Publicerat Juni 18, 200718 yr Startade för en månad sedan en åtel i form av en tunna som grisarna kunde gå och knuffa runt, samt tjärade ett par träd som fick fungera som doftmedel så att grisarna skulle hitta åteln. Grisarna hade en stig som de utnyttjade på sina födosök, min åtel ligger ca 50 meter från denna inne i skogen. Det tog ca 2 dygn sen hade grisarna hittat de två tjärade träden, och ytterligare ett dygn innan de vågade sig på tunnan.
Publicerat Juni 18, 200718 yr Författare Var idag och hängde upp spridaren, nu har åteln varit i drift i ca en månad så jag tyckte det var dags för spridare.PÅ åteln har en galt kört betarna igenom plasten i tunna och gjort ett rejält veck. Samt att grisarna hade lyckats peta av metalringen på tunnan och tömt tunnan den vägen, man blir imponerad av hur duktiga de är på att komma åt maten.
Publicerat Juni 18, 200718 yr Va roligt med dina bilder Twinn. Det var ungefär samma här när vi började. Vi har åtlat i drygt ett år nu men har än så länge bara skjutit en gris på åteln. Man ser att dem är där istort sätt varje natt men man skall ändå inte tro att det är lätt som en pankaka att komma åt dem med bössan ;D
Publicerat Juni 18, 200718 yr Twinn! Hur funkar det med att hänga upp spridaren istället för att sätta fast den i en ställning? Gungningar i vinden?
Publicerat Juni 18, 200718 yr Författare Jag har en annan åtel som har en liknande upphängning, och ja det ramlar ur lite när det blåser men det är försumbart. Man kan justera spridartalricken så att det blir mindre springa för fodret att ramla igenom. Fördelen med att hänga upp dem så här är att man slipper att bygge en ställning och dra ut en massa virke i skogen. Så vid en nystart av åtel så funkar det här bra som lösning. När man sen ser att åteln börjar fungera ordenligt kan man sätta upp ett torn. Så att det blir smidigare att hantera. Ska ta lite kort på mina andra platser imorgon. Och lägga upp för vidare insperation till åtlar.
Publicerat Juni 18, 200718 yr Dom är full i sjutton. Samma sak hände mig med tunnan du beskriver Twinn. Fina bilder, skoj att se hur andra har det ser ut på åtlarna.
Publicerat Juni 18, 200718 yr Författare Grunnar lite på en sak, de högsta betmärkena i de två granarna som är tjärade sitter ca 1 meter över backen. Funderar lite på hur stor en sådan galt kan vara eftersom han når rätt högt upp.
Publicerat Juni 19, 200718 yr Författare Foderplatsen, här är det tätt. Den står mitt inne i en granplantering endast för att ingen ska få för sig att skjuta vid den.
Publicerat Juni 19, 200718 yr fina bilder.Dum fråga kanske men varför ha rull tunna när du har en spridare? trident1452
Publicerat Juni 19, 200718 yr Författare Spridarna ger bara en lite mängd, bara för att det alltid ska finnas på åteln, tunnan fungerar mer som tidsfördiv så att grisarna är kvar längre på åteln. Då det inte finns någon större mängd under spridaren, utan de får ge sig på tunnan som portionerar ut lite när grisarna rullar den. På så sätt håller det kvar grisarna längre på åteln.
Publicerat Juni 21, 200718 yr Nu i midsommartider borde man utnyttja butikernas erbjudanden om extra priser på färsk potatis. ;) Willys i Bromma tog 18 öre kilot, det är jäkligt billigt för foder till en vildsvinsåtel. 8) 8)
Publicerat Juni 21, 200718 yr Nu i midsommartider borde man utnyttja butikernas erbjudanden om extra priser på färsk potatis. ;)Willys i Bromma tog 18 öre kilot, det är jäkligt billigt för foder till en vildsvinsåtel. 8) 8) Ho-ho, handlade på Willys i Uppsala igår som hade samma drive, Pensionärerna låg som ruvhönor över potatislådan, dom fräste när man närmade sig. Bara hoppas att pensionsförsäkringen förmår mig att undvika detta beteende i en framtid :- MVH
Publicerat Juni 22, 200718 yr Författare 18öre/kg fan kan de leverera med gaffel truck om man tar ett ton? ;D