 7x57R fixar då utan direkt korrigering en älgkalv på 100 meter. 50 meter i fyrkant med dig i mitten innebär en lethal Telge för allt inom ett hektar förutsatt att hållet är rent . För skott mot småvilt över 50 meter behövs stöd och då finns andra bättre vapen att ta till. Skjut in på 50 meter och se kulan som en fördubbling av haglets förmåga. En ungräv är inte bred över ryggen på 50 meter, överslag riskerar bara dåliga skott. MVH
Publicerat Juni 8, 200718 yr Jag ser inte min drilling som ett långhållsvapen utanskjuter in kulan på 50 meter mitt i prick utan överslag. Vad får man för drop på 100 m då? /Må
Publicerat Juni 8, 200718 yr På 30.06.an har jag ca.2-3 cm överslag på 80 meter !! Då är jag oxå mitt i prick på 50 meter,har jag för mej i alla fall,vill minnas att jag testat detta 8) Låter lite kort det där med 50 och mitt i....Är du verkligen säker på att mitt i på 80 inte skulle vara bättre ?? Nån ide om lödd pip paket på stödbenet på skjutstödet ?? Vet naturligtvis att det inte är bra när man har friliggande pipa,men i detta fall sitter ju hela skiten ihop ?
Publicerat Juni 8, 200718 yr Droppet är väl en knapp tum med 9.7 Blyspets. Min bössa samskjuter med Sellier och Bellot slug på 50 meter, vilket är bra att veta då jag använder bössan till e-sök ibland. Har jagat med drilling i ca 10 år och skjutit max 5 kulskott mot vilt över 50 meter. 3 av dom mot älg. Nu har jag ett kikarval som inte främjar långhållsskytte heller. (Zeiss varipoint 1,1-4x) Min fördelning skottillfällen som hundförare är 70% hagel och 30% kula och 95% av alla skotten inom 40-50 meter. Därför har jag valt ett riktmedel som stödjer det faktumet. Att jag skjuter mycket hagel beror väl på att vi inte har så mycket hjort ännu men desto mer rådjur. Skotten med kula är stillstående rådjur över 30 meter eller svin/älg/hjort mellan 0 och 100 meter. Ett alternativ är ju att ha 2 kikare då snälltrycket gör den till en fin precisionsbössa på längre håll. En 6x42 eller 8x56 för rävvak är ju inte fel. Men jag har andra bössor till just den sysslan. Beträffande bi-pods på en drilling. Jag tror du har fästen för remmen direkt i pipan eller? Flytta i så fall upp dom i stocken i stället, annars får du trubbel. MVH
Publicerat Juni 8, 200718 yr En kall drillingpipa lödd eller olödd presterar lika bra som en kall studsarpipa. Faktum är att en lödd drillingpipa är oerhört "styv" och sätter oftast skotten med mycket bra precision om du låter den kallna mellan skotten. Att den i kallt tillstånd skulle ha en längsta skjutavstånd är fel. Problemet uppkommer med en lödd pipa när flera skott ska skjutas efter varandra. Då höjs träffarna beroende på att pipan inte kan utvidga sig likformigt av värmen. Har jagat med drilling i snart 20 år. Kaliber 7x57R. Har tagit allt från hare till älg av daga. Vet man sin patronsballistik och håller i träbiten så är det nog de mer etiska / moraliska avståndsbegränsningar om kommer på tal. Har under extremfall avlivat trafikskadade djur på längre avstånd än vad man bör skjuta på friska. Beroende på vald kulvikt så anser jag att 5 cm överslag på 100 m är lagom då kan du hålla mitt i ett rådjur upp till 200 m. Gäller 156 gr Oryx 750 m/s. Ja det gör väldigt mycket att pipan ligger an mot stödet fram. Det är din hand eller framstocken som ska ligga an mot stödet. Annars höjs träffbilden.
Publicerat Juni 8, 200718 yr Ja det gör väldigt mycket att pipan ligger an mot stödet fram. Det är din hand eller framstocken som ska ligga an mot stödet. Annars höjs träffbilden. Tror naturligtvis på vad du skriver,dock vore det intressant att höra vad fler anser om detta. Menar som så här...finns eller finns det inte nån skillnad oavsett om pipan är friliggande eller ej,det vill säja i detta fall ett brytvapen där 3 pipor sitter ihop när man lägger dessa mot ett mjukt underlag på en klyka.
Publicerat Juni 8, 200718 yr Har kånkat runt på en drilling sen jag började jaga, typ allt för ung... 13bast nånting, 42 nu.... 6,5x57R i en Kriegoff. Öppna riktmedel och kikare i hakmontage. Alltid skjutit in kikaren på 80m mitt i. 3 skott i en markeringslapp inget svårt alls om man låter pipan kallna emellan och givetvis i skjutbänk, ja å så snelltryck. Skjutit rådjur på uppåt 150 utan problem. Räv på vak på något längre håll vad jag kan minnas, vart många år sen : Hårt underlag för pipan inte bra. "studsar" i smällen tror jag. Mjukt underlag eller handen emellan så blir det klart bättre. Hel lödd pipa har jag alltid haft, hur de andra fungerar vet jag inte. Men som sagt när man skjuter in påken så vänta åtmindstonde 15 min mellan varje skott.
