Publicerat Juni 13, 200718 yr En hare med fyra öron, bg) eller möjligen fem, har siktats i Östergötland. Troligtvis rör det sig om en mutation, enligt biolog Lars-Åke Janzon vid Naturhistoriska riksmuseet http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15797380.asp Klipt från SvD När den ovanliga haren dök upp förra veckan utanför Willy Karlssons bostad i Åtvidaberg, trodde han inte sina ögon. - Jag vart väldigt snopen. Det såg inte riktigt ut som riktiga öron, mer som fjädrar som ungar har när de leker indianer, två eller tre fjädrar som stod rätt upp, säger Willy Karlsson. När haren dök upp igen några dagar senare var Willy Karlsson beredd med kameran och lyckades fånga den på bild. - Det känns ju bra, så att alla människor tror en. Jag tror aldrig jag får se't mer. Lars-Åke Janzon, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet, tror att det kan röra sig om en mutation. - Det här är genetik, några gener som slagit fel, om det nu är sant, säger Lars-Åke Janzon, efter att ha sett en bild på haren. Enligt honom är det svårt att säga vad de extra öronen betyder för hörseln. - Det kan ju vara en avart som är fruktansvärt bra och mutationer driver arten framåt. Betyder det att vi kan få se fler harar med fyra öron? - Ja, men det är inte särskilt sannolikt. Det går sällan så långt att man ser en fördubbling av någonting. Mvh Anders Hj