Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 Extra Long Rifle?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Kollade igenom skåpen i stugan och hittade en lite udda 22lr patron.

Patronen är i caliber 22lr men lite längre än den vanliga 22Lr.

22 Extra lång

Hylsa 18mm

Hellängd 28mm

22lr

Hylsa 15mm

Hellängd 25mm

Kollade med gamlingarna i byn och dem sa att Extra lången användes under toppjakt och älgjakt.

Hur är det med dessa 22 extra lång? Går dem att skjuta i dagens salongare? Har en husqvarna (en skottare) som den lär gå i?.

Vore fränt att kunna dryga ut skjutavstånden lite med en 22 Extra lång.

Mvh//Jonas

post-1184-1182628674_thumb.jpg

Publicerat

Jag har ingen aning om svaret på din fråga, men jag har en fråga till dig!

Menade dom allvarligt att man kunde använda denna kaliber till älgjakt? ??? ??? ???

Publicerat

Menade dom allvarligt att man kunde använda denna kaliber till älgjakt? ??? ??? ???

Japp det gjorde man fast det var nog rätt ovanligt ändå :o

Publicerat

Snack om prickskytte. Inte många kvadratcentimeter som är öppna för en .22 om man vill slå omkull en älg.

Publicerat

För att inte tala om att det är olagligt...

Publicerat

Hör egentligen inte till tråden men min far har berättat för mej hur det gick till förr i sörmland på 50-talet ..

I handen fick han en näve hemmaladdade kaliber 12 laddningar medelst skruv och mutterladdningar,utifall älgen skulle komma i pass...

Att man vid tidpunkten kanske hade en stövare i skogen som endast jagade räv eller hare under rätt jakttid för dessa djur allena verkade spela mindre roll !!!

Frågade min far om han nånsin skjutit älg under fel tid med fel vapen under sin karriär !! Nej,har han svarat , men man tog villigt emot ammon för man ville ju inte såra eller stöta sej med  bonden som ägde markerna !!

Publicerat
  • Författare

Ja guud ja, nog är det många älgar som stupat förr i tiden men 22lr.

Sugen som fasiken att testa ihöst.... 8)

Publicerat

Man undrar ju hur skadeskjutnings statestiken skulle se ut om älgjakt skulle tillåtas med 22lr!!!  ???

Publicerat

Blir förvånad över kraften och penetrationen i 22lr på moderata håll. Mina i särklass största djur är skjuten med den kalibern trots att jag skjutit älg med mer än 300 kg i slaktvikt.

Jag talar alltså om tamdjur, under studietiden drygade jag ut min skrala studiepeng genom att åka runt och hjälpa skånska bönder med slakt. Standard utrustningen utgjordes av bultmask och min Browning bygelrepeter i 22lr med Leupold 1-4 för lösgående djur. En gång åkte jag till en bonde utanför Höör som skulle skjuta undan lilltjurn i sin besättning av köttdjur. Väl på plats visade det sig att lilltjurn förvisso var skapligt snäll men vägde över 1 ton :o Sköt honom på 20 meter rätt i kolan utan problem....så en liten kaliber med stor potential.

Prova att skjut i dörren på en gammal bil eller dylikt, smällarna går rätt igenom 2mm plåt som ingenting.

Så inget snack om att 22lr fäller älg på kortare håll, etiken i detta är naturligtvis noll men nu var det inte det det handlade om. 22 extra long förlänger säkert hållet ytterligare.

MVH

Publicerat
  • Författare

Klart 22lr har potential!

Minns jag läste i en jakttidning om en gubbe som skjutit två elefanter med 22lr.

Publicerat
Går dem att skjuta i dagens salongare? Har en husqvarna (en skottare) som den lär gå i?.

Vore fränt att kunna dryga ut skjutavstånden lite med en 22 Extra lång.

Mvh//Jonas

Dem går att skjuta även i moderna bösser tror jag men är nog tveksamt om det är mer att skjuta med än modern hv. Testa dem gärna över en kronograf

Publicerat

Jo, jag vet att den har kraft!!! Jag och brorsan satte upp telefonkatalogs knippet, ni vet när alla kataloger är inplastade, och kulan gick igenom alla kataloger! Så visst går det att fälla stora djur med en 22lr.

Men det finns ju en anledning till varför det är olagligt! Du får ju inte ens skjuta en hare med en 22:a...

Om man tycker att det är ok att skjuta älg med 22lr så förstår jag absolut inte debatten om att 6,5x55 inte ska klassas som ett klass ett vapen!  ;)

Publicerat

Tror ingen av oss här tycker det är OK att skjuta älg med 22lr i allafall inte jag :o

Detta att det i tider då man jagade för att få mat på bordet så sköts nog en del älgar med den då man råkade stöta på en älg med endast den bössan näven

• 2 weeks later...
Publicerat

Älg känner jag inte till men rådjur vet jag jagas än idag med 22LR ute på vischan, då givetvis vid illegal tjuvjakt.

En 22 Laupa Scoremax och avstånd inom 30-40 meter med skott rakt mot huvudet fäller dem direkt på platsen om skytten träffar rätt.

Den högre vikten hos just Scoremax verkar vara en tillgång samt att maximal energi kan erhållas samtidigt som projektilen är subsonic och då kan kombineras med en riktig ljuddämpare.

Jag läste den gamla lagstiftningen tidigare i veckan och då krävdes det 500 joule för att få jaga rådjur med, antar jag, rena kroppskott varför 22 Hornet var lagligt på den tiden.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Älg känner jag inte till men rådjur vet jag jagas än idag med 22LR ute på vischan, då givetvis vid illegal tjuvjakt.

En 22 Laupa Scoremax och avstånd inom 30-40 meter med skott rakt mot huvudet fäller dem direkt på platsen om skytten träffar rätt.

Den högre vikten hos just Scoremax verkar vara en tillgång samt att maximal energi kan erhållas samtidigt som projektilen är subsonic och då kan kombineras med en riktig ljuddämpare.

Jag läste den gamla lagstiftningen tidigare i veckan och då krävdes det 500 joule för att få jaga rådjur med, antar jag, rena kroppskott varför 22 Hornet var lagligt på den tiden.

Då blir det Scoremax till älgjakten då ;)

Var in på Lapuas hemsida men såg då ingen Scoremax patron, har dem tagit bort den från sortimentet? ???

Finns det någon annan tyngre patron, liknande Scoremaxen?

Publicerat

En hornet blir det bra tryck med. Men jag tycker man kan nöja sig med dom bestämmelser som finns nu. ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Där till så kan ju Hornet relativt enkelt konverteras till legal klass II (K-Hornet).

;)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Vad kan följderna bli av att nån kommer på att en älg blivit skjuten med 22lr?  ::) ::)

Publicerat

Vi sköt en halt älgtjur för några år sedan som hade en kula från en 22:a i ena låret och följderna av det var att köttet var otjänligt.

Kulan hade nog suttit där ett bra tag för det såg fördj......gt ut.

Dessutom har den älgen säkert fått lida betydligt mer än den som skjutit även om han hade blivit upptäckt och fått sitt straff.

>:( >:( >:(

Fredrik