Publicerat Juni 8, 200718 yr Jag använder min drilling mest vid drevjakten, kommer rådjuren, eller annat, i pass strax utom hagelhåll smäller det med kulan. Ligger inte och siktar på längre håll om det inte är ren avlivning, eftersök eller dyligt. Har ingen kikare utan bara ett rödpunkts-sikte som jag även skjuter hagel med, därav de moderata hållen. Om jag vill skjuta på längre håll, sitter på pass och så blir det studsaren. Skjuter in på 80 meter mitt i och kulan går då ganska jämt hela vägen. (7x57R) Har absolut inte pipan emot något när jag skjuter in eller när jag jagar, Jag har fått för mig att träffbilden ändras. Håll i trät och luta handen mot underlaget är min melodi! Jagar allt med rödpunkten på från ankor, duvor till gäss.
Publicerat Juni 8, 200718 yr Jag vet inte vad som hänt med mej idag,måste fått ett värmevirus i pannbenet som gjort att jag surrat så. Jag trodde inte att framstocken skulle räcka till över,men det gjorde den precis ;D Tog med två bilder som alla fall visar skillnanden i längd när det gäller träbitarna när man jämnför med en studsare
Publicerat Juni 8, 200718 yr jag tror inte att du kommer att kunna skjuta vettigt ur det där stödet, när vapnet rör sig bakåt trycks kolven upp av stödet, du kommer att få mycket konstiga träfflägen enligt min mening. har själv en Merkel 32 i 7x57R o 12/70 med halv i båda som trångborrning, full som den var tidigare var inte aktuellt för min del. Med ett rödpunktssikte på drillingen klarar jag av att skjuta ut till 100 meter med acceptabel precision, kulan tar under/bakom den röda pricken hela vägen från 30 meter till 100 meter. För att skjuta in en drilling eller ds rätt anser jag att sittande i bänk med rak rygg, med handen mellan vapen och stöd är den rätta formen, sedan skall man efteråt pröva i fria skjutställningar att träffpunkten är den samma. Min drilling är det vapen som följer med på flest dagar i skogen och har än att svika mig. Jag gick hageljaktstigen i Myttinge med den och kom 8 av 80+ startande, säger iofs mer om de andra skyttarna än mig. En bild på köttorgeln. Hälsningar C
Publicerat Juni 8, 200718 yr jag tror inte att du kommer att kunna skjuta vettigt ur det där stödet, när vapnet rör sig bakåt trycks kolven upp av stödet, du kommer att få mycket konstiga träfflägen enligt min mening.har själv en Merkel 32 i 7x57R o 12/70 med halv i båda som trångborrning, full som den var tidigare var inte aktuellt för min del. Med ett rödpunktssikte på drillingen klarar jag av att skjuta ut till 100 meter med acceptabel precision, kulan tar under/bakom den röda pricken hela vägen från 30 meter till 100 meter. För att skjuta in en drilling eller ds rätt anser jag att sittande i bänk med rak rygg, med handen mellan vapen och stöd är den rätta formen, sedan skall man efteråt pröva i fria skjutställningar att träffpunkten är den samma. Min drilling är det vapen som följer med på flest dagar i skogen och har än att svika mig. Jag gick hageljaktstigen i Myttinge med den och kom 8 av 80+ startande, säger iofs mer om de andra skyttarna än mig. En bild på köttorgeln. Hälsningar C Hejsan C Tack för visat intresse att hjälpa mej Läst och begrunnat vad du skrivit och förstår vad du menar tror jag. Men om du tittar på det främre stödet kan jag vinkla det åt olika håll,tror till och med att jag nästan kan ställa det lite på högkant så att bakre delen av det främre stödet endast vilar mot framstocken,tror du att det skulle bli bättre då? Då kan ju i alla fall inte bäversvansen åka kälke,om du förstår vad jag menar
Publicerat Juni 8, 200718 yr Tror naturligtvis på vad du skriver,dock vore det intressant att höra vad fler anser om detta.Menar som så här...finns eller finns det inte nån skillnad oavsett om pipan är friliggande eller ej,det vill säja i detta fall ett brytvapen där 3 pipor sitter ihop när man lägger dessa mot ett mjukt underlag på en klyka. Den största fördelen med en "friliggande" kulpipa har med värmespridningen att göra då fler skott ska avlossas inom ett kort tidsintervall. Känslighet för värmespridning är då mindre. Som jag tolkar din fråga undras det om en friliggande pipa är mer känslig för hur det främre stödet påverkar träffbilden. Om framstocken är korrekt inpassad och inte ligger an mot pipan i framkant borde det inte vara något problem om man inte häver sig på bössan i skjutstöden.