Publicerat Juni 23, 200719 yr Hej Som så många gånger förr behöver jag hjälp mina vänner. Det har slumpat sig så att för ovanlighetens skull har det blivit en del pengar över. Och till hösten ska jag ha mig en nystudsare. Om ni kollar i profilen ser ni vad jag har för vapen nu. Det jag vill ha är en oöm bössa som ska användas för drevjakt samt att jag ofta går med hunföraren. Men den ska oxå om den andra pajar eller så duga som pass bössa på gris,älg,bock osv. Jag hade tänkt sätta på s&b 1,2-4 siktet på den nya bössan. R93 tänker jag borde ju vara perfekt för ändamålet men det måste ju finnas fler??? kaliber???? kanske 8,57 / 308 (inte någon som sparkar för mycket). Men ändå inte för klen Budget =20 000kr Har ni några ideer?? Trident1452
Publicerat Juni 23, 200719 yr En Marlin i kaliber 45-70 hade jag tagit, vill du ha traditionell mekanism så ta en 9,3 och välj mellan längden 57 & 62 sparkar inget, du har den kaliber som är otrevligast redan helt egen åsikt! finns några schyssta på blocket med plastkolv och lite annat, ska du har en rakrepeterande så titta på Heym sr30 klart bättre konstruktion än blasers.
Publicerat Juni 23, 200719 yr Hej du ! För mig skulle detta ha varit solklart en Sauer Outback i önskad kaliber. I detta fall kan du ju bolla runt med pipsetten mellan denna och din elegance beroende på väder och vind ;D Tror att jaguargruppen har gjort ngt typ offroad paket med syntetstock och flutad pipa...och sist men inte minst så får man med ett vapenfodral ;D ;D Har för mig att detta paket låg på runt 20 lappar. Hur som haver så hade jag för ett par år sedan en sauer med syntetstock och den var helt ok. Jag hade den dessutom i kaliber 9,3*62 och den sparkade inte ngt anmärkningsvärt. Jag har Blaser Luxus och har tänkt att köpa en Offroad stock just för detta ändamål. Kanske vissa jakter som man vill ha en mer "slit o släng" bössa. Och på detta sätt nyttjar man ju modulsystemen till max. Trots att jag nu är ett Blaser-fan skulle jag vilja påstå att Sauer Outback känns sjystare än Blaser Offroad Pro i anläggning och almänt helhetsintryck. ??? Ett annat tankesätt kanske är att det är lite "tråkigt" att köpa en likadan som man redan har men det är ju upp till var och en. Lycka till och jag väntar med spänning på resultatet i text OCH BILD-form ;D ;D ;D
Publicerat Juni 23, 200719 yr Författare det var en bra ide får kolla torsbo.Dom är väl med i jaguargruppen? Älskar säkringen på sauer och som du sa kan kan bolla som man vill. Ett alt som jag tänkt på innan är att köpa en vanlig 202 tror de ligger på 13kkr.och skita i vad som händer den trä kolven. trident
Publicerat Juni 24, 200719 yr Låter bra..Jo Torsbohandels är med i jaguargruppen liksom WalterBorg och Svante Nilsson Jakt o Vapen i Uppsala. Håller med om säkringen på Sauer....knäpptyst och smidig. Dock så tycker jag att vid osäkring så fipplar man aningen nära avtryckaren. På Torsbohandels kan man köpa Sauer L Classic med trä eller syntet utan prisskillnad vill jag mig minnas.
Publicerat Juni 25, 200719 yr ;D ;D ;D.. håller med Pertan!.. Marlin 45/70... ;D ;D.. kanske för ja precis köpt en!.. *L*.. vart bor du???..... trident1452??.... om vi inte bor allt för långt från varandra kan du få testa min så fort ja får hem den!.... mvh ThomasMamre!...
Publicerat Juli 4, 200719 yr Jag önskar att jag hade händer som jag har mage. Dvs mina händer är rätt små. ;DJag måste byta grepp med andra studsare mellan osäkring och skott. Men med sauer så har jag kvar samma grepp. För mig så blir det mycket smidigare. trots alla fördelar med att köpa samma modell,,,,,,,är det inte lite trist?? Nu när man har chans att få nått nytt. Om man skulle gå upp en modell 303 säger ju "alla" dvs jakttidningar ska vara så bra. Men kanske inte är så funktions säker. Och kanske inte lättviktare det är ju förresten inte 202 heller. Nu är jag på besök i arvika(skål) och inte en enda jaktbutik i sikte???? Jag trodde värmläningar jagade??? Trident 303 fanns väl för närvarande bara i nån magnumkaliber, 300WM vill jag minnas. Kan vara bra att avvakta lite tills "normalare" kalibrar dyker upp, dröjer säker inte så länge.
Publicerat Juli 4, 200719 yr Jag bor i Karlskrona. OJ DÅ!.. de var juh inte precis runt hörnet!... ;D... ja har iaf fått hem min Marlin nu!.. tycker den e jätte trevlig å skjuta med!.. samt väldigt smidig!.. ;D mvh ThomasMamre!.
Publicerat Juli 4, 200719 yr Jo den finns väl bara i 300WM....ex. 9,3 skulle komma till hösten tror jag. För mig känns det som att 300WM inte är den klockrena automat kalibern...då skulle istället vilja ha en klubba i ex. 9,3. 300WM skulle jag hellre vilja ha på en "pyrch/smyg" bössa för de lite längre hållen. Men 300WM på automat kommer väl fr. USA som allt annat..... Har också hört att den endast görs i höger förnärvarande. Övrigt så orsakar den lite "habegär" som Tham sa på IWA-mässan :-) Priset skulle väl ligga på runt 18-19.000:- med standard trä...har inte sätt ngt pris på variant med uppgraderat trä( typ. grade 4 eller liknande). ligger väl på knappt 30 skulle jag tro och då börjar det dra iväg för en automat. Thomas Mamre....när du får hem din kan du väl ladda upp ett par bilder på den....vore roligt att se den "live" och inte på exemplar i tidningar.
Publicerat Juli 4, 200719 yr ;D finns i min jaktdagbok!... http://jaktsnack.se/index.php?topic=7525.105
Publicerat Juli 6, 200719 yr Denna finns ju också om man vill ha en oöm kolv. Lite tyngre men man kanske kan få denna med den lättare pipan. http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=632〈=en
Publicerat Juli 6, 200719 yr Denna finns ju också om man vill ha en oöm kolv. Lite tyngre men man kanske kan få denna med den lättare pipan.http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=632〈=en Annars finns ju aluminiumlåda till små och mediumkalibrarna, inte magnum men man vill kanske inte ha en bössa på 2,7kg till 458 Lott...
Publicerat Juli 6, 200719 yr Varför inte en 700 nitro express ?? ;D Skall vara perfekt för räv har jag hört ;D ;D ;D