Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutningsavstånd Aimpoint

Featured Replies

Publicerat

Har en fråga: Vilket avstånd använder ni när ni skjuter in/övningsskjuter med Aimpoint 2MOA?

Raggarö

Publicerat

60-70m

mvh Anders Hj

Publicerat

100m, men kontrollskjuter på 5, 15, 25, 50, 75m.....viktigt att man har tränat på de korta hållen så man vet var kulan tar eftersom den tar lägre, att tänka på vid eftersökssituationer när hjärna, halskotpelare skall träffas.

Publicerat
  • Författare

Bra tanke Alfie!

Vilken tavla använder du till inskjutningen?

Raggarö

Publicerat

Jag skjuter in på 80 meter mitt i och har en vanlig pistoltavla. Sätter den röda pricken mitt i och centrerar. Ögat har ganska lätt för att se om det ligger ojämt vilket alla som skjutit med diopter vet. Går riktigt bra!

Publicerat

100m, stor svart tavla.

Publicerat

Normas inskjutingstavla pangar jag på, fungera för mig

Publicerat

80 meter och tycker det fungerar bra med rödpunkt. Brukar roa mig med att skjuta ner solstickans tändsticksaskar (lilla modellen) på 80 meter med rödpunkt. Fungerar riktigt bra tycker jag.

  • 4 years later...
Publicerat

Bumpar en gammal tråd med det slår mig (i denna tråd och flera andra) att väldigt många tycks skjuta in på 100 meter. Jag trodde att många liksom som jag sköt in sina vapen på älgbanan och är inte dessa som regel (ska vara) 80 meter? Tycker då att det borde vara fler som skjuter in på 80m?

Publicerat

Jacob,

de flesta banor har en skottställningsbana som är 100 meter invid älgbanan,

i varje fall av dem jag har besökt att döma,

att skottställa på 100 meter är fördelaktigt med de flesta klass 1 kalibrar då de med en sådan och ett vapen med ordinär montagehöjd medför att man har -+3 till maximala 4 cm från 0-130 meter i träffläge,

eller med andra ord att man kan hålla rakt på hela vägen dit ut med rödpunkten så länge det är frågan om klövvilt.

För vissa vapen/kalibrar och kombinationer är snarare 50 meter ett bra inskjutningsavstånd och då lär man behöva hålla upp lite på 80 meter.

/Christian

Publicerat

Jacob,

de flesta banor har en skottställningsbana som är 100 meter invid älgbanan,

i varje fall av dem jag har besökt att döma,

att skottställa på 100 meter är fördelaktigt med de flesta klass 1 kalibrar då de med en sådan och ett vapen med ordinär montagehöjd medför att man har -+3 till maximala 4 cm från 0-130 meter i träffläge,

eller med andra ord att man kan hålla rakt på hela vägen dit ut med rödpunkten så länge det är frågan om klövvilt.

För vissa vapen/kalibrar och kombinationer är snarare 50 meter ett bra inskjutningsavstånd och då lär man behöva hålla upp lite på 80 meter.

/Christian

Njae!

Jag får hålla en liten bit under på 80m om jag tvingar upp kulan till siktlinjen redan på 50m.

Men det beror ju en hel del på hur högt montage man har och vad det är för hastighet på kulan.

Publicerat

Sorry. Såg att du skrev vissa kalibrar och då har du givetvis rätt i att det säkert finns sådana.

Skulle tro att det finns många 22:or skottställda kring 50m vid ripjakt på fjället. Och de får nog hålla upp på 80m.

(Skjuter själv inte 22Lång så jag vet inte säkert)

// Henrik

Publicerat

Slugs var nog det jag tänkte mest på men dina förslag är lika bra som något annat,

en normal slug tappar lite mer än 4-5 cm beroende på montagehöjd mellan 50 och 80 meter.

Vissa personer vill ju trots allt få någon form av samskjutning på grejerna på säg 50 meter,

men utöver det håller jag med, det var illa formulerat och dåligt belyst av mig i skrift.

/Christian

Publicerat

Jacob,

de flesta banor har en skottställningsbana som är 100 meter invid älgbanan,

i varje fall av dem jag har besökt att döma,

att skottställa på 100 meter är fördelaktigt med de flesta klass 1 kalibrar då de med en sådan och ett vapen med ordinär montagehöjd medför att man har -+3 till maximala 4 cm från 0-130 meter i träffläge,

eller med andra ord att man kan hålla rakt på hela vägen dit ut med rödpunkten så länge det är frågan om klövvilt.

För vissa vapen/kalibrar och kombinationer är snarare 50 meter ett bra inskjutningsavstånd och då lär man behöva hålla upp lite på 80 meter.

/Christian

Ok. Någon skottställningsbana har vi dessvärre inte. Jag hade bara i bakhuvudet sedan jag köpte min 308W att då var 80 meter "ultimata inskjutningsavståndet" av den anledning du anger för 100 meter ovan. Enligt affären jag köpte hos då så kunde man vid inskjutning på 80m skjuta med väldigt liten variation 0-100m. Men det kanske är 100m egentligen som är det "optimala".

Dessutom så ligger 80 meter inskjutningsavstånd som default i Normas ballistikprogram så jag har i min enfald trott att det är "bästa" inskjutningsavståndet ifall man inte håller på med mycket long-range-skytte.

För min egen del tror jag inte det spelar så stor roll iofs. Jag är inget fan av långa skotthåll och de 3 cm lägre än siktlinjen som kulan tar på 130 meter tror jag är mindre än min egen variation pga dåligt sikte.

Tills jag får enkel tillgång till 100-metersbana så håller jag mig till 80 meters inskjutningar. Jag var mest nyfiken. ^_^

Publicerat

Tja,

det är nog en fråga om att vara pragmatisk, kaliber, vapen, montage och användning/behov styr avstånd för skottställning,

sen finns det ju en del finesser som framkommit här inne,

exempelvis med 45 mm montagehöjd, helt normal, skottställer man då på 50 meter med en normal klass 1, ja då har man egentligen en äkta nolla på 50 meter men sedan även på vägen ner igen en nolla på runt 110-120 meter, överslaget på vägen dit blir inte mer än 1 cm någon gång,

kulbanan ligger över siktlinjen under hela vägen från 50 meter till 110 meter.

nåväl, alla skottställer efter eget huvud men det är faktiskt rent av väldigt lärorikt att sitta en stund med kanske Normas program eller något annat.

Exempelvis den som jagar mycket på åtel, dvs med kula o på korta håll skulle kunna tjäna på en anpassad skottställning.

/Christian

Publicerat

Ja, nu när du skriver det så slår det mig att jag aldrig räknat på siktlinjens höjd över pipan. När jag skruvar lite fram och tillbaka i Normas program så gör det ju faktiskt en del som är värt att tänka på.

Jag antar att jag ska räkna höjden ifrån pipan till mitten av kikarsiktet?

Publicerat

Centrum till centrum är det mått som är relevant,

o ja det har faktiskt rejält stor betydelse.

/Christian

Publicerat

Centrum till centrum är det mått som är relevant,

o ja det har faktiskt rejält stor betydelse.

/Christian

Framförallt när man är nybörjare på dubbelstudsar bockar.

Lärt mig lite den hårda vägen...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.