Publicerat Juni 8, 200719 yr Jag spelar ju golf och hittade denna sida med en avståndsmätare för en billig penning, 239 kr http://www.metlinestore.se/ Det är i princip samma sak att mäta avstånd till en flagga som ett djur så den borde fungera till jakt också. Avstånden som man behöver mäta inom golf är från ca 250 m och närmare så avståndsmässigt borde den funka. Golfare är inte heller kända för att rucka på kvaliten för mycket! ;)
Publicerat Juni 8, 200719 yr Men det är ju ingen digital mätare! Det är ju en sån som finns i många kikare med olika långa streck i... Så när flaggan är lika hög som ett visst streck så vet du hur långt borta den är... Skulle nog inte passa så bra för jakten tror jag! 8)
Publicerat Juni 8, 200719 yr Författare Ja, du tänkte så. Är helt ute och cyklar när det gäller tekniska saker. :'( :'( :'(
Publicerat Juni 8, 200719 yr Förutsätter att flaggans höjd är fast (och känd). Men alla golf-flaggor sitter kanske på samma höjd ??? Svårare dock med vilt. Iof är väl mankhöjden på ex. ett vuxet rå ungefär samma och du skulle kunna "kalibrera" kikarn efter rådjur. Problemet blir att se marken som djuret står på i alla lägen. /Må
Publicerat Juni 8, 200719 yr Förutsätter att flaggans höjd är fast (och känd). Men alla golf-flaggor sitter kanske på samma höjd ??? Nej, höjden kan variera. Mvh Fredrik
Publicerat Juni 8, 200719 yr Nej, höjden kan variera.Mvh Fredrik Men med en sån här avståndsmätare kan man ju först ta reda på hur hög flaggan är och sen bedömma avståndet ganska korrekt ändå, men som sagt, jag tror inte den är nått för jakt... ???