Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågeljakt norrut, hur?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Jag funderar på att åka uppåt landet för att jaga ripa/fågel ett par dagar.

Frågorna är många.

Inleder med de viktigaste..

Hur går jag tillväga? Var ska jag bege mig, för bra jakt och storslagna naturupplevelser? När ska jag bege mig?

Mvh,

Publicerat

För det första så måste du skaffa ett jaktkort som gäller för statensmark ovan odlingsgränsen. Du kan köpa ett för ett dygn eller för flera dygn. från den 25 augusti går det att jaga är uppe, men komihåg att första veckan i sep är det stopp för fågeljakten dvs under första älgjakts veckan.

Arjeplog är väl rätt så bra. jokkmokk,, Kring Sorsele är det bra. Rip jakten är jag inte så inne på har tyvär inte jagat ripa än men vill göra det.

Du kan ju även pröva på toppjakt i vinter. Men det bästa är ju att du får följa med någon att jaga fågel. Det gjorde jag föra hösten då kommer man oftast till de bra ställerna (får man hoppas) då får man bra tipps hur man ska göra o så.

Sen gäller det att hitta marker där det är svårt att ta sig till då kan man räkna med att man är relativt ensam och behöver inte vara orilig att man ska springa på mycket folk.

Publicerat

Kolla på lst hemsida i berört län. Dessa länkar bör ge Dig lite info om det är fjälljakt som Du är ute efter el. är det via bolagsmark som Du hade tänkt Dig. För ärligt talat så vet Vi knappast in el. ut efter alla turena vad beträffar fjälljakten. ??? :(

http://www.bd.lst.se/Jakt/Startpage.aspx

http://www.ac.lst.se/jakt

Du kan ju prova och ringa till någon av lst.

Lycka till och Du kan ju rapporttera om det är något nytt!

niak som är här kanske vet bättre eftersom han bor i regionen. :D

Publicerat

När: Mitten av september tycker jag. På premiären är det ofta knappt lönt att skjuta fåglar i vissa områden då de är så små och knappt kan flyga. Det är en bra tid att träna hundar dock, men det kan vara för varmt. Nere i skogen och på vissa fjäll kan kycklingarna vara väl utväxta, men det är svårt att veta innan man kommer upp. I mitten av september så är det lagom varmt, den mesta älgjakten är över och fåglarna "lagom" trygga.

Var: Ja, bra fråga. Vet inte riktigt hur kvoterna och områdena kommer se ut på statens mark här i kirunafjällen (se lsjonssons länkar ovan). Men om du kommer hit upp, boka ev. helikopter i tid. En sak som gör det momentet svårare är iofs att i år får man inte köpa dygnskort förän 10 dagar innan jakten och då kan det vara svårt att veta om man får jaga på det område helikoptern flyger till... Men kommer du hit så är du hjärtligt välkommen! :)

Hur: Om du har begränsat med tid och vill ha ut så mycket som möjligt av denna, flyg ut. Fråga flygbolagen var du ska åka, de vet var de har flygit andra gäng och var det är bra med fågel. Och fråga om de ärliga så de inte försöker lura ut dig till annan mark bara för att sprida jakttrycket! :-

Om du vill upp till Kiruna, pm:a mig gärna så kan jag snoka reda på telefonnummer till olika flygbolag!

Publicerat

Tack för tipsen!

Antar att ju längre upp man åker desto bättre?

Det är framför allt hunden jag åker upp, men också för att se denna storslagna del av landet innan jag börjar studera och befästa mig vid fruntimmer.

Flyga ut? Vad kostar en sådan tur?

Jag funderar på en 5-6 dagars tur.

Mvh, 

Publicerat

Du behöver inte åka långt norrut för o hitta bra me fågel!

De räcker med en bra hund, TYP BRETON, så hittar du varenda pippi istället. ;)

Nädå men trenden håller på o vända samt har jag fått rapporter om mkt lämmelspår vilket bådar gott.

Har även i vintras sett täta bestånd av dalripa.

Så i år håller jag mig i hemmafjällen. Så dyrt att fara norröver nu så man tjänar inte ens in bensinen idag.

Sen kan du ju, om du har lust, få vara skytt över min hund på jaksidans träff i klimpfjäll. Har för mig att de va 20-21 sept.

Men du får själv stå för jaktkort!

Ska starta upp en egen tråd om detta.

Dagarna efter har Bretonklubben jaktprov o de e en syn utan dess like.

Vill du lära dig mgt om jakt o biotoper så se till o kom dit eller gå på ngt annat fjällprov med stående raser.

Hoppas du ble lite klokare.

Publicerat

En träff i Klimpfjäll låter intresant.

Publicerat
Du behöver inte åka långt norrut för o hitta bra me fågel!

De räcker med en bra hund, TYP BRETON, så hittar du varenda pippi istället. ;)

Nädå men trenden håller på o vända samt har jag fått rapporter om mkt lämmelspår vilket bådar gott.

Har även i vintras sett täta bestånd av dalripa.

Så i år håller jag mig i hemmafjällen. Så dyrt att fara norröver nu så man tjänar inte ens in bensinen idag.

Sen kan du ju, om du har lust, få vara skytt över min hund på jaksidans träff i klimpfjäll. Har för mig att de va 20-21 sept.

Men du får själv stå för jaktkort!

Ska starta upp en egen tråd om detta.

Dagarna efter har Bretonklubben jaktprov o de e en syn utan dess like.

Vill du lära dig mgt om jakt o biotoper så se till o kom dit eller gå på ngt annat fjällprov med stående raser.

Hoppas du ble lite klokare.

Låter bra det!

Och var befinner du dig? Min hund må kanske inte vara "den bästa av hundar" men det är ändå väldigt trevligt att se sin hund lyckas.

Vilka fjäll pratar vi om? Skåning som man är har man inte särskilt bra pejl på något däröver.

Klimpfjäll? Låter intressant.

När börjar jakten bli bra? Jämtland och uppåt?

Publicerat

Är själv forna skåning o har ringa erfarenhet om olika fjäll men där det säljes jaktkort finns de för de mesta ripa ngn stans.

De e där hunden kommer in i bilden :)

Bor själv i Härnösand o har 30 mil till närmsta fjäll

Guidning e aldrig fel!!!

Själv har jag aldrig nyttjat det men skulle inte fundera en sekund om pengar funnits!

Kolla med Härjedalsguiderna tex. http://www.harjedalsguiderna.com/ eller http://www.anariset.se som du kanske såg på tv4+ o de finns många fler.

Ska snart starta klimpfjällstråden!

Från 25/8 e de bra jakt men trångt på fjället!!!

Publicerat

Tack för infon! Det verkar finnas en hel uppsjö av möjligheter.

Hur mycket kostar flyg eller heli ut på fjället? Cirka priser räcker så man har något att sikta efter.

Är väldigt sugen på detta!

Publicerat

Ca 2000:-/man +- beroende på hur många man e!

Publicerat
Ca 2000:-/man +- beroende på hur många man e!

Tur och retur?

Nu verkar det som om jag blir solo på min resa!  :(

Men i vilket fall, det ska nog gå väl ändå!

Publicerat

Ca 7000:-/ timme + moms för en helikopter skulle jag tro. Momsen är dock bara 6% på resor.

Publicerat
Tur och retur?

Nu verkar det som om jag blir solo på min resa!  :(

Men i vilket fall, det ska nog gå väl ändå!

Kolla in denna sida sen kan du ju ringa o höra priser med dem!

Tror att de flesta ligger i den klassen.

Ett tipps e att absolut INTE fara till fjälls ensam.

Varför inte lägga in en länk om jaktsällskap eller guidning här!

Säkert ngn som nappar beroende på datum o vart du skall fara!

Publicerat

Verkar vara dyra helikoptrar ni flyger med.....

Jag skulle räkna på max 3000 för lyftet ToR utflygning inom 3 mils radie.  Sen kan ju ett alternativ vara att lifta med helikoptern när dom ska ut på annat uppdrag och gå hem,  eller det absolut billigaste alternativet: Sjöflyg.

Dock blir man ju då lite mer begränsad i val av jaktområde med tanke på landningsplatsen!

MVH

Publicerat
Kolla in denna sida sen kan du ju ringa o höra priser med dem!

Tror att de flesta ligger i den klassen.

Ett tipps e att absolut INTE fara till fjälls ensam.

Varför inte lägga in en länk om jaktsällskap eller guidning här!

Säkert ngn som nappar beroende på datum o vart du skall fara!

Ok!

Nej, själv åker jag inte. Hittar jag ingen som är sugen så kommer jag säkerligen kolla intresset här på jaktsidan. Mer om det i augusti!

• 2 weeks later...