Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trampgiller

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tips och ideér kring giller till en Värmländsk tunnelfälla?

Någon med en bra ritning på trampgiller, betesgiller till fällan?

Mårs

Publicerat

;D gå in på denna länk!.. där finns de mycket att välja på!.. tog ritningarna till min där!..  ;D

http://www.jaktguiden.se/fangst.htm

Mvh

Publicerat

Bra, man får tacka för tipset om hemsidan

Publicerat
Bra, man får tacka för tipset om hemsidan

;D gla å kunna va till hjälp!.....  ;D

Publicerat

Har du lång erfarenhet av fällfångst?

Publicerat

;D ingen alls igentligen!... inte mer än de ja läst!...å pratat med andra om!..  byggde min fösta fälla i år!...  ;D

Publicerat

Jag är snart färdig med min tunnelfälla men det är bara gillret som fattas..

Senare i veckan hoppas jag att den blir färdig så att man kan köra ut den på plats.

Publicerat

Min far brukar använda en råttfälla på utsidan, sedan så kopplar han gillret på r-fällan till en snubbeltråd el dyl. när sedan r-fällan löser ut så slår fällan igen...

/Jrz

Publicerat

Det var en smart lösning.

Kanske man kan kombinera trampplattan med snubbeltråd?

Själv ska jag prova med trampplatta först för att se om det funkar bra, annars går det ju att byta ut eller göra en kombination..

Mårs

Publicerat

Krångel med trampplattan gjorde att jag valde betestråd istället.. Körde ut fällan idag med hjälp av traktor, placerade den mellan två salixåkrar där det alltid går mycket räv året runt.. Slängde in gräs gör att det skulle se lite naturligare ut. Är det en bra idé??

BOMBA mig gärna med förslag på hur jag kan göra fällan bättre så att jag lyckas locka dit rävarna..

Mårs

post-1496-1182876839_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Rapport från den nya fällan..!!!

Inåtlingen är påbörjad med höna, fiskrens och matrester. Ingen räv har varit där än, tror jag, men det är mycket kråka och skata i närheten/vid fällan.

Är det bra att det är mycket kråkfågel där, har hört att det skall vara bra iallafall.. Det ska väl locka räven??  ;D

Publicerat

fällan ser ju bra ut.  :)

jag har hört att det bara är bra med lite kråkfågel vi åteln, kråkornas skrän "talar" om för räven att där finns det mat.

vid min värmlänska tunnelfälla står i skogskanten, jag tog material som låg utanför fällan och slängde in i fällans golv(mossa,jord). sen så hade vi gallrat skogen bredvid så det blev massor med kvistar kvar, så då slängde jag kvistar över fällan så det liknar en rishög.        mvh:jimboh1

Publicerat
fällan ser ju bra ut.  :)

jag har hört att det bara är bra med lite kråkfågel vi åteln, kråkornas skrän "talar" om för räven att där finns det mat.

vid min värmlänska tunnelfälla står i skogskanten, jag tog material som låg utanför fällan och slängde in i fällans golv(mossa,jord). sen så hade vi gallrat skogen bredvid så det blev massor med kvistar kvar, så då slängde jag kvistar över fällan så det liknar en rishög.      mvh:jimboh1

Går just nu och väntar på att se när räven varit utanför/vid fällan.. Börjar lukta gott vid den genom att jag slängt ut mycket godsaker både utanför och inne i fällan.

När jag körde ut den på plats kastade jag in gräs på golvet så att det blir lite mer naturligt.. Kanske det är bra om man slänger på gräs eller lite salixbuskar på taket på fällan?? Då kanske det blir att se ännu mer naturligt ut??

Mårs