Publicerat Juni 19, 200521 yr Jag har äntligen efter år av "inte få tummen ur" syndrom tagit jägarexamen. Jag ska köpa mig ett hagelgevär, jag har varit runt och tittat på olika vapen. Jag har även läst på olika forum om vilka vapen som är att föredra framför andra. Classic är ett märke som vare sig handlare (vissa) eller forumskribenter talar sig direkt varm om, undermålig kvalite osv. Classic är vad jag förstått en lågpris italienare, likadant är det med Lincon. En handlare sa till mig att Lincon inte har haft samma kvalitetsproblem som ex classic, är det någon som har praktisk erfarenhet och kan styrka det som handlaren sa. Dvs är Lincon en "bättre" lågprisare än ex classic.
Publicerat Juni 19, 200521 yr Det här är väl inte direkt svar på din fråga, men jag tycker du skall kika på begagnat marknaden. För samma pengar som en ny Classic, eller Lincoln kostar får du en fin begagnad kvalitétsbössa. Många brukar rekommendera Beretta.. och jag måste säga att jag har aldrig hört någon säga något negativt om dem. Som sagt var.. inte svar på din fråga. Visserligen hade jag en gång en annan billig Italienare som var skräp, men jag har aldrig haft någon Classic eller Lincoln så jag hoppas någon annan kan ge dig svaret.
Publicerat Juni 19, 200521 yr Jag hade gjort som örnugglan skrev och tagit mig en titt på begagnat marknaden och köpt en begagnad kvalitets bössa. Jag har haft en Huskvarna 300 jakt och det är också en lågpris bössa och jag sköt mycket med den och jag hade aldrig några problem.
Publicerat Juni 19, 200521 yr Jag har haft Lincoln under många år, dom problemen jag hade var slagstiften som drog hela tiden, lämnade in den till min vän vapensmeden, som stoppade i perazzistift och fjädrar och efter detta har den fungerat klanderfritt ca 45.000 skott, och den är fortfarande tillräckligt tät. Men den får stryka på foten iår pga. plats i garderoben... :-
Publicerat Juni 19, 200521 yr Kolla på beggat marknaden, ofta många fina vapen till hyffsade priser... eller så kan man ju alltid kika på baikalare eller brno´s... Baikalarna kanske inte e vakraste vapnen i världen, men min (korta?) erfarenhet av dem säger (ägt 2, äger den andra fortfarande), att dom håller i ur o skur.. lite järnspett över dem, men gör sitt jobb.
Publicerat Juni 21, 200521 yr Tror jag betalade 3500:- för min Husq. 300C med 5 choker och pipor i gott skick hos Torsbo. Den bössan har aldrig klickat. Dock vet jag många som haft problem med eldavbrott hos just 300C:n på vintern under kalla omständigheter (ja ja, i Södern har vi inte -40 grader så -20 är kallt hos oss) Det är lustigt att se de otroliga andrahandsvärdena på bl.a. Beretta 688:an och 686:orna. På Widfors har de gått för nypris. Helt otroligt!!! BAW
Publicerat Juni 21, 200521 yr Jag håller med alla ovan talare. Köp inte ett nytt "billigmärke". Ta först reda på vad du vill ha, sida/sida, bock, halvauto eller pump. Kika sen på kända märken begagnade, föreslagsvis på privatannonser där kan man fynda. har själv en Remington Wingmaster pump, köpte den ny iof men pumpar e billiga. Ska du skjuta slugs/bedriva eftersök så rekommenderar jag halvauto eller pump, då kan du köpa till pipor i mängder.
Publicerat Juni 21, 200521 yr Begagnat är bra, jag köpte min Beretta 686s för 1800.- på Blocket för snart 2 år sedan.
Publicerat Juni 21, 200521 yr Jag tackar för alla svar jag har fått. Jag skulle gärna ha en Beretta men dom är som sagt inte billiga även om dom är begagnade. Sen är det som ni skriver bättre att köpa beg kvalitet än billigt nytt av osäker kvalitet. MEN det är nått i skallen på mig som säger " jag får ju nytt för samma pengar som beg". Men jag skall försöka slå bort dom tankarna ur skallen på mig snarast.
Publicerat Juni 25, 200521 yr Jag saknar erfarenhet av både Lincoln och Classic, säkert bra vapen. Men som ÖrnUgglan skriver skulle jag försöka få tag i ett beg. vapen av känt fabrikat t ex Winchester 101 (har en själv) Beretta mod 55 eller ur 680-serien och Miroku mfl. Du torde kunna få en bra hagelbössa för 3000:- och uppåt. Förutom Blocket kan du kolla runt på www.jaktia.se www.interjakt.com MVh Pontus
Publicerat Juni 26, 200521 yr Jag köpte en kanonfin Baikal IJ27, sida sida för 500:- den kommer att överleva mig och mina barn innan den är utsliten!
Publicerat Juni 26, 200521 yr Jag har bittra erfarenheter av att köpa italiensk noname-bössa med svenskt varumärke. Jag köpte en gång i den avlägsna forntid en Legend/Sabatti UL (Lincoln, Legend, Classic, HVA, ...). En fågel i vapenbranschen viskade en gång i mitt öra att man får ett valfritt varumärke stämplat i vapnet, samt kartonger och garantibevis med varumärket, om man köper 300 bössor. tricket är sedan att köra ett varumärke till dess att man får för många reklamationer, då byter man varumärke... > Bössan jag hade klickade, dubblerade, sköt en gång ett skott med 3-4 sekunder fördröjning (!!!), slog igenom tändhattarna 3-4 mm (!!!) osv osv osv. Jag skall inte gå igenom hur Walther Borg skötte sig i det ärendet, men numera köper jag endast förbrukningsmateriel hos dem och helst inte det heller. Om du verkligen funderar på en italiensk skräpbössa (ja, jag vet att det finns de som fungerar men vill du verkligen ta risken att du får en av de vanligt förekommande skitbössorna?) så slå den tanken ur hågen. En begagnad hagelbössa av märket Beretta, Browning, Miroku, FN etc för 6000 spänn är om fem år fortfarande värd 6000 spänn. En Sabatti för 6000 får du 2000 spänn för om fem år. Skillnaden är att budgetbössan ÄR en 2000-kronorsbössa med "nybilsdoft". Gör dig själv en tjänst och köp ett vapen som dina barn kan ärva. Kvalitet är den fattiges bästa vän, och det kostar inte ens mer pengar. MVH /HerrBerg
Publicerat Juni 28, 200521 yr Det blev en Miroku, det ska ju vara en bössa som skall hålla bra kvalitet av dömma av det som står på forumet.
Publicerat Juni 28, 200521 yr Det blev en Miroku, det ska ju vara en bössa som skall hålla bra kvalitet av dömma av det som står på forumet. Klokt köp - en bra rejäl bössa med bra kvalitet. Classic/Sabatti däremot duger på sin höjd som armeringsjärn. > Pete
Publicerat Juni 28, 200521 yr Det blev en Miroku, det ska ju vara en bössa som skall hålla bra kvalitet av dömma av det som står på forumet. Miroku är bra bössor. Hoppas du trivs med den.