Publicerat Juni 19, 200718 yr Hur beroende är vi av belsysta riktmedel i kikarsiktena? Har idag ett Nikko stirling diamond 3-12x56 med belyst punkt(Sitter på min klass 2), som funkar bra när det blir mörkt. Nu är jag på g att skaffa ett Zeiss Conquest att sätta på min klass 1 studsare, tror ni att jag kommer sakna belyst riktmedel? Eller är optiken så mycket bättre i zeissen än i Nikko siktet så att det inte spelar någon roll?? Ska jaga Älg, rådjur och även kanske lite gris med klass 1 studsaren. Skriv några rader om belysta riktmedel, om man behöver de eller klarar sig utan!!!
Publicerat Juni 19, 200718 yr Jag har svårt numera att skjuta utan belysning oavsett ljus ute. Tycker det underlättar betydligt med belysning i siktet.
Publicerat Juni 19, 200718 yr ;D ja har belyst!.. tycker de är underbart å skjuta med!.. ja har ett Zeisse 2,5-12 x 52.... är riktigt skit nöjd!.. optiken är viktig om du ska jaga mycket i skymning!... annars tycker ja de är skit sak samma!.. ;D mvh T...
Publicerat Juni 19, 200718 yr Hej, jag har en Zeiss Varipoint 3-12*56 med dag och natt belysning. Vid vilsdsvinsvaken ser jag det som ett måste att ha belyst. Siktar man på en svart gris i mörkret med endast svart riktmedel är det lite svårt att veta vart man ligger ngn stans. MEN....som alltid kommer det ett MEN. Jag värderar optiken högre än möjlighet att belysa riktmedlet !! Jag skulle hellre välja en Zeiss utan belysning än ett "budget märke" med belysning. Har själv haft en Conquest 3,5-10*50 och jag var helnöjd....dock så var det belysningen som gjorde att jag böt till Varipoint.
Publicerat Juni 19, 200718 yr Författare TYcker också att det funkar bra med belyst, kanske bättre att satsa på ett Bushnell 4200 istället för conquesten då. De ligger ju ungefär i samma prisklass om man köper från usa. VAd tror ni?
Publicerat Juni 19, 200718 yr Hade tidigare ett LÅGprismärke och blev besviken då belysningen bländade och utan belysning var optiken så dålig att jag inte kunde se vad jag skulle skjuta på, grisvak på natten. Bytte till ett Zeiss Classic och är helnöjd. Har fått för mig att Nikko Sterling är ett bra billighetsalternativ men vet egentligen inte.... Det billiga siktet gav jag bort då jag skämdes att ta betalt för det, så dåligt var det. Dålig optik, för stark belysning, för litet synfält ( skärmat av så man inte såg ytterkanterna ) samt inte helt skottfast till min 9,3a. Trodde länge att jag inte var bättre på att skjuta men vid bytet gick det mirakulöst bättre? Samma ringar givetvis. Hos mig var det så att snålheten bedrog visheten och jag ångrar bittert att jag la ut pengar på skiten och att jag köpte säljarens snack! Allt kommer an på vad du ska jaga när och hur mycket du vill lägga. Jag är dock inte någon expert på ämnet utan det är en hel del "tyckande". Bilda dig en egen uppfattning!
Publicerat Juni 20, 200718 yr Hej Det har skjutits räv på nattvak i 70 år utan belysta riktmedel. Att säga att det inte går är lite överdrivet tycker jag och ett budskap tillverkat av handeln. Hade belyst Zeiss tidigare men har nu en Diavari 8x56 med tyska 1an och det funkar bra för mig. Ett bra komplement är min 1,5-6x42 Varipoint med både dag och natt belysning. Belysning på dagen är viktigare än på natten för mig som jagar mer med fart än stationärt från en koja. Handkikaren gör ju alltid grovjobbet i alla fall. Sitter du mycket på grisvak utan snö och måne kan det vara en idé men endast tillsammans med bra optik annnars blir det skit i alla fall. Men varför sitta i skogen och glo utan måne, så kul är det inte. ;D En Conquest med tyska 4an som riktmedel och 50 objektiv kommer alltid fungera under ovan beskrivna förhållanden. Jag har som tumregel att aldrig gå ut om jag inte kan se automaten med blotta ögat från passet på 40 meter. Och tro mig att tillfällena finns så det räcker till under en säsong. MVH
Publicerat Juni 21, 200718 yr Således verkar det som vi kommit fram till slutsatsen: Prio 1: Bra optik (Zeiss, SoB, Swarovski, Meopta, Trijicon m.m) och om plånboken ger sitt godkännande är det kanon om det finns belyst på kvalitetskikarsiktet...men givetvis stämmer det ju det som MKJ påpekade att det går utan belysning....men frågan är vad som är att föredra. Är nog en bra idee att köpa Conquesten alt. ngn äldre Zeiss utan belysning om det är en prisfråga. Bushnell har jag ingen erfarenhet om så där vågar jag inte yttra mig.
Publicerat Juni 21, 200718 yr Således verkar det som vi kommit fram till slutsatsen:Prio 1: Bra optik (Zeiss, SoB, Swarovski, Meopta, Trijicon m.m) Hej Glöm ej Helia, Karl Kaps, Nickel och Docter. Dom 4 gåller jag alla högre än exempelvis VXIII från Leupold. Någon jag är sugen på att prova är faktiskt Luger. Men annars vände jag mig inte mot belyst riktmedel, har själv två VP men primärt för drevjakt. Nattetid sitter jag hellre utan, smak och bak. MVH
Publicerat Juni 21, 200718 yr Jag jagar inte nattetid men har ändå ett par gluggar med belysning för kvällslägena. Men, jag är ändå jäkligt skeptisk till dem. De två absolut sämsta kulskotten jag skjutit under jakt har jag skjutit med belysning. Hm... sinnes det någon som känner en bra riktmedelsterapeut? ;D :
Publicerat Juni 21, 200718 yr Jag jagar inte nattetid men har ändå ett par gluggar med belysning för kvällslägena. Men, jag är ändå jäkligt skeptisk till dem. De två absolut sämsta kulskotten jag skjutit under jakt har jag skjutit med belysning. Hm... sinnes det någon som känner en bra riktmedelsterapeut? ;D : Finns i skottland heter Ardbeg ;D han löser de flesta problem man kan tänkas stå inför
Publicerat Juni 24, 200718 yr Författare Det blir nog ett Bushnell elite 4200 2,5-10x50 belyst som hamnar på min 30-06!! Tack för alla svar!!!!!!!
Publicerat Juni 25, 200718 yr Det blir nog ett Bushnell elite 4200 2,5-10x50 belyst som hamnar på min 30-06!!Tack för alla svar!!!!!!! Burris Fullfield II fick bra recensioner vid Vapentidningens test för nåt år sen och de har belysning på en del av sina sikte (LSR). Bara som ett alternativ...
Publicerat Juni 29, 200718 yr Författare Burris Landmark II fick bra recensioner vid Vapentidningens test för nåt år sen och de har belysning på en del av sina sikte (LSR). Bara som ett alternativ... Belysningen går bara att ställa i två lägen på de siktena, och det är för starkt på lägsta så det blir inget Burris. Men optiken ska ju vara bra i de siktena annars. Tack för tipset ändå!!
Publicerat Juli 2, 200718 yr Belysningen går bara att ställa i två lägen på de siktena, och det är för starkt på lägsta så det blir inget Burris. Men optiken ska ju vara bra i de siktena annars.Tack för tipset ändå!! Burris har nog hört ditt klagomål för de har en ny digital belysning, på åtminstonde Euro D siktena, som skall gå att ställa lägre o högre i intensitet samt slår ifrån automatiskt efter nån timme. Ett 3-12X50 kostar ca 570$...
Publicerat Juli 3, 200718 yr Författare Euro diamond siktena verkar vara fina. Men som sagt så har jag nog bestämt mig för Bushnellen. Får lön nästa vecka så då bli det till att beställa.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Författare Vad menar du med det pertan : Jag vet att dom tillverkas i kina men dom ska vara lika bra som när de gjordes i Japan.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Kul att sätta griller i huvudet på någon som bestämt sig 4200 serien ska vara bra, vad jag har hört.
Publicerat Juli 5, 200718 yr Lycka till med kinesen!Tja, en del av Leupolds sikte ska vara från Kina och de brukar ju vara ok.