Publicerat Juni 23, 200719 yr Hej alla kloka ! En sak kan jag inte förstå ! När det gäller jakt med kulgevär pratar man alltid om hur viktigt det är att ha kulfång vid avlossning av ett skott oavsett om det gäller övning eller jaktsituation. Detta är ju givetvis en självklarhet när det gäller klövviltsjakt eller överhuvudtaget allt vilt utom toppfågel....eller ??? Vid toppfågeljakt kan man omöjligtvis veta om det befinner sig folk på platsen där kulan förmodar dimpa ner. Givetvis kan man väl "anta" att det är folktomt beroende på vart man jagar och vilket håll man skjuter men aldrig veta säkert. Jag är ingen toppfågel expert utan har bara jagat under ngn vecka per år på köpjakt. Den slutsatsen som jag har dragit vad gällande denna jakt (utan trädskällare) är att jag tycker ex. 22WM är för klen på de håll som erbjuds och att man bör upp på lite vassare kalibrar. Jag har använt en 222:a vilken jag tycker gjort sitt jobb helt perfekt på dessa avstånd. Som sagt så har min jakt bedrivits utan hund vilket resulterar i hyfsat långa avstånd. Se mig inte som motståndare till denna fågeljakt...tvärtom, det är en av de roligaste jakter jag vet. Tycker bara att det är lite "lustigt" om man får säga så att det är så viktigt i ena läget men ej i det andra. Jag vet ej men jag antar att ex. 6,5 är en vanlig kaliber i dessa sammanhang och då flyger ju kulan iväg en bra bit vid 45 graders vinkel. Bara en fundering........ ???
Publicerat Juni 23, 200719 yr Har faktist oxå funderat på det där,men norrland är väl så avbefolkat så att chansen att nån skall få en borr i pallet nästan är obefintligt ??? Har dock tyvärr en sann story här från Södertälje.. En snubbe åker i sin bil på landsvägen med nervevad sidoruta !! En förlupen kula från militärens övningsområde ett par km därifrån flyger in i bilen genom det öppna fönstret och dödar bilföraren bara så där!!!!! Han fick kulan rakt i sidan av skallen,man skrev i tidningen att hade bara rutan varit stängd så hade aldrig kulan orkat gå igenom sidofönstret och in i skallen!! Max otur ??? Visst !!!!
Publicerat Juni 23, 200719 yr Har faktist oxå funderat på det där,men norrland är väl så avbefolkat så att chansen att nån skall få en borr i pallet nästan är obefintligt ???Har dock tyvärr en sann story här från Södertälje.. En snubbe åker i sin bil på landsvägen med nervevad sidoruta !! En förlupen kula från militärens övningsområde ett par km därifrån flyger in i bilen genom det öppna fönstret och dödar bilföraren bara så där!!!!! Han fick kulan rakt i sidan av skallen,man skrev i tidningen att hade bara rutan varit stängd så hade aldrig kulan orkat gå igenom sidofönstret och in i skallen!! Max otur ??? Visst !!!! Jag har hört exakt samma historia. Jag hörde dock att det var på Berga örlogsskolors övningsområde.
Publicerat Juni 23, 200719 yr Jag har hört exakt samma historia.Jag hörde dock att det var på Berga örlogsskolors övningsområde. Nix,vet med hundra % att det var vid ING 1 utanför Södertälje...kan peka ut platsen där han tyvärr vart träffad :'(
Publicerat Juni 23, 200719 yr Jo men har man otur så har man! Samma historia har hänt vid golfbana med golfboll! Räckte för o ta dö på en person då också. Ska vi dra allt till sin yttersta spets så bör vi nog aldrig köra bil på grusväg heller för detta blev en, minns inte men tror det var en dam:s, sista cykelfärd. Stenskott rätt i pallet o föll död till backen. Finns de som fått JAS i nacken också Tror ni hajat min filosofi, eller?
Publicerat Juni 23, 200719 yr Jo men har man otur så har man! Samma historia har hänt vid golfbana med golfboll!Räckte för o ta dö på en person då också. Ska vi dra allt till sin yttersta spets så bör vi nog aldrig köra bil på grusväg heller för detta blev en, minns inte men tror det var en dam:s, sista cykelfärd. Stenskott rätt i pallet o föll död till backen. Finns de som fått JAS i nacken också Tror ni hajat min filosofi, eller? nää ???
Publicerat Juni 24, 200719 yr Författare Jo det är sorgliga händelser. Hörde också om ngn som skickade iväg en kula mot en älgko som gick uppe i en back utan kulfång, det blev en bom på kossan men en riktig 5:1:a i nacken på en tjej som var ute med hunden ca. 800m därifrån...Träffa en nacke på 800m är ingen lek om man inte har en PSG90 eller liknande. Otur blandat med dumdristighet frambringar de mest spektakulära händelser. Tror jag hajjar din filosofi Jimbolo men som sagt så är det märkliga i det hela att - du får inte under ngr som helst omständigheter skjuta ett kulskott utan kulfång under ex. älgjakten samtidigt som "Nisse" är ute och brassar iväg en 6,5:a mot en stackars Orre i toppen på ett träd på ett avstång på 180m vilket anses som helt ok. Lösningen kanske kan vara att använda 9,3*62 vid toppfågeljakten...inte lika flack som ex. 222 ;D ;D ;D ;D
Publicerat Juni 25, 200719 yr Har faktist oxå funderat på det där,men norrland är väl så avbefolkat så att chansen att nån skall få en borr i pallet nästan är obefintligt ???Har dock tyvärr en sann story här från Södertälje.. En snubbe åker i sin bil på landsvägen med nervevad sidoruta !! En förlupen kula från militärens övningsområde ett par km därifrån flyger in i bilen genom det öppna fönstret och dödar bilföraren bara så där!!!!! Han fick kulan rakt i sidan av skallen,man skrev i tidningen att hade bara rutan varit stängd så hade aldrig kulan orkat gå igenom sidofönstret och in i skallen!! Max otur ??? Visst !!!! min fänrik berättade den historien för oss när jag gjorde lumpen 1997, fast då var det utanför militärens övningsområde i kosta det hänt, enligt utsago. mvh jocke
Publicerat Juni 25, 200719 yr Det VAR faktiskt utanför södertälje, historien är sann. Jag kommer ihåg händelsen mycket väl då det var rätt stora uppslag i tidningarna. Det finns nog att söka på nätet, för den som orkar. //Roggman66
Publicerat Juni 25, 200719 yr Författare Låter kanske som vi har flera kända fall av otur i världsklass !!!!
Publicerat Augusti 1, 200718 yr Nu är väl standardrådet att kulvikter för kalibrar <6,5 är så lätta att kulorna inte är särskilt farliga när de dimper ned. Om nu oturen är framme, vilket den lär vara då och då med tanke på hur många skott som lossas. 9,3 är därmed kanske inte riktigt rätt medicin... Frågan om kulfång är dock alltid viktig, och det är ju även intressant att de flesta betraktar skog som fullgott kulfång. Skogar innehåller ju dock som bekant även ickejägare av och till, och svampplockare kan ju lätt vandra in i en såt eller korsa en smygjägares väg. Att man inte ser en människa bakom den lunkande älgen eller det betande rådjuret innebär ju inte att det inte går någon hundra meter längre i i skogen bakom någon "täckande" gran... Även om man ser till att ha mark bakom det djur som beskjuts så blir det ofta rikoschetter som fortsätter rakt eller snett bakom djuret. Där det kan gå någon... Kulan kan även ändra riktning mot ben i kroppen, och därmed flyga vidare även om den "borde" slagit ner i mjuk fast mark och stannat där. Självklart måste vi göra allt vi kan för att hålla på säkerheten, men i slutändan är det omöjligt att helt undvika risker "down range" under jaktliga förhållanden med kulvapen.
Publicerat Augusti 1, 200718 yr jag anser nog tvärt emot att 6,5 är farligare än 9,3, 9,3x62 är tung men den är inte snabb, hastigheten avtar snabbt och den dimper i backen bra tidigare än en 6,5 skulle göra. hur som haver så måste man vara noga med vad man skjuter mot.
Publicerat Augusti 1, 200718 yr Att nån ska bli träffad av en kula som har bommat sitt mål är ungefär som Triss...."plötsligt händer det"....tragiskt nog....men det är precis som Jimbolo påpekar...man kan dö av vad som helst när som helst...så man ska inte oroa sig för mycket. Personligen brukar jag hålla koll på vars grannbyarna håller hus och var "city" ligger....å sen försöka att inte skjuta åt det hållet....låg och siktade på en orre för två år sedan, jag låg på en höjd, och orren satt i topp utefter sluttningen, så vi var lixom i jämnhöjd, fast 150m emellan oss...men avbröt skottet, när jag såg vårt kyrktorn som sticker upp mitt i byn bakom orren :-...men att hålla koll på div skogsflanörer går icke... /Fredde
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Det var nu i förra veckan eller när det var en kille som körde bil med rutan nere. Han träffades av en kula i tinningen och dog. Det stod även att hade rutan inte varit nere så hade aldrig kulan orkat gå igenom rutan för att sedan träffa föraren som det var i detta fallet. Det visade sig sen att kulan kom från en militäranläggning 3-5 km (kommer inte ihåg siffran) bort.
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Det var nu i förra veckan eller när det var en kille som körde bil med rutan nere. Han träffades av en kula i tinningen och dog. Det stod även att hade rutan inte varit nere så hade aldrig kulan orkat gå igenom rutan för att sedan träffa föraren som det var i detta fallet. Det visade sig sen att kulan kom från en militäranläggning 3-5 km (kommer inte ihåg siffran) bort. Det är ju på håret exakt likadant som det som hände för runt tio år sedan då....
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Personligen brukar jag hålla koll på vars grannbyarna håller hus och var "city" ligger....å sen försöka att inte skjuta åt det hållet....låg och siktade på en orre för två år sedan, jag låg på en höjd, och orren satt i topp utefter sluttningen, så vi var lixom i jämnhöjd, fast 150m emellan oss...men avbröt skottet, när jag såg vårt kyrktorn som sticker upp mitt i byn bakom orren :-...men att hålla koll på div skogsflanörer går icke.../Fredde Du hade ju chans på dubblé, både orre och tupp
Publicerat Augusti 3, 200718 yr Har faktist oxå funderat på det där,men norrland är väl så avbefolkat så att chansen att nån skall få en borr i pallet nästan är obefintligt ???Har dock tyvärr en sann story här från Södertälje.. En snubbe åker i sin bil på landsvägen med nervevad sidoruta !! En förlupen kula från militärens övningsområde ett par km därifrån flyger in i bilen genom det öppna fönstret och dödar bilföraren bara så där!!!!! Han fick kulan rakt i sidan av skallen,man skrev i tidningen att hade bara rutan varit stängd så hade aldrig kulan orkat gå igenom sidofönstret och in i skallen!! Max otur ??? Visst !!!! Fick höra samma historia under min Examens utb.