Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Foderplats för svin

Featured Replies

Publicerat

På marken jag jagar på har vi två ställen vi matar på. Jag har byggt vakkojor på båda ställena men endast skjutit gris på den ena åteln

Nu har jag lagt fram ett förslag till jaktlaget som godkändes att vi ska ha en fredad foderplats mellan de båda åtlarna. Kruxet är att marken på 500 ha är långsmal och få platser lämpar sig för just en foderplats.

Idag *ramlade* jag över ett lass med vete på ca 5 ton som jag får för 300 kr om jag hämtar det imorgon. Har varit ut nu på kvällen och kollat vart jag kan tippa det och enda stället jag kan komma fram är ca 5-600  meter ( har stegat) ifrån den ena åteln, frågan är om det är på tok för nära?

Har språkats vid med gode Mkj i ämnet och det vore intressant att se vad andra grisjägare har att säga. :)

Publicerat

menar du att du ska tippa 5 ton direkt? snacka om stor julskinka du kommer få iår.  ;D  skämt åsido, jag tror nog inte det är bra för grisarna att lägga ut så mycket om du har tänkt det, suggorna kan komma att bli dräktiga vid fel årstider vilket medför en försämrad stam och att dom förökar sig lite väl fort. men en 5-600m kan nog vara ok tror jag.

mvh jocke

Publicerat
  • Författare

Det ska tippas i en hög på foderplatsen. Jag älskar julskinka! ;D

Publicerat

Allt på en gång!!! ???

Ojojoj.....

Nu blir det rulle på suggorna!  ;)

Publicerat

Risken med att tippa så mycket på en gång är att de mesta blir förstört. Vi gjorde det vid ett tillfälle och väldigt mycket ruttnade.

Ligger dock och stinker ordentligt vilket i och försig kan locka gris till platsen.

Angående avstånd tror jag att på 500 ha kommer samma grisar kunna springa på alla åtlar. De rör sig ganska enkelt över så stora områden under en natt.

Publicerat

Det är inte bortkastat om det ligger och ruttnar. Det blier en jädrans massa insekter i högen och dom tar grisarna mer än gärna så det fyller flera funktioner med de volymerna. ;D

Publicerat

Hej,

Den viktiga frågan här oavsett mängden föda  ;D är avståndet som du nämnt.

Avsikten med en fredad foderplats utöver sina åtlar är att grisarna skall kunna besöka denna foderplats och känna sig lugna utan störningsmoment. 5-600 meter är lite nära enl. mig.. På vilka kriterier anser du att denna plats är den enda lämpliga för foderplatsen ? Iom att det inte skall jagas på denna plats behöver du ju inte ta hänsyn till månljus eller övriga skjutanspekter...Man kan väl snarar se det som bättre om det är lite växtlighet som gör att grisarna känner sig trygga. En viktig punkt är ju dock att det skall gå lätt att frakta foder till platsen..Jag skulle om möjligt placera foderplatsen nogorlund mitt på marken och gärna på ett sådant ställe där störningsmoment av ryttare, promenad folk m.m är så litet så möjligt.

Finns det sedan möjlighet till ett litet "observations gömsle" är det ju bra. Det är ju riktigt roligt och nyttigt att sitta och observera "sina" grisar i lung och ro utan ngn dräpar avsikt.

Ang. mägnden foder vill jag hålla med min granne om, tror att denna mägnd snarare skälper än hjälper i detta syfte. Har du ingen möjlighet att magasinera detta och portionera ut det i lämpliga mängder ?

Man kan köpa 50 kg`s fodersäckar på Lantmännen för 5 kr st och sedan placera bilen ute i regnet så har du lösningen och ett bättre syfte för garaget ;D

Detta var bara mina spontana tankar kring detta. Lycka till !

P.S Har ni gott om gris på marken och vart jagar du ?

Publicerat
  • Författare
Har du ingen möjlighet att magasinera detta och portionera ut det i lämpliga mängder ?

Nee, om jag hade haft det hade naturligtvis lasset lagrats där.

Har språkat med några om just att tippa mycket spannmål i ett svep och visst kanske det anses som ett slöseri men som Twinn påpekade har flera som har gris på marken runt mig märkt att dom kan gå väldigt länge där det legat spannmål. Blir väl en del mask och grejer i högen såsmåningom.

P.S Har ni gott om gris på marken och vart jagar du ?

Det finns gris till o från. Vi har haft svin sen slutet på nittiotalet i omgångar, dock har ingen kommit på att man ska mata för att få behålla dom utan det var först när jag kom med i laget som vi började mata. Norra Uppland.

Har väl slarvat lite med matningen på vintern när det varit mycket snö och det varit svårt att komma upp på skogen men nu ska det bli ändring. Tunnorna och automaten ska ha ärter/majs jämt och foderplatsen skall fyllas på med potatis till hösten!

Publicerat

Ser bra ut mickel! Kämpa på bara